Parlamentul a dat undă verde alocărilor de 30 miliarde de lei în 2024 pentru Ministerul Transporturilor, a anunțat ministru Transporturilor, Sorin Grindeanu, pe pagina sa de Facebook. Din această sumă, 20,4 miliarde de lei sunt destinate bugetului de investiții din fonduri europene, ceea ce reprezintă o creștere de aproximativ 29% față de bugetul din 2023. Sunt fonduri aferente Programului Național de Redresare și Reziliență, CEF și Programului Transport 2021-2027, din care cofinanțarea asigurată de la bugetul de stat este de 11 miliarde de lei.
Banii vor fi folosiți anul viitor pentru derularea unor proiecte cu o valoare totală de 81 de miliarde de lei astfel:
Toate proiectele de infrastructură rutieră mare au finanțare prin bugetul pentru 2024, fie că vorbim de Autostrada A8, Autostrada A7, Autostrada Sibiu-Pitești sau Drumul Expres Craiova- Pitești. Acest lucru este valabil și pentru magistralele de Cale Ferată cu finanțări europene nerambursabile.
Sumele alocate sunt direct corelate cu gradul de execuție al lucrărilor estimat pentru 2024 în cazul acestor proiecte.
Pentru celelalte cheltuieli – efectuate doar din bugetul de stat – suma necesară MT în 2024 este de 9,6 miliarde de lei (o creștere de aproximativ 10% față de 2023).
Pentru investiții vor fi alocate din bugetul de stat peste 725 milioane de lei. Sumele merg pentru domeniul rutier (345,9 milioane de lei), sectorul feroviar (336,37 milioane de lei), cel naval (28,25 milioane de lei), dar și către transportul aerian (15,33 milioane de lei).
Alte 5,05 miliarde de lei sunt necesare pentru întreținerea infrastructurii rutiere (un miliard de lei) și feroviare (4,05 miliarde de lei). Pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere este nevoie de 113,3 milioane de lei, iar pentru reparații curente ale infrastructurii feroviare publice vor fi alocate 53,03 milioane de lei.
Din întreaga sumă, aproximativ 3 miliarde de lei reprezintă dobânzi, subvenții, despăgubiri civile, rambursări de credite, cheltuieli materiale, salariale, cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă. Toți acești bani alocați sunt vitali pentru atingerea obiectivelor pe care statul român și le-a propus: recuperarea decalajelor de dezvoltare economică dintre regiuni și a întârzierilor din infrastructura mare de transport, a precizat ministrul Transporturilor.
Grup Feroviar Român (GFR), parte a GRAMPET Group, a devenit singura companie feroviară parteneră în proiectul „Campus Dual Politehnica București”, inițiat de Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnică București (UNSTPB) și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Proiectul implică o colaborare între 14 parteneri, inclusiv autorități locale, instituții de învățământ și companii, cu scopul de a crea un campus profesional integrat, axat pe formarea tinerilor în domenii relevante pentru piața muncii, în continuă schimbare.
Grupul Feroviar Român va sprijini această inițiativă prin facilitarea accesului studenților la programe de studiu și soluții software performante, necesare pentru dezvoltarea competențelor legate de industria feroviară din România. În acest context, GFR și UNSTPB vor inaugura Laboratorul GFR în cadrul Facultății de Transporturi la data de 24 octombrie. Investiția va contribui la îmbunătățirea resurselor educaționale și a pregătirii studenților în domeniul feroviar.
„Campus Dual Politehnica București” este coordonat de UNSTPB, în parteneriat cu Primăria Sectorului 6 București, Primăria Ciorogârla Ilfov, Consiliul Județean Ilfov; Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” București, Colegiul Tehnic de Poștă și Telecomunicații „Gheorghe Airinei” București, Liceul Tehnologic „Pamfil Șeicaru”, Ciorogârla (Ilfov); Grup Feroviar Român, Compania Națională de Transport al Energiei Electrice „Transelectrica”, Societatea Națională de Transport Gaze Naturale TRANSGAZ, Alstom Transport, Tema Energy, Crystal System și CTE Trailers.
Proiectul vizează atragerea de fonduri europene în valoare de 30 de milioane de euro pentru construirea de spații de învățământ și cercetare, cantină, cămin, hală multimodală pentru ateliere digitale și sport, dar și alte facilități dedicate studenților.
„Parteneriatul cu UNSTPB și Laboratorul GFR sunt cele mai noi inițiative ale GRAMPET Group care demonstrează angajamentul nostru față de viitorul industriei feroviare și, mai important, față de tinerii care își doresc o carieră în transporturi. Suntem hotărâți să stimulăm interesul pentru acest domeniu provocator, iar noul laborator GFR va oferi studenților acces la cunoștințele și instrumentele necesare pentru a reuși pe piața muncii. În același timp, știm că proiectul „Campus Dual Politehnica București” va avea un impact real pozitiv în mediul academic, dar și pentru industria feroviară din țara noastră, și suntem onorați să facem parte din acest program care permite operatorilor calificați să intervină ca formatori în programe de studiu adaptate tendințelor și nevoilor de pe piața muncii.”,
a declarat Gruia Stoica, președinte GRAMPET Group.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit