Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Comisia Europeană a adoptat două acte juridice care vor deschide calea pentru ca Polonia să acceseze fonduri UE în valoare de până la 137 de miliarde EUR. Aceste acte se referă la reformele privind statul de drept pe care Polonia le-a adoptat și la măsurile mai recente și imediate pe care le-a luat pentru a aborda etapele de consolidare a independenței judiciare.

În cadrul mecanismului de redresare și de reziliență (RRF), Comisia a încheiat evaluarea preliminară a primei cereri de plată a Poloniei. Comisia concluzionează că Polonia a îndeplinit în mod satisfăcător cele două “super etape” de consolidare a unor aspecte importante ale independenței sistemului judiciar polonez prin reformarea regimului disciplinar al judecătorilor.

De asemenea, a îndeplinit în mod satisfăcător o altă etapă importantă prin care Polonia s-a angajat să utilizeze Arachne, un instrument informatic care sprijină sistemele de audit și control ale statelor membre și care, prin urmare, asigură garanțiile necesare împotriva fraudei. După ce va fi confirmată de statele membre, evaluarea de astăzi a Comisiei ar permite plata a 6,3 miliarde EUR (fără prefinanțare) în următoarele săptămâni, dintr-un total de până la 59,8 miliarde EUR de fonduri din cadrul RRF pentru Polonia.

Ca urmare a reformelor menționate mai sus, Comisia consideră, de asemenea, că Polonia îndeplinește în prezent condiția orizontală de abilitare legată de Carta drepturilor fundamentale a UE, ceea ce îi permite să acceseze până la 76,5 miliarde EUR pentru programele de finanțare pentru politica de coeziune, politica maritimă europeană, pescuit și acvacultură și afaceri interne pentru perioada 2021-2027.

De asemenea, Comisia apreciază angajamentul guvernului polonez de a aborda preocupările de lungă durată privind statul de drept, depășind, de asemenea, cele referitoare la regimul disciplinar al judecătorilor, pe baza recomandărilor Comisiei.

Măsuri de consolidare a independenței judiciare

Comisia a concluzionat că, în urma măsurilor luate între iunie 2022 și februarie 2024, regimul disciplinar aplicabil judecătorilor polonezi a fost reformat în mod cuprinzător. Măsurile adoptate de autoritățile poloneze vor consolida aspecte importante ale independenței sistemului judiciar din Polonia, îmbunătățind în general climatul investițional al țării.

Camera disciplinară a Curții Supreme a fost desființată și înlocuită cu o instanță independentă și imparțială, înființată prin lege prin Legea adoptată la 9 iunie 2022, și anume Camera de răspundere profesională (Legea din iunie 2022).

Deschiderea drumului pentru plăți de până la 59,8 miliarde de euro din fondurile RRF

În urma evaluării preliminare a primei cereri de plată depuse de Polonia la 15 decembrie 2023, Comisia consideră că Polonia a îndeplinit în mod satisfăcător cele 37 de etape și un obiectiv stabilite în decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a RRP al Poloniei.

Aceasta include cele două “super etape” pentru consolidarea unor aspecte importante ale independenței sistemului judiciar și o “super etapă” legată de audit și control. Pentru a asigura protecția eficientă a intereselor financiare ale Uniunii, aceste trei “super etape” trebuie îndeplinite înainte de a se putea efectua orice plată în urma unei cereri de plată. Evaluarea preliminară de astăzi a Comisiei deschide calea pentru plata a 59,8 miliarde de euro din fondurile RRF (25,3 miliarde de euro sub formă de granturi și 34,5 miliarde de euro sub formă de împrumuturi), și anume: prin lansarea procedurii de plată a primei cereri de plată a Poloniei, în valoare de 6,3 miliarde EUR (netă de prefinanțare), precum și a plăților ulterioare din fondurile totale ale RRF, sub rezerva îndeplinirii satisfăcătoare a etapelor și obiectivelor prevăzute în planul său, până la sfârșitul anului 2026

Prima cerere de plată a Poloniei acoperă, de asemenea, etape importante în implementarea a 25 de reforme ambițioase și a cinci investiții-cheie. Aceste măsuri vizează îmbunătățirea rezilienței și a competitivității economiei sale, avansarea tranziției energetice ecologice și digitale, precum și sprijinirea sănătății și a mobilității nepoluante. În valoare de 1,4 miliarde de euro, una dintre cele mai importante măsuri din planul polonez se referă la investițiile în sectorul agricol. De asemenea, mii de fermieri și pescari, precum și IMM-uri din sectorul agricol beneficiază deja de sprijin pentru a le ajuta să își extindă și să își modernizeze producția și să intre pe noi piețe.

O altă măsură emblematică se referă la o reformă care să faciliteze investițiile în construcția de parcuri eoliene terestre și la reproiectarea Programului național de protecție a aerului pentru a îmbunătăți calitatea aerului în Polonia.

