Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Europeană face un pas decisiv spre digitalizarea transportului rutier și armonizarea regulilor de circulație: Comisia pentru Transporturi și Turism (TRAN) din Parlamentul European a aprobat un acord provizoriu privind reforma permisului de conducere, care prevede, printre altele, introducerea unui permis digital valabil în toate statele membre, reguli mai stricte pentru șoferii începători și posibilitatea retragerii la nivel european a permiselor pentru conducătorii imprudenți.

Permisul de conducere digital: smartphone-ul înlocuiește portofelul

Potrivit reformei, în viitor, formatul standard al permisului de conducere în UE va fi digital și va putea fi stocat într-un portofel electronic accesibil de pe telefonul mobil. Totuși, cei care preferă varianta fizică vor putea în continuare să o solicite – o concesie obținută de Parlamentul European în urma negocierilor.

Această schimbare face parte dintr-o strategie mai amplă a UE de modernizare a administrației rutiere și de creștere a interoperabilității între statele membre. Digitalizarea documentelor de conducere ar urma să faciliteze atât controalele, cât și procedurile administrative în caz de pierdere, furt sau reînnoire.

Reguli mai dure pentru începători: alcool zero și perioadă de probă

Un alt pilon al reformei vizează creșterea siguranței rutiere. Șoferii începători vor intra într-o perioadă de probă de doi ani, în care vor fi sancționați mai sever pentru abateri precum conducerea sub influența alcoolului, nepurtarea centurii sau folosirea telefonului la volan. Parlamentul European susține și o politică de toleranță zero privind alcoolul și drogurile în rândul șoferilor tineri.

În plus, pentru obținerea permisului, candidații vor trebui să treacă un control medical obligatoriu, care va evalua vederea și sănătatea cardiovasculară. La reînnoirea permisului, statele membre vor putea accepta autodeclarații sau alte metode simplificate de evaluare medicală – o chestiune lăsată la latitudinea fiecărei țări.

Permis de camion de la 18 ani, cu certificat profesional

Una dintre cele mai importante modificări pentru sectorul transporturilor este scăderea vârstei minime pentru obținerea permisului de conducere pentru camioane la 18 ani, cu condiția existenței unui certificat de competență profesională (CPC). Măsura are ca obiectiv contracararea crizei de șoferi profesioniști care afectează majoritatea țărilor UE.

Pentru șoferii de autobuz, vârsta minimă va fi redusă la 21 de ani, o schimbare menită să stimuleze ocuparea forței de muncă în transportul public, cu garanții legate de pregătirea profesională.

Retragerea permiselor la nivel european: sfârșitul „turismului rutier”

Un element-cheie al reformei este crearea unui mecanism transfrontalier pentru retragerea permiselor de conducere. În viitor, un șofer care își pierde dreptul de a conduce într-un stat membru nu va mai putea conduce în altă țară UE cu un permis valid. Statul emitent va fi notificat oficial și obligat să pună în aplicare sancțiunea.

Această schimbare vizează eliminarea lacunelor legislative care permiteau unor șoferi sancționați grav într-un stat să continue să conducă în alte țări membre fără consecințe. Este o măsură esențială pentru coerența și echitatea aplicării legii în întreg spațiul comunitar.

Urmează votul final: reforma, aproape de realitate

Acordul provizoriu a fost aprobat cu o largă majoritate în Comisia TRAN, dar mai are nevoie de aprobarea oficială a Consiliului Uniunii Europene și a plenului Parlamentului European. Dacă va fi confirmată, reforma va marca una dintre cele mai importante modernizări ale legislației europene privind permisele de conducere din ultimele decenii.

Pentru milioane de șoferi și pentru industria transporturilor, schimbările propuse aduc mai multă claritate, eficiență și siguranță, dar și un pas important către un spațiu rutier european cu adevărat unificat.

În urma unor negocieri încheiate zilele trecute, reprezentanții Parlamentului European (PE), Comisiei Europene (CE) și Consiliului European au ajuns la un acord provizoriu privind revizuirea directivei permiselor de conducere, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN. De altfel, aceasta a și făcut lobby intens pentru dosarul respectiv și se declară foarte mulțumită de rezultatul negocierilor.

Acordul prevede că din 2030 va exista în toate statele membre UE un permis de conducere digital, care să poată fi accesat de pe orice telefon mobil – dar el nu este obligatoriu, ci folosirea lui este la latitudinea șoferului. Versiunea pe hârtie va rămâne valabilă, dar permisul de conducere digital va deveni noul standard. Cum va arăta exact acesta și cum vor fi utilizate datele nu a fost încă stabilit.
În plus, noua directivă ar urma să le permită tinerilor de 17 ani cu permis de conducere C să lucreze însoțiți de un șofer experimentat.

Iar masa maximă permisă pentru permisul de conducere B a fost mărită la 4.250 kg, deci politica Olandei de toleranță privind greutatea vehiculelor electrice are acum temei legal.
În această formă, Directiva ar rezolva parțial problema deficitului de șoferi prin faptul că ar facilita accesul la profesie al tinerilor, iar siguranța rutieră va fi îmbunătățită.

Directiva le va oferi solicitanților posibilitatea de a obține un permis de conducere înainte de a atinge vârsta minimă necesară, dar de a merge o vreme însoțiți de un șofer cu experiență. Schema va fi propusă pentru autoturisme în toate statele membre UE, iar ele pot alege să ofere această posibilitate și pentru camionete și camioane care fac transport național.

Acest lucru era deja posibil în Olanda, amintește TLN, dar acum vârsta minimă din UE pentru obținerea permisului de conducere C a fost redusă de la 21 de ani la 18 ani în toate statele. Iar codul-95 rămâne o condiție.

Permisul de conducere pentru camioane rămâne valabil cinci ani, dar statele membre pot decide să scurteze această perioadă pentru conducătorii auto mai în vârstă. În plus, vor exista cerințe medicale mai stricte, cum ar fi un test oftalmologic și evaluarea aptitudinii cardiovasculare a șoferului, pentru persoanele care doresc să obțină un permis de conducere pentru prima dată. Cu alte cuvinte, subliniază TLN, situația actuală din Olanda se va întâlni în toate țările UE. Acest acord provizoriu este un așa-numit trilog, la care a ajuns un grup restrâns de negociatori din PE, CE și Consiliu. Comisia pentru transporturi a PE trebuie să îl aprobe, după care se votează în plen. În numele Consiliului a condus negocierile Polonia, care deține în prezent președinția, și toți miniștrii de transport trebuie să aprobe acordul. Iar după aprobarea oficială a ambelor instituții autoritățile naționale vor putea transpune această directivă în reglementările naționale.

Sursă foto: TLN