Ministerul Transporturilor, prin Direcția Generală Programe Europene, va derula o schemă de ajutor de stat pentru achiziția de vehicule grele cu zero emisii. Este vorba despre camioane electrice cu baterii din categoriile N2 (3,5-12 t) și N3 (peste 12 t). Planul este de a finanța diferența de cost dintre prețul unui camion diesel și modelul similar electric, dar și stații de încărcare, în limita a 15 milioane de euro per beneficiar. Schema ar putea să fie operațională din vară, însă deocamdată se așteaptă aprobarea acordului de finanțare, pentru ca proiectul de act normativ să fie adoptat oficial. Din estimările producătorilor de camioane, transportatorii ar putea cumpăra astfel aproximativ 400 de vehicule cu zero emisii în următorii ani, data limită pentru încheierea proiectelor de finanțare fiind 30 iunie 2029.
Schema de ajutor de stat pentru achiziția de camioane electrice cu baterii este finanțată prin Fondul pentru Modernizare și urmărește tranziția către mobilitatea verde, în conformitate cu obiectivele Pactului Verde European și țintele stabilite prin pachetul „Fit for 55”. Aceasta vizează investițiile atât pentru achiziția vehiculelor cu emisii zero destinate transportului rutier, cât și pentru modernizarea mijloacelor de transport feroviar, maritim și pe căi navigabile interioare pentru reducerea emisiilor poluante. Special pentru achiziția de camioane electrice sunt puse la bătaie 80 de milioane de euro, cu o valoare maximă a finanțării per beneficiar de 15 milioane de euro.
Sunt eligibili toți operatorii de transport rutier cu licență valabilă, cu condiția să demonstreze capacitate tehnică și financiară pentru susținerea activității proiectului, să nu aibă restanțe la obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale și să nu fie în incapacitate de plată/insolvență/faliment ori împotriva lor să nu fi fost emise decizii de recuperare a unui ajutor de stat.
Proiectele trebuie depuse individual (nu în parteneriate), finanțarea oferită fiind de 100% din costurile eligibile pentru achiziția vehiculelor cu emisii zero. Este vorba despre achiziția propriu-zisă de echipamente (pentru diferența de preț dintre camionul nou diesel și cel similar electric), precum și costurile aferente cu instalarea acestora (stațiile de încărcare). Sunt excluse vehiculele dedicate transportului combustibililor fosili, precum și activitățile care nu respectă normele de mediu ale UE. Beneficiarii vor trebui să acopere eventualele costuri neeligibile și TVA, plus că au obligația să folosească camioanele astfel cumpărate timp de cel puțin cinci ani.
Comisia Europeană a publicat ieri, 11 iulie, mai multe măsuri menite să eficientizeze transportul de mărfuri și să reducă emisiile de gaze cu efect de seră (GES), prin oferirea de stimulente mai puternice pentru camioanele cu emisii scăzute și prin îmbunătățirea gestionării infrastructurii feroviare. Scopul este de a crește eficiența la nivelul sectorului transporturilor, astfel încât să poată contribui la obiectivul de reducere a GES cu 90% până în 2050, așa cum este stabilit în Pactul Verde European, permițând, în același timp, creșterea economică la nivelul pieței unice a UE.
Peste 50% din marfă este transportată la nivelul UE pe rutier (potrivit cifrelor din 2020), generând emisii considerabile de gaze cu efect de seră. Propunerea Comisiei prevede revizuirea Directivei actuale privind masele și dimensiunile, astfel încât să se permită o greutate suplimentară pentru vehiculele care utilizează tehnologii cu emisii zero (mai ales că sistemul electric de propulsie crește greutatea proprie a vehiculului). Se va stimula astfel trecerea la vehicule cu tehnologii mai curate, care vor avea sarcină utilă mai mare decât cea a modelelor convenționale. De asemenea, va fi încurajată adoptarea unor cabine mai aerodinamice și a altor dispozitive de economisire a energiei, nu numai îmbunătățind confortul și siguranța șoferului, dar și creșterea eficienței grupurilor motopropulsoare cu emisii zero.
Pentru a încuraja transportul intermodal cu o unitate de marfă standardizată (cum ar fi o remorcă container), camioanele, remorcile și semiremorcile vor avea voie să transporte o greutate suplimentară.
Înălțimea suplimentară va facilita și transportul containerelor cu boxuri înalte, amplasate pe vehicule standard.
Propunerea va oferi claritate cu privire la utilizarea în traficul transfrontalier, în anumite condiții, a vehiculelor mai grele și mai lungi, care sunt deja permise astăzi în unele state membre. Statele membre care permit utilizarea sistemelor modulare europene (EMS) vor putea, de asemenea, să le utilizeze în operațiuni internaționale de transport între state învecinate, fără a fi nevoie de un acord bilateral și fără restricții de trecere a frontierei. Acest lucru va însemna că aceeași cantitate de marfă va putea fi transportată în mai puține călătorii.
Comisia mai propune adoptarea CountEmissionsEU, o metodă standardizată pentru calculul emisiilor GES pentru companiile care aleg să publice aceste informații sau cărora li se cere să le comunice, din motive contractuale. Metodologia propusă se bazează pe standardul ISO/CEN recent adoptat pentru cuantificarea și raportarea GES rezultate din lanțurilor de transport de pasageri și mărfuri. Datele fiabile cu privire la emisiile totale („door-to-door“) vor permite operatorilor să-și evalueze serviciile și să le permită consumatorilor să facă alegeri informate cu privire la opțiunile de transport și livrare.
Referitor la transportul feroviar, CE recunoaște că investițiile în infrastructură sunt costisitoare. Pe de altă parte, rețeaua existentă este tot mai aglomerată. Regulamentul propus va optimiza utilizarea acestora, va îmbunătăți coordonarea transfrontalieră, va crește punctualitatea și fiabilitatea și, în cele din urmă, va atrage mai multe companii de transport de marfă pe calea ferată. Pasagerii vor beneficia la rândul lor de servicii feroviare suplimentare, deoarece capacitatea rețelei va fi mai bine utilizată, având un impact pozitiv asupra serviciilor transfrontaliere, permițând conexiuni mai frecvente și rezervarea mai devreme a biletelor, printre altele.
Normele actuale privind managementul capacității sunt decise anual, la nivel național și manual. Acest lucru nu favorizează traficul transfrontalier, deși aproximativ 50% din transportul feroviar de marfă depășește granițele naționale. Abordarea fracturată duce la întârzieri la frontiere, ceea ce împiedică funcționarea pieței unice. Întârzierile din cauza aglomerației cauzate de lucrările de întreținere necoordonate sunt, de asemenea, frecvente.
Propunerea pentru un regulament privind utilizarea capacității infrastructurii feroviare în spațiul feroviar unic european se bazează pe reproiectarea orarului condus de industrie. Scopul este de a răspunde mai bine diferitelor nevoi ale sectorului feroviar: orare stabile și rezervare anticipată a biletelor pentru serviciile de pasageri și circulația flexibilă a trenurilor, adaptată lanțurilor de aprovizionare just-in-time pentru expeditorii de marfă.
Propunerile CE vor fi acum analizate de Parlamentul European și de Consiliu, în cadrul procedurii legislative ordinare.
În completare, Comisia intenționează să revizuiască Directiva privind transportul combinat în cursul acestei luni, pentru a-l face mai competitiv.
Pachetul propus completează, de asemenea, propunerea Comisiei de a actualiza politica rețelei transeuropene de transport (TEN-T) prin stimulente și cerințe pentru dezvoltarea infrastructurii și printr-o mai bună integrare a diferitelor moduri într-un sistem de transport multimodal. Tehnologiile digitale ajută, de asemenea, la creșterea eficienței, inclusiv Sistemul european de gestionare a traficului feroviar și cuplarea automată digitală pentru calea ferată, Regulamentul privind informațiile privind transportul electronic de marfă și Mediul ferestrei unice maritime europene.
Transportul de mărfuri este coloana vertebrală a pieței unice a UE, susține aprovizionările și permite companiilor europene să-și vândă produsele pe tot continentul (și nu numai). Aproximativ 6 milioane de persoane din toată Uniunea au lucrat în acest sector în 2020.
Dar transportul de marfă este, de asemenea, responsabil pentru peste 30% din emisiile de CO2 din transport. Și pe măsură ce economia UE crește, este posibil ca emisiile să crească dacă nu sunt puse în aplicare măsuri de decarbonizare: transportul de marfă este de așteptat să crească cu aproximativ 25% până în 2030 și cu 50% până în 2050.
Pachetul de propuneri al Comisiei face parte dintr-un efort mai amplu de a face mobilitatea și transportul mai sustenabile, în cadrul Fit for 55. În perioada următoare se așteaptă măsuri concrete care să vizeze stațiile de reîncărcare și realimentare cu energie electrică și respectiv utilizarea combustibililor durabili în aviație și în transportul maritim.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit