Primăria Municipiului Iași a finalizat implementarea unui amplu proiect de siguranță rutieră, finanțat prin Programul Național de Rederesare și Reziliență, prin care 140 de autobuze din flota Companiei de Transport Public (CTP) au fost echipate cu sisteme Mobileye Shield+ și Lytx Surfside, comercializate în România prin distribuitorul autorizat Xsceza. Valoarea totală a proiectului, finanțat integral prin PNRR, este de puțin peste 6,15 milioane de lei. Soluția tehnică include camere video frontale și laterale performante pentru detectarea pietonilor, bicicliștilor și a altor vehicule, inclusiv în unghiurile „moarte”, plus un sistem video-telematic inteligent, capabil să monitorizeze comportamentul șoferului prin analiză video bazată pe „machine vision” și „inteligență artificială”.
Concret, bazându-se pe poziția relativă și traiectoria preconizată, sistemul Mobileye Shield+ emite alerte vizuale și sonore în caz de risc iminent de coliziune frontală sau de acroșaj lateral, monitorizează distanța de siguranță și avertizează cu privire la părăsirea benzii de circulație sau a depășirii vitezei legale. Sistemele de asistență transmit informațiile de trafic către o platformă cloud accesibilă pentru analiză, inclusiv imagini video, unde sunt stocate timp de 30 de zile, putând fi folosite în caz de reclamații – atât din partea pasagerilor, cât și a altor parteneri la trafic, dar și pentru instruirea conducătorilor auto. Mai exact, la ședințele de pregătire profesională se poate insista asupra principalelor zone de risc, pentru a crește gradul de conștientizare a anumitor aspecte de conducere.

Imaginile sunt bidirecționale, camerele video fiind orientate atât spre drum, cât și spre interiorul cabinei. Astfel, pot fi identificate inclusiv comportamente riscante ale șoferului (utilizarea telefonului, lipsa centurii de siguranță, distragerea atenției sau oboseală), iar imagini video având o durată standard de 10 secunde sunt selectate din timpul total de înregistrare, pentru eficiență maximă. De precizat că imaginea chipurilor persoanelor care apar în video (inclusiv a șoferului) este blurată, pentru a evita problemele de GDPR. La nevoie, se pot accesa însă filmările originale.
Alertele audio/vizuale sunt transmise în timp real. Foarte important, sistemul nu este menit să sancționeze conducătorii auto, ci să îi ajute și să îi motiveze să își corecteze comportamentul: pe de o parte, anumite aspecte – cum ar fi, de exemplu, fumatul – pot fi reclamate de către pasageri, iar, pe de altă parte, o simplă de secundă neatenție, cât șoferul se uită la telefonul mobil, poate determina producerea unui accident.
Nu mai puțin de 300 dintre șoferii CTP și cinci tehnicieni au fost de asemenea instruiți în cadrul proiectului. Cu ocazia conferinței care a anunțat încheierea proiectului, reprezentanții autorităților locale și jurnaliștii prezenți au putut face o călătorie demonstrativă cu un autobuz CTP, punctul de plecare fiind Primăria Iași.
Bruxelles-ul dă undă verde preliminară pentru subvenții destinate înlocuirii tahografelor. Transportatorii polonezi ar putea primi sprijin încă din toamnă, subvenția acordându-se și retroactiv pentru cei care deja au montat tahografe pentru a se conforma cu legislația europeană. O măsură similară este așteptată și de transportatorii români, care s-ar putea folosi de exemplul polonez pentru a-și recupera o parte din costurile mari cauzate de conformarea la legislația europeană.
După luni de presiuni venite din partea transportatorilor polonezi, Comisia Europeană a dat un acord preliminar pentru alocarea de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în vederea refinanțării costurilor cu înlocuirea tahografelor. Anunțul a fost făcut de ministrul polonez al Transporturilor și Infrastructurii, Dariusz Klimczak, într-o declarație considerată de industrie ca fiind un pas important spre echilibrarea presiunilor financiare impuse de reglementările europene.
Tahografele, un punct nevralgic pentru micii transportatori
Conform reglementărilor UE, vehiculele utilizate în transportul rutier internațional trebuie să fie echipate cu tahografe inteligente de generația a doua. Înlocuirea acestor dispozitive presupune însă costuri semnificative, mai ales pentru firmele mici și mijlocii, care domină peisajul transportului polonez.
Ministrul Klimczak a declarat în cadrul unei conferințe de presă că sprijinul financiar, cerut cu insistență de transportatorii polonezi, se va adresa în principal întreprinderilor mici și mijlocii, care constituie coloana vertebrală a acestui sector în Polonia.
Un aspect important al schemei propuse este posibilitatea de refinanțare chiar și pentru companiile care au făcut deja trecerea la tahografele de ultimă generație. Cu alte cuvinte, ajutorul financiar nu va fi limitat la cei care urmează să înlocuiască echipamentele, ci și la cei care au suportat deja costurile, un gest de echitate apreciat de transportatori.
Un regulament clar este în pregătire
Deși decizia finală a Comisiei Europene nu a fost încă luată, ministrul a anunțat că sunt deja în lucru condițiile de accesare a subvențiilor și că mai multe detalii vor fi comunicate în perioada următoare, etapa de selectare a dosarelor de finanțare urmând să înceapă cel mai probabil în toamna acestui an.
Acest demers vine în contextul în care transportatorii polonezi au cerut sprijin guvernamental încă din 2023, în cadrul protestelor organizate înainte de aplicarea obligațiilor impuse de Pachetul Mobilitate și de reglementările privind tahografele. Solicitarea a fost reiterată chiar săptămâna aceasta, în timpul protestelor organizate pe rutele către granița cu Ucraina.
Subvențiile pentru tahografe, dacă vor fi confirmate în forma propusă, ar putea aduce o ușurare reală pentru mii de companii poloneze care operează în transportul internațional. Este, totodată, un semnal că vocile protestatarilor au fost auzite, iar autoritățile naționale caută să ofere soluții practice în fața constrângerilor impuse de Bruxelles. Totul depinde, însă, de decizia finală a Comisiei Europene, așteptată în lunile următoare.
Succesul companiilor poloneze ar putea redeschide discuțiile și între transportatorii români și autoritățile române de transport, costurile de preschimbare a tahografelor digitale cu cele inteligente de generația a doua fiind cu greu absorbite și de firmele de transport românești, care se confruntă cel puțin cu aceleași probleme ca și cărăușii polonezi, ca să nu mai vorbim de faptul că economia românească oferă mult mai puține oportunități decât cea poloneză.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit