Ad
Ad
Ad

Asociația Română pentru Iluminat (A.R.I.) a lansat ghidul îndrumător pentru iluminatul trecerilor de pietoni, un instrument esențial dedicat îmbunătățirii siguranței rutiere în România. Evenimentul de lansare a reunit experți în iluminat, reprezentanți ai autorităților și membri ai industriei, care au discutat despre importanța unui iluminat adecvat în reducerea accidentelor rutiere.

Ghidul oferă o abordare cuprinzătoare a iluminării trecerilor de pietoni, incluzând informații tehnice esențiale, criterii de proiectare și implementare, precum și exemple de bune practici. Documentul este aliniat la standardele internaționale și oferă un cadru de referință validat la nivel european, facilitând aplicarea unor soluții care respectă normele de siguranță rutieră. În România, există o legislație specifică, Legea 278/2022, care obligă administratorul drumului să instaleze iluminat suplimentar pe trecerile de pietoni. Cu toate acestea, legea nu oferă specificații tehnice detaliate.

Prin urmare, acest ghid a detaliat informațiile și datele preluate din standardul local elaborat de Ministerul Infrastructurii din Polonia, completând legislația, oferind specificațiile tehnice necesare și validând nivelul european.

Potrivit datelor Comisiei Europene, 1 din 5 victime ale accidentelor rutiere au fost pietoni, 71% dintre accidente producându-se în zonele urbane, iar majoritatea dimineața devreme sau seara. Un iluminat adecvat este esențial pentru a asigura siguranța pietonilor, permițând conducătorilor auto să îi observe din timp.

„Nevoia unui ghid dedicat iluminatului trecerilor de pietoni a devenit evidentă în contextul numărului mare de accidente care implică pietoni, în special în condiții de vizibilitate scăzută”, a declarat Dan Vătăjelu, Vicepreședinte A.R.I. & CEO Flash Lighting Services. „Prin acest ghid, ne propunem să oferim soluții concrete pentru îmbunătățirea vizibilității pietonilor și să contribuim la crearea unui mediu rutier mai sigur pentru toți participanții la trafic.”

Conferința de lansare a inclus prezentări ale experților A.R.I. cu o sesiune de întrebări și răspunsuri. Participanții au avut ocazia să afle mai multe despre criteriile de proiectare a unui iluminat eficient, importanța alegerii echipamentelor performante și impactul iluminatului asupra siguranței pietonilor.

„Iluminatul corect al trecerilor de pietoni este o investiție în siguranța comunității”, a adăugat Bogdan Lupu, Președinte A.R.I. & Product Marketer Signify. „Sperăm ca acest ghid să fie un instrument util pentru autorități, proiectanți și toți cei implicați în amenajarea spațiului public, contribuind la crearea unor orașe mai sigure și mai prietenoase cu pietonii.”

Ghidul îndrumător pentru iluminatul trecerilor de pietoni poate fi descărcat de pe https://www.ari-iluminat.ro/ghid-iluminat-treceri-pietoni-februarie-2025/.

Potrivit statisticilor Comisiei Europene, in 2018 s-au inregistrat 25.100 de victime si 135.000 de raniti grav in accidente rutiere. Pentru a reduce numarul acestora, Parlamentul European a propus un nou regulament privind siguranta rutiera, cu focus in special pe utilizatorii cei mai expusi – pietoni si biciclisti. Proiectul a trecut mai departe cu 578 de voturi favorabile, dintr-un total de 633, se arata pe http://www.uominietrasporti.it.  Pentru a intra in vigoare, regulamentul trebuie sa obtina si aprobarea Consiliului European, care, insa, pare evidenta.

Noul regulament prevede obligativitatea ca, din mai 2022, toate vehiculele (inclusiv camioane, autobuze si autoutilitare), sa fie echipate cu sisteme de siguranta avansate, precum sistemul inteligent de adaptare a vitezei, franarea de urgenta (care pentru camioane este deja obligatorie), dispozitive pentru detectarea oboselii soferului, detectarea obstacolelor la mersul inapoi si inregistrarea datelor, masuri care vizeaza asigurarea unei mai mari sigurante rutiere pentru biciclisti si pietoni.
In particular, camioanele si autobuzele vor trebui sa imbunatateasca vizibilitatea de pe scaunul soferului si sa fie capabile sa garanteze o "vedere directa". Potrivit regulamentului, aceste vehicule vor trebui sa adopte tehnologii capabile sa reduca "la maximum unghiurile moarte din fata si din partea in care se afla soferul". Aceste tehnologii vor trebui sa echipeze vehiculele noi, inmatriculate incepand cu noiembrie 2025, iar pe cele existente incepand din noiembrie 2028.
Conform calculelor Parlamentului, doar sistemul inteligent de adaptare a vitezei (ISA) ar trebui sa conduca la o reducere cu 20% a numarului de victime.