Grupul CTP a livrat, în prima jumătate a lui 2024, 328.000 mp de dezvoltări logistice și industriale, aducând suprafața totală închiriabilă brută (GLA) a portofoliului său de proprietăți din 10 țări la 12,4 milioane mp – în creștere cu 12,7% față de anul trecut. Una dintre piețele cheie de creștere ale grupului este Polonia, unde cele mai importante proiecte finalizate în primele șase luni ale anului au inclus fazele ulterioare ale CTPark Zabrze și CTPark Katowice în regiunea Silezia din sud-vestul Poloniei. Parcurile au fost extinse cu 39.000 m² și, respectiv, 23.000 m², reprezentând aproape 20% din oferta grupului în prima jumătate a anului.
CTP intenționează să livreze pe piața europeană, până în 2024, un total cuprins între 1 milion și 1,5 milioane mp de spații de depozitare și producție. În prezent, Grupul are în construcție 2 milioane mp de spații noi închiriabile. Majoritatea, 78%, sunt proiecte de extindere a parcurilor CTP deja existente. Numai în Polonia, 16 parcuri de afaceri se află în stadiul de dezvoltare. De asemenea, conducerea poloneză a companiei, numită în primul trimestru al acestui an, este puternic angajată în dezvoltarea băncii locale de terenuri.
„În prima jumătate a anului am achiziționat peste 580.000 mp de teren pentru investiții în cinci locații strategice. Trei sunt în aglomerația Varșovia, în timp ce celelalte sunt în Łódź și Toruń. Continuăm să căutăm noi terenuri, atât pentru extinderea parcurilor existente, cât și pentru noi proiecte de dezvoltare. Forța noastră motrice este cererea în creștere pentru CTParks. Numai de la începutul anului, am comercializat aproximativ 99.000 mp de spațiu închiriabil în Polonia.”,
a declarat Piotr Flugel, Managing Director la CTP Polonia.
Una dintre cele mai mari tranzacții anunțate de CTP în Polonia a fost închirierea a 40.000 mp către PsiBufet și Butternut Box în CTPark Zabrze. În același timp, o parte semnificativă a rezultatelor din acest an a venit din partea companiilor în curs de dezvoltare interesate de spații mai mici cu potențial de extindere. Conform previziunilor, CTP se așteaptă ca din ce în ce mai multe astfel de contracte să apară pe piață.
În același timp, compania a închiriat 918.000 de metri pătrați de spațiu, la nivelul întregului Grup, în prima jumătate a anului, în creștere cu 8% față de aceeași perioadă a anului trecut.
„Europa Centrală și de Est este o zonă cu potențial economic ridicat și un mediu favorabil afacerilor. Am observat o creștere a cererilor în ultimele luni, așa că avem o bază solidă de potențiali chiriași pentru a doua jumătate a acestui an.”,
a subliniat Remon Vos, CEO al CTP.
O confirmare suplimentară a cererii susținute este reprezentată de cei 86.000 de metri pătrați închiriați în cadrul proiectelor Grupului în care construcția nu a început încă.
De asemenea, CTP investește continuu în dezvoltarea unui portofoliu de proprietăți durabile. Numai în acest an, trei clădiri din portofoliul polonez – două în CTPark Opole și una în CTPark Sulechów – au primit certificarea BREEAM.
Ambițiile de sustenabilitate ale CTP merg mână în mână cu un număr tot mai mare de chiriași care așteaptă acces la energie verde de la instalațiile solare fotovoltaice, ceea ce le oferă siguranță energetică, costuri de operare mai mici și le permite să își îndeplinească propriile obiective ESG. În cadrul grupului, au fost instalate alte 15 MWp de capacitate de producție pe acoperișurile CTParks în prima jumătate a acestui an, ceea ce a dus capacitatea totală a centralelor fotovoltaice la un total de 115 MWp. Veniturile din surse regenerabile de energie s-au ridicat la 3,4 milioane de euro în această perioadă, în creștere cu 25% față de anul trecut.
Consiliului de Miniștri din Polonia a anunțat că va fi elaborat un proiect de modificare a Regulamentului privind taxele de drum. Planul este de a extinde taxarea şi la noile drumuri care aparțin Direcției Generale pentru Drumuri Naționale și Autostrăzi. Aceasta este o lovitură, în primul rând, pentru transportul intern și cu siguranță aceste modificări vor afecta situația financiară a antreprenorilor polonezi, însă pentru moment este greu de calculat modul în care aceste schimbări vor afecta transportul de marfă. Teoretic, tarifele de transport ar trebui să crească, dar în situația actuală a pieţei, cu volume mici de transport, specialiştii din domeniu cred că acest lucru este puțin probabil și că antreprenorii vor trebui să “înghită” creșterea fără a o transfera clienților. Volumele de transport începând cu iulie s-au redus consistent, după o perioadă ceva mai bună pentru transportul din toată Europa.
Transportatorii polonezi consideră că, în situația dificilă a acestei industrii, taxele suplimentare vor face dificilă supravieţuirea multor companii. Polonia se confruntă deja cu o criză gravă a transporturilor și, potrivit mai multor reprezentanți ai acestei ramuri de transport, multe companii se găsesc aproape de colaps. Acest lucru este confirmat de anunţul de restructurare venit din partea mai multor companii de transport rutier. Cu toate acestea, nu este cunoscută amploarea acestui fenomen, deoarece nu se știe câți dintre micii transportatori – și aceştia deţin ponderea majoritară (cu 5 până la 7 vehicule) – au probleme de lichidități și, confruntați cu lipsa de continuitate a comenzilor, și-au pus vehiculele “la gard”. Cauza principală este recesiunea economică și stagnarea în Europa. Prin urmare, transportatorii cer introducerea de noi taxe pentru atunci când situaţia economică se va mai îmbunătăţi şi noile taxe ar putea fi transferate clienților.
Taxarea noilor drumuri a fost solicitată de ani de zile de industria feroviară. Transportatorii feroviari subliniază faptul că plătesc pentru accesul la toți cei 19.000 km de cale ferată, în timp ce numai 3.700 km de drumuri sunt taxate. UE recomandă, de asemenea, taxarea drumurilor în conformitate cu principiul “utilizatorul plătește”. Cu toate investiţiile în sectorul feroviar din ultimii ani, în Polonia, ca şi în multe alte state europene, transportul feroviar nu reprezintă încă o alternativă atractivă la transportul rutier.
Veniturile Poloniei din taxa de drum depășesc 2 miliarde de zloţi, fiind aproape 3,5 milioane de vehicule înregistrate în sistemul e-Toll, dintre care 1,1 milioane aparţin unor companii din străinătate. În Polonia, autoturismele plătesc taxă și pe tronsoanele concesionate ale autostrăzilor A1, A2 și A4.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit