Polonia a propus în cadrul Comitetului pentru transporturi terestre al UN ECE ca tahografele inteligente de a doua generație să devină echipamente obligatorii şi pentru camioanele țărilor semnatare ale convenției, cel puţin pentru cele care fac transport internaţional şi intră în UE.
Ministerul Infrastructurii admite că această idee este susținută de Comisia Europeană, dar este blocată de belaruși și ruși. Ministerul subliniază că lucrările de modificare a convenției sunt în curs de desfășurare, dar nu există o dată stabilită pentru finalizarea acestora. Alte proceduri sunt programate pentru octombrie sau noiembrie și poate că atunci se va face un progres.
Utilizarea noilor tahografe inteligente (G2V2), care intră acum în uz în UE, este solicitată, printre alții, de antreprenorii polonezi, care vor ca transportatorii ucraineni şi belaruşi să îndeplinească aceleași condiții de acces la piață ca și europenii. „Întreprinderile ucrainene se îmbogățesc, înlocuiesc camioanele și cumpără echipamente noi, în timp ce antreprenorii polonezi dau faliment. Consecințele dezechilibrului vor fi plătite de cetățeni”, avertizează transportatorii polonezi.
Controlul accesului pe piață, importantă pentru reducerea concurenţei neloiale
Companiile de transport rutier internațional înregistrate în UE au timp până la sfârșitul anului 2024 să facă trecerea la tahografe inteligente de generaţia a doua, în timp ce pentru vehiculele echipate cu tahografe inteligente din prima generație (G2V1) data limită este 18 august 2025.
Accesul pe piața UE este protejat prin permise de transport internațional, schimbate de țări pe bază de reciprocitate. După ce UE a încheiat un acord de transport cu Ucraina în iunie 2022, transportatorii ucraineni au primit practic acces nelimitat la piață, deoarece serviciile de inspecție ale țărilor UE nu au instrumente pentru a controla acordul. Acesta prevede doar efectuarea liberă a transportului bilateral și de tranzit, dar, susțin antreprenorii polonezi, acordul este încălcat în mod repetat, camioanele ucrainene efectuând cabotaj și terţă-ţară în țările UE.
Companiile ucrainene au eliminat practic transportatorii polonezi din transportul către Ucraina și concurează și pe piața internă. La sfârșitul lunii iunie, la frontiera polono-ucraineană, ponderea autovehiculelor înmatriculate în Ucraina era de 91% și doar 8-9% erau autovehicule înmatriculate în Polonia, în timp ce înainte de război acestea din urmă atingeau un procent de 42%. Tahografele G2V2 de ultimă generație au fost introduse de CE pentru a controla aplicarea Pachetului Mobilitate. Acestea permit sinstituţiilor de control să examineze transporturile și să detecteze cabotajul ilegal sau contrabanda.
Până atunci, reducerea asigurărilor de sănătate pentru șoferi ar putea intra în vigoare până la finalul anului pentru a face față concurenței bulgare și românești, după cum afirmă transportatorii polonezi.
Ministerul Infrastructurii va propune o reducere temporară a bazei de calcul a contribuției de asigurări sociale pentru șoferi. Mai exact, propunerea vizează plata asigurărilor sociale pentru șoferi la nivelul salariului minim, în loc de salariul mediu lunar. Departamentul de Transport al MI va solicita o derogare pentru 18 luni, dar după consultări, probabil că termenul va fi redus la 12 luni.
În perioada de boală și maternitate, șoferului i se va garanta plata prestațiilor la nivelul actual. De asemenea, ministrul Infrastructurii a discutat despre această modificare cu președintele Casei de Asigurări de Sănătate din Polonia și, după un acord inițial, reglementările sunt în curs de pregătire. Proiectul de modificare a legii va fi avizat și de Ministerul Familiei, Muncii și Politicii Sociale în această lună.
Un reprezentant al Ministerului Infrastructurii bănuiește că, având în vedere procesul legislativ, Camera Deputaților poloneză se va ocupa de amendament abia în toamnă. Se așteaptă o vacanță parlamentară de 14 zile, astfel încât scutirile se vor aplica cel mai probabil de la începutul anului viitor.
Transportatorii polonezi cer de urgență modificări și scutiri de taxe sociale. Amendamentul din noiembrie 2023 la lege a majorat asigurările sociale plătite per șofer de către angajator de la 131 euro (568,2 PLN) la 320 euro (1.392,97 PLN). Costul total al salariului unui șofer a crescut de la 2.389 euro (10.393,6 PLN) la 3.268 euro (14.215,9 PLN). Totuși, acestea nu sunt toate cheltuielile de angajare, ci la acestea se mai adaugă și indemnizația de concediu (până la 26 de zile lucrătoare) și indemnizația de boală (până la 33 de zile).
Potrivit declarațiilor firmelor de transport unei publicații poloneze, în total, pentru o firmă cu 20 de șoferi, costurile au crescut cu peste 229.920 euro (un milion de zloți) față de perioada anterioară Pachetului de Mobilitate. În același timp, tarifele de transport au scăzut, la fel ca și oferta de marfă. Pentru a înrăutăți situația, transportatorii bulgari sau români sunt lunar cu 574-643 euro (2.500-2.800 PLN) mai ieftini decât cei polonezi, tocmai ca urmare a deducerilor mai mici pentru asigurări sociale.
Consultările dintre cele două ministere nu vor fi probabil ușoare. În cadrul echipei tripartite, șoferii cer un salariu minim pe sector. În plus, situația este delicată în ceea ce privește finanțele Casei de Asigurări de Sănătate. Anul trecut, soldul anual al instituției a fost de minus 14.852.832 milioane de euro (64,6 miliarde de zloți) și se va extinde la minus 26.394.816 milioane de euro (114,8 miliarde de zloți) până în 2027, iar capacitatea va scădea de la 82% la 76%.
Casei de Asigurări de Sănătate din Polonia estimează că Fondul de asigurări sociale va înregistra un deficit cuprins între 14 milioane de euro (64,6 miliarde zloți) și 23 milioane de euro (101,7 miliarde zloți) în 2027 (în funcție de variantă), capacitatea sistemului scăzând constant.
Președintele Regiunii Lubuskie a ZMPD, cea mai puternică asociație a transportatorilor din Polonia, Jozef Slowikowski, consideră că ar trebui să existe tarife minime impuse de stat pentru serviciile de transport rutier, precum și salarii minime sectoriale stabilite de guvernatorii provinciilor. Contribuțiile la pensii nu pot fi reduse, deoarece rezultatul ar fi ca pensiile cu care vor termina activitatea șoferilor nu le va permite să trăiască decent.
Sursa: https://logistyka.rp.pl/krajowe/art40542091-rzad-chce-zmniejszyc-obciazenia-socjalne-przewoznikow
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit