Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe 1 ianuarie intră în vigoare noi norme revoluționare ale UE care introduc o rată minimă de impozitare efectivă de 15% pentru companiile multinaționale care își desfășoară activitatea în statele membre ale UE.

Cadrul va aduce mai multă echitate și stabilitate peisajului fiscal din UE și de la nivel mondial, făcându-l în același timp mai modern și mai bine adaptat la lumea digitală globalizată din prima zi a noului an. Intrarea în vigoare a normelor privind impozitarea minimă efectivă, convenită în unanimitate de statele membre în 2022, oficializează punerea în aplicare de către UE a așa-numitelor norme din „Pilonul 2″ convenite în cadrul acordului global privind reforma fiscală internațională în 2021.

În timp ce aproape 140 de jurisdicții din întreaga lume au semnat în prezent aceste norme, UE a fost un pionier în transpunerea lor în legislația concretă. Prin reducerea stimulentelor pentru întreprinderi de a transfera profiturile către jurisdicții cu impozite scăzute, Pilonul 2 reduce așa-numita „race to the bottom” – lupta dintre țări pentru a-și reduce ratele de impozit pe profit pentru a atrage investiții. Acest pilon dă deja rezultate, o serie de jurisdicții cu impozitare zero din întreaga lume anunțând introducerea unui impozit pe profit pentru societățile din sfera de aplicare.

„Acest nou an marchează un nou început pentru impozitarea marilor multinaționale. Intrarea în vigoare în Europa și în jurisdicțiile din întreaga lume a acestei reforme istorice marchează un pas important către un sistem mai echitabil de impozitare a societăților comerciale. Prin reducerea stimulentelor pentru întreprinderi de a transfera profiturile în jurisdicții cu impozite reduse, noile norme vor contribui la reducerea așa-numitei “curse spre fund” în ceea ce privește ratele de impozitare a societăților în UE și la nivel mondial. Încurajez toate părțile semnatare ale acordului fiscal global să treacă la fapte și să adopte rapid această reformă esențială, care are potențialul de a genera 220 de miliarde de dolari în plus anual pentru a ajuta țările din întreaga lume să finanțeze investiții esențiale și servicii publice de înaltă calitate”, a declarat Paolo Gentiloni, comisarul pentru economie.

Normele se vor aplica grupurilor de întreprinderi multinaționale și grupurilor naționale de mari dimensiuni din UE, cu venituri financiare combinate de peste 750 de milioane de euro pe an. Acestea se vor aplica oricărui grup mare, atât național, cât și internațional, care are o societate-mamă sau o filială situată într-un stat membru al UE.

Directiva include un set comun de norme privind modul de calcul și de aplicare a unui „impozit suplimentar” datorat într-o anumită țară în cazul în care rata efectivă de impozitare este mai mică de 15%. În cazul în care o filială nu este supusă ratei efective minime într-o țară străină în care este situată, statul membru al societății-mamă va aplica, de asemenea, un impozit suplimentar pentru aceasta din urmă. În plus, directiva asigură o impozitare efectivă în situațiile în care societatea-mamă este situată în afara UE, într-o țară cu fiscalitate redusă care nu aplică norme echivalente.

Prin această lege istorică, angajamentul UE de a fi printre primii care pun în aplicare reforma fiscală a OCDE a devenit realitate. Asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru impozitarea minimă a societăților este unul dintre cele două direcții de lucru ale acordului global al OCDE (Pilonul 2) – celălalt este realocarea parțială a drepturilor de impozitare (cunoscut sub numele de Pilonul 1). Acesta din urmă va adapta normele internaționale privind modul în care impozitarea profiturilor corporative ale celor mai mari și mai profitabile multinaționale este împărțită între țări, pentru a reflecta natura schimbătoare a modelelor de afaceri și capacitatea companiilor de a desfășura activități comerciale fără o prezență fizică.