Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 21 mai au intrat în vigoare cerințele Pachetului Mobilitate referitoare la licențierea companiilor care utilizează vehicule de 2,5 până la 3,5 tone în transpotul internațional. Potrivit datelor furnizate de GITD, autoritatea rutieră din Polonia, care eliberează licențele, un sfert dintre transportatori au depus cereri pentru licență. „Observăm o scădere anormală a disponibilității transportatorilor pe piața liberă, care sunt capabili să efectueze transporturi în afara granițelor poloneze. Potrivit barometrului nostru, care reunește date din mai multe surse interne și externe, numărul transportatorilor disponibili care operează până la 3,5 tone în perioada 21-25 mai a scăzut cu 67%. Cererea clienților pentru servicii de transport a crescut”, spune directorul general al companiei Done! Livrări, Damian Misiek.

Compania specializată în livrări expres a cerut de luni de zile transportatorilor subcontractori să se pregătească pentru noile cerințe prin oferirea de sprijin organizațional. „Suntem martorii modului în care intrarea într-o relație de parteneriat cu un expeditor de mărfuri le permite transportatorilor nu numai să țină pasul cu schimbările din mediul de afaceri și de reglementare, ci și să beneficieze de acestea. Datorită lipsa de capacitate din prezent, transportatorii care cooperează cu noi au posibilitatea de a executa comenzi cu o marjă mult mai mare”, subliniază Misiek.

O scădere a disponibilității de autovehicule pe rutele internaționale a fost vizibilă timp de câteva săptămâni, dar s-a accentuat după 21 mai. De asemenea, “am primit semnale că mulți șoferi nu au îndeplinit încă formalitățile legate de licența comunitară și, din acest motiv, trebuie să aștepte până când vor putea efectua transporturi internaționale în conformitate cu reglementările. Cu toate acestea, interesul pentru licență este foarte mare, așa că sperăm că tendința de scădere se va schimba în curând”, spune directorul executiv al Clicktrans, Michał Brzeziński.

Cererea de automobile nu este în scădere

Transportatorii, al căror număr Done! Livrări îl estimează la 10.000, nu vor ieși din afaceri, judecând după informațiile primite de la importatorii de mașini. Renault este lider de vânzări pe segmentul vehiculelor cu o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone. Marca Stellantis se află pe locul al doilea, urmată de Iveco și Fiat pe locul al patrulea. „Nu observăm nicio schimbare semnificativă în ceea ce privește ponderea autoutilitarelor carosate. Numărul înmatriculărilor acestora e mai mic în raport cu anii precedenți, dar acest lucru se datorează în primul rând problemelor generale de aprovizionare din industria auto, mai degrabă decât unei scăderi a popularității acestui tip de mașină”, explică purtătorul de cuvânt al Grupului Stellantis, Wojciech Osoś.

În primele 4 luni ale anului, în Polonia au fost înmatriculate peste 20.700 de camionete, cu 17% mai puține decât anul trecut. Unul dintre cei mai importanți carosieri, Carpol, face 200 de caroserii pe lună. Osoś adaugă că Grupul Stellantis nu se așteaptă ca modificarea reglementărilor legale să aibă un impact semnificativ asupra popularității autoutilitarelor. „Schimbarea este introdusă cu mult timp înainte, ceea ce permite participanților de pe piață să se adapteze la ea”, subliniază Osoś.

Tahografe în 4 ani

Mai există încă o schimbare care îi așteaptă pe transportatori, și anume introducerea, în iulie 2026, a obligației de a dota camionetele de livrare cu tahografe, ceea ce înseamnă că șoferii de vehicule ușoare vor fi supuși reglementărilor privind timpul de lucru al șoferilor. „Este posibil ca necesitatea de a dota această grupă de vehicule cu tahografe începând cu iulie 2026 să determine unii clienți să aleagă vehicule mai mari, până la 7 tone, dar noi preconizăm că cererea de servicii expres pe piețele europene va continua și vehiculele noastre vor găsi în continuare clienți”, consideră Chodyła.

Guvernul suedez a anunțat că vor fi aplicate amenzi de 5.600 de euro (60.000 de coroane suedeze) companiilor de transport rutier care încalcă drepturile privind șoferii detașați, potrivit unei reglementări ale Pachetului de Mobilitate UE.

Guvernul a declarat că „taxa mare de penalizare este concepută pentru a combate frauda și pentru a permite mai multor șoferi să primească salarii și condiții de muncă adecvate țării”.

Noile norme includ „cerințe mai stricte pentru companiile de transport internațional de a-și raporta șoferii detașați la Autoritatea Suedeză”, dacă aceștia prestează o activitate pentru o perioadă limitată de timp în cadrul unei companii din Suedia.

„Salariile și condițiile din Suedia trebuie să se aplice tuturor șoferilor de camioane care conduc pe drumurile noastre. Acum introducem sancțiuni mari împotriva companiilor care exploatează șoferi străini.”,

a declarat Thomas Ennerot, Ministrul Infrastructurii.

De asemenea, transportatorii internaționali care nu pot prezenta o copie a declarației de detașare, vor fi taxați cu 60.000 de coroane suedeze. Amenzile sunt la același nivel cu taxa de penalizare pentru cabotajul neautorizat, fiind cea mai mare din UE.

În prezent, agenția suedeză de transport are ca plan o strategie de supraveghere pentru monitorizarea șoferilor detașați.

Ieri, parlamentul suedez a votat în favoarea noilor modificări ale Pachetului Mobilitate, urmând a intra în vigoare la 15 iunie 2022.