În condițiile în care cozile de așteptare ajung la 70 km, o soluție la blocajul din pasul Brenner continuă să scape guvernelor și autorităților UE. Este posibil ca discuțiile să nu mai fie suficiente; Comisia Europeană ar trebui să își deschidă setul de instrumente juridice.
În timpul reuniunii Consiliului Transporturi, Telecomunicații și Energie de săptămâna trecută de la Luxemburg, miniștrii transporturilor din UE au dezbătut problema liberei circulații a mărfurilor de-a lungul trecătorii Brenner, o parte esențială a uneia dintre cele mai tranzitate rute din UE. Cu toate acestea, UE continuă să nu găsească o soluție.
În ultimul deceniu, mărfurile care tranzitează Austria s-au confruntat cu provocări majore. Impunerea de către Austria a unor restricții cantitative asupra transportului rutier de mărfuri a provocat perturbări inutile și împovărătoare.
În timpul reuniunii, atât Germania, cât și Italia au subliniat faptul că situația actuală este nesustenabilă și provoacă cozi lungi la frontieră. Mai important, au subliniat că principiul liberei circulații ar trebui să fie protejat.
IRU apreciază sprijinul arătat de miniștrii transporturilor din Bulgaria, Republica Cehă, Lituania, Țările de Jos și România pentru respectarea libertății de circulație în UE. Acest lucru demonstrează că pasul Brenner este o problemă europeană, cu impact asupra facilitării comerțului în întregul bloc.
Raluca Marian, directorul de advocacy UE al IRU, a declarat: „Din păcate, Austria nu a arătat o voință reală de a rezolva problema trecerii Brenner, care trenează de ani de zile. Tot auzim că soluția ar fi calea ferată și transportul combinat. Dar, după cum a demonstrat timpul, calea ferată singură nu poate acomoda volumul de mărfuri care tranzitează prin pasul Brenner. Sunt necesare ambele moduri de transport și combinațiile lor. Interdicțiile de circulație au provocat o congestie masivă a traficului. Cozile de așteptare ajung la 70 km, iar vacanța de vară este aproape. Aceasta este o situație inacceptabilă, ca să nu mai vorbim de emisiile de CO₂. Ne putem imagina impactul dezastruos al camioanelor care înaintează ore în șir, ceea ce face ca atitudinea Austriei să fie și mai greu de înțeles.”
„Apreciem eforturile comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, de a aduce statele membre la masa discuțiilor pentru a îmbunătăți sustenabilitatea trecătorii Brenner, menținând în același timp libera circulație a mărfurilor. Comisia ar trebui să utilizeze toate instrumentele juridice de care dispune pentru a debloca situația. Este posibil ca discuțiile să nu fie suficiente”, a adăugat ea.
IRU a îndemnat în repetate rânduri factorii de decizie politică din UE și din statele membre să acționeze rapid și să se asigure că mărfurile circulă fără probleme prin unul dintre cele mai importante puncte de tranzit din UE, care înregistrează aproximativ 7.000 de mișcări de camioane pe zi.
Ministrul austriac al mobilității, Leonore Gewessler, a confirmat că 5,2 milioane de camioane au trecut prin pasul Brenner în 2022. Un volum atât de mare de tranzit necesită o soluție rapidă pentru a facilita circulația camioanelor prin Austria, Germania și Italia. Restrângerea liberei circulații a mărfurilor în cadrul UE are un efect negativ semnificativ asupra funcționării pieței interne, precum și, în cazul Brenner, asupra eforturilor de reducere a emisiilor și asupra calității aerului.
Provincia Tirol se pregătește pentru un trafic turistic intens în perioada Paștelui și a Rusaliilor. Pentru a-l controla, aceasta planifică restricții suplimentare privind traficul de camioane în această perioadă (Joia Mare, 6 aprilie, și Sâmbăta de Rusalii, 27 mai). Din cauza sărbătorii publice din Germania (Vinerea Mare) și a volumului extrem de mare de călătorii asociate în direcția Italiei, combinate cu volumul de camioane, este de așteptat o congestie extinsă, în special în zona extinsă a orașului Innsbruck.
Din cauza sărbătorilor în Germania, Sâmbăta de Rusalii este cea mai aglomerată zi de călătorie din an. În 2022, aceasta a dus la ambuteiaje extinse în zona mare a orașului Innsbruck – combinate cu un trafic alternativ enorm pe rețeaua rutieră de rang inferior. Din cauza experiențelor din ultimul an și a riscului considerabil pentru siguranța rutieră, precum și a restricției masive a fluidității traficului, provincia Tirol a solicitat Ministerului Transporturilor aceste două interdicții speciale de circulație.
O soluție propusă de transportatorii tirolezi pentru a dezamorsa situația legată de problemele veșnice în ceea ce privesc interdicțiile de circulație și de deblocarea/dispecerizarea ambuteiajelor: ridicarea interdicției de circulație pe timp de noapte pentru camioanele de mare tonaj în Austria, promulgată pe 1 decembrie 1989, deși aceasta este de mult timp depășită.
Dacă toate camioanele ar putea utiliza drumul și între orele 22:00 și 05:00, volumul ar putea fi egalizat. Cu alte cuvinte, exact ceea ce ar trebui să realizeze manipularea în bloc în cel mai bun moment al zilei.
Acest lucru este valabil cu atât mai mult în contextul în care Tirolul impune un număr mare de interdicții pentru acest sector – pe lângă interdicția de a conduce pe timp de noapte, interdicția de a circula în clasa Euro și interdicția de a conduce în anumite sectoare pentru anumite tipuri de mărfuri. Doar la începutul anului, de exemplu, interdicția privind clasele Euro a fost extinsă și mai mult prin includerea camioanelor Euro 5, ceea ce a declanșat, de asemenea, proteste în cadrul asociației de afaceri Anita din sudul Italiei.
Ridicarea interdicției de conducere pe timp de noapte și-a dovedit deja utilitatea în perioada Coronavirusului. La acea vreme, interdicția a fost relaxată temporar pentru a asigura aprovizionarea magazinelor alimentare.
Astfel de cereri sunt în mod clar respinse de guvernul tirolez. Ridicarea interdicției de a conduce pe timp de noapte iese din discuție pentru René Zumtobel, consilierul provincial. Din cauza topografiei speciale din Tirol, emisiile de aer și de zgomot în special ar crește în timpul nopții și ar reprezenta o povară excesivă pentru populație. În cele din urmă, obiectivul comun trebuie să fie întotdeauna acela „de a transfera camioanele de pe șosea pe calea ferată, nu de la o trecătoare alpină la alta și cu siguranță nu de la zi la noapte”.
În prezent, 2,5 milioane de camioane traversează autostrada Brenner în fiecare an, potrivit cifrelor oficiale. Conform cifrelor tiroleze, reprezintă aproape de trei ori mai multe camioane decât cele care trec prin întreaga Elveție într-un an. Guvernul regional tirolez este de părere că ridicarea interdicției de a conduce pe timp de noapte nu numai că ar contracara obiectivele europene de schimbare de destinație, dar ar atrage și un nou trafic de deviere din Elveția, unde există o interdicție generală de a conduce pe timp de noapte în transportul rutier de marfă.
Solicitarea din partea industriei de a anula interdicția de a conduce pe timp de noapte și de a egaliza traficul este legată de teama de a se crea noi ambuteiaje: În centrul atenției se află podul Lueg, îmbătrânit, de pe autostrada Brenner, unde se preconizează o nouă renovare. Deja în octombrie, structura de 1,8 km de lungime de pe A13 a fost timp de câteva zile circulabilă doar pe o singură bandă.
Purtătoarea de cuvânt a guvernului provincial tirolez subliniază că operatorul de autostrăzi Asfinag nu a făcut încă planuri detaliate pentru gestionarea concretă a traficului. Ceea ce este sigur, însă, este că în viitorul apropiat va avea loc renovarea podului și că vor exista și restricții. Cu toate acestea, guvernul este preocupat de evitarea benzii unice. Pentru că – nimeni nu contestă acest lucru – având în vedere volumul mare de trafic, aceasta este întotdeauna asociată cu ambuteiaje.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit