Ad
Ad
Ad
Ad

Începând cu data de 31 decembrie 2024, Uniunea Europeană a stabilit o nouă obligație pentru toți conducătorii de vehicule echipate cu tahograf analogic sau digital, și anume aceea de a dovedi activitatea desfășurată în ultimele 56 de zile anterioare zilei în care se efectuează controlul rutier, în loc de doar 28 de zile ca în prezent (art. 36 din Regulamentul UE 1657/2014, modificat prin art. 2 din Reg. UE 1054/2020).

Comisia Europeană a invitat statele membre să contacteze autorităţile naţionale care emit carduri în legătură cu cardurile tahograf mai vechi, care vor ieşi din uz în august 2028 şi care ar putea avea mai puţin spaţiu de stocare comparativ cu cardurile de ultimă generaţie.

Pentru moment, şoferii trebuie să păstreze printurile şi înregistrările care pot proba activitatea de pe ultimele 56 de zile. Aceste printuri sunt necesare, de asemenea, pentru a respecta Reg. CE 561/2006 şi Reg. UE 165/2014.

Nu există schimbări în ceea ce priveşte modul de înregistrare al timpilor petrecuţi de şofer de la locuinţă până la autovehicul şi invers, sau orice alţi timpi petrecuţi în afara vehiculului, precum şi înregistrarea perioadelor de concediu sau alte activităţi, astfel că firmele de transport pot să îşi folosească practica obişnuită.

DG Move a furnizat, în urmă cu aproape o lună, unele clarificări cu privire la noua obligație, subliniind că măsura nu implică obligația conducătorilor auto de a-și înlocui cardul tahograf de generație veche – care indică doar 28 de zile lucrătoare – cu un card de generație nouă care indică 56 de zile (noile carduri au început să fie emise începând cu iulie 2023).

Prin urmare, pentru a se conforma obligației de a prezenta înregistrări care sp dovedească activitatea petrecută în ultimele 56 de zile, conducătorii auto care au un card tahograf emis înainte de iulie 2023 vor trebui să păstreze  imprimări ale timpilor de conducere pentru cele 28 de zile anterioare celor 28 stocate pe card.

Alternativ, aceștia vor trebui în mod obligatoriu să se doteze cu un card de nouă generație. În acest din urmă caz, pentru perioadele de conducere începând cu 1 ianuarie 2025, conducătorii auto vor trebui să aibă imprimări care să dovedească cele 56 de zile anterioare controlului, ținând cont de momentul în care au început să utilizeze noul card.

Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) a realizat 2 broșuri pentru transportatori dedicate detașării transnaționale și timpilor de conducere și de odihnă ai șoferilor, care sunt publicate și pe site-ul său în limba română. Primul explică drepturile și obligațiile, actualizate la normele din primul pachet de mobilitate, care a intrat în vigoare pe 22 februarie 2022. Pentru șoferi, broșura explică sumar ce reprezintă remunerația și care sunt condițiile de muncă aplicabile șoferilor pe durata detașării. De asemenea, documentul precizează ce documente trebuie să aibă șoferii în cabină în caz de control.

Broșura privind timpii de conducere și perioadele de odihnă rezumă normele generale și noile norme introduse în august 2022 prin Pachet Mobilitate I, inclusiv interzicerea luării perioadelor de odihnă săptămânale regulate în cabina camionului și obligația șoferului de a se întoarce la fiecare 3-4 săptămâni la locul de reședință sau la sediul societății care îl angajează. Alte informații vizează pauzele luate pe durata urcării camioanelor pe tren, feriboturi sau la trecerea frontierei.

Puteți descărca cele două ghiduri ELA mai jos:

Timpii-de-conducere_odihna.pdf

Detasarea-soferilor.pdf