Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Parlamentul European a decis începerea negocierile privind noi măsuri de îmbunătățire a condițiilor de muncă pentru lucrătorii de pe platformele digitale. Mai exact, 376 de europarlamentari au votat în favoarea mandatului pentru discuțiile cu statele membre, 212 au votat împotrivă și 15 s-au abținut. Negocierile asupra noii legi pot începe odată ce statele membre își stabilesc asupra propriei poziții.

Noile reguli ar reglementa modul de determinare corectă a statutului de angajare al lucrătorilor platformei și modul în care platformele digitale de muncă ar trebui să utilizeze algoritmi și inteligența artificială pentru a monitoriza și evalua lucrătorii.

Mandatul pentru negocieri a fost anunțat în plen de președintele Metsola luni, 16 ianuarie. Întrucât o zecime dintre deputați europeni (formați din unul sau mai multe grupuri politice sau deputați individuali, sau o combinație a celor doi) s-au opus în termen de 24 de ore, a fost necesar un vot în plen (articolul 71).

Referitor la votul PE, Directorul IRU EU Advocacy, Raluca Marian, opinează că aceasta este o victorie semnificativă pentru operatorii de transport rutier și pentru industrie în general, întrucât cărăușii vor putea combina în continuare angajarea tradițională și munca cu subcontractori, într-un echilibru corect și cu respectarea deplină a aspectelor sociale și a modelor de impozitare.

„Parlamentul European a recunoscut că acest model nu ar trebui eliminat doar din cauza unor practici deviante. În schimb, noii jucători digitali ar trebui să îmbrățișeze regulile. În plus, este o victorie specială pentru firmele de taxi, care au fost recunoscute ca nefăcând parte din industria de transport pentru prima dată. Sperăm ca textul rămas, în special articolele 4 și 5 privind prezumția legală de angajare, va fi îmbunătățită în negocierile ulterioare cu Consiliul”, a conchis Raluca Marian.

Expeditia de marfuri, un business de un trilion de dolari, era pana nu demult o industrie stabila, de neperturbat. Insa, in urma cu trei ani, o parte din oamenii din transport, logistica si IT au decis sa schimbe asta, punand bazele expeditiei digitale care prin tehnologie si algoritmi inlocuieste factorul uman, acoperind astfel un volum mai mare de operatiuni, la costuri mai mici. Desi expeditorii digitali ar putea prelua in timp un mare volum de pe piata, evolutia de pana acum nu i-a convins pe Arkadiusz Glinka, General Manager C.H.Robinson, care tocmai anuntase intentia de a investi un miliard de dolari in digitalizare, si pe Maximilian Schaefer, Co-Founder si Managing Director InstaFreight, ca expeditorii digitali vor ajunge sa domine piata, pentru ca exclusivitatea lucrului cu procese digitale elimina interactiunea necesara unei bune relatii. De cealalta parte, Lajko Ferenc, managing director DigiLog si ex-CEO Waberer’s, are incredere in capacitatea de evolutie a expeditiei digitale, insa considera ca solutia ar putea fi undeva la mijloc, pentru ca expeditorii traditionali detin capacitatea si comenzile, in vreme ce platformele mici, digitale, desi flexibile, nu au o masa critica de volume si capacitate.

Desi business-urile micilor expeditori digitali utilizeaza modele si instrumente diferite, ele se confrunta cu aceleasi provocari ale pietei: accesul la transportatori, reducerea costurilor si competitia acerba, dupa cum reiese din conferinta HyperLog, organizata de Trans.INFO la Lodz (Polonia). „Din discutiile avute cu clientii si transportatorii, am inteles ca acestia inca solicita relatii de business de la om la om. Pe langa relatia clasica, este insa important ca si companiile traditionale sa investeasca in tehnologie pentru a-si creste activitatea si a reduce costurile. Practic, in urmatorii zece ani, cu totii trebuie sa gasim noi solutii, pentru ca se schimba modelul de comert in toata lumea. Trebuie sa adoptam solutii inteligente ca sa iesim in intampinarea clientilor“, este de parere Arkadiusz Glinka. Acesta precizeaza ca C.H.Robinson expediaza si digital de ceva vreme, considerandu-se unul dintre pionieri intr-un domeniu devenit tot mai competitiv. „Peste 70% dintre tranzactiile companiei sunt realizate digital. Nu cred ca exista scapare de calea digitala. Oricum, imi imaginez ca intr-o zi se vor combina solutiile, asa cum s-a intamplat in e-commerce. Este evident ca astazi clientii inca folosesc platforme multiple, de la mai multi jucatori, iar asta arata ca este inca loc si pentru alti jucatori digitali.“