Îndeplinirea condiției orizontale de abilitare prevăzute în Carta UE acordă Poloniei acces la fonduri UE în valoare de până la 76,5 miliarde EUR.

Condițiile de abilitare sunt condiții prealabile pe care statele membre trebuie să le îndeplinească pentru a asigura utilizarea eficace și eficientă a fondurilor de gestiune partajată în temeiul Regulamentului privind dispozițiile comune.

În urma unei evaluări amănunțite, Comisia a concluzionat că Polonia a pus în aplicare măsurile necesare pentru a se asigura că există mecanisme și aranjamente care să garanteze că Carta drepturilor fundamentale a UE este respectată în cadrul programelor, atât la conceperea acestora, cât și pe parcursul implementării lor.

Transportatorii polonezi acuză, așa cum o fac adeseori și cei români, că inspectorii de control din țara lor și Green Deal-ul „îi nimicesc” de-a dreptul, constatând că, probabil, unui polițist sau unui ofițer de inspecție german nu i-ar trece prin cap să controleze doar propriile companii și să le aplice amenzi.

Transportatorii polonezi cred că de vină pentru înverșunarea inspectorilor de control este retragerea, de la dezbaterea din Parlament, a unui proiect de lege care ar fi recunoscut inspecția transporturilor rutiere ca serviciu „în uniformă”, ceea ce a declanșat un protest al sindicaliștilor.

Astfel, omologii inspectorilor ISCTR din Polonia se concentrează pe inspecțiile autovehiculelor aparținând transportatorilor naționali. În primele 50 de zile ale acestui an, doar 22% dintre inspecții au implicat vehicule străine, față de jumătate anul trecut. Datele arată că cel de-al patrulea punct al acordului încheiat de ministrul Infrastructurii polonez cu transportatorii care protestează la punctele de trecere a frontierei cu Ucraina, care constă în intensificarea controalelor asupra transportatorilor străini, nu este pus în aplicare.

În acest an, inspecția de control rutier din Polonia a efectuat peste 27.000 de controale de vehicule, dintre care peste 21.500 aparținând transportatorilor autohtoni și doar 5.900 transportatorilor străini (iar dintre acestea, mai puțin de 2.900 de vehicule aveau numere de înmatriculare din țări din afara UE). În unele voievodate poloneze procentul de verificări ale vehiculelor străine este excepțional de scăzut. În voievodatul Podlaskie, acesta a scăzut de la 70-80% la 20%, în voievodatul Lubelskie la 23%, în voievodatul Podkarpackie la 9%, iar acestea sunt voievodate de frontieră.

În regiunea Wielkopolska camioanele străine reprezintă doar 3% din cele verificate, în regiunea Pomerania de Vest 5%, în regiunea Warmian-Masuria 2%, în regiunea Silezia 2% și în regiunea Świętokrzyskie 13%. Doar Mazowieckie și Lubuskie mențin aproximativ 50% din inspecții pentru autovehicule străine.

Transportatorii polonezi vor protecție

Președintele Comitetului pentru Apărarea Transportatorilor și a Patronatelor din Transporturi, Waldemar Jaszczur, avertizează că transportatorii polonezi se află într-o situație dificilă și cer protecție împotriva concurenței neloiale. Situația actuală este blocată și dramatică.

Vehiculele ucrainene intră în Polonia și efectuează transporturi la care nu au dreptul. Controalele ar fi trebuit să arate aceste infracțiuni, dar controalele sunt neglijabile. Sunt speculații despre faptul că contrabandiștii știu despre întreaga acțiune de protest, că inspecția nu îi va opri pe A4, așa că sunt liberi. Ei aduc deșeuri, astfel că diverse transporturi către Ucraina sunt înfloritoare. Procedura rămâne nepedepsită, atât timp cât vehiculul are numere de înmatriculare străine, acesta fiind considerat un semnal clar pentru lumea infracțională.

Ministrul Infrastructurii a cerut serviciilor de inspecție să își intensifice activitățile, în limitele competențelor lor și ținând cont de resursele umane disponibile, pentru a verifica dacă sunt respectate prevederile acordului dintre Uniunea Europeană și Ucraina.

Ministerului Infrastructurii îi sunt furnizate informații conform cărora transportatorii din Ucraina efectuează operațiuni de cabotaj pe teritoriul Republicii Polone, care, în conformitate cu acordul dintre Uniunea Europeană și Ucraina privind transportul rutier de mărfuri, nu sunt scutite de obligația de a deține autorizații. În același timp, ministerul este conștient de faptul că nivelul de personal al fiecărui inspectorat de control rutier nu permite efectuarea de inspecții 24 de ore din 24 pe teritoriul tuturor provinciilor.

Ministerul de Interne a desemnat o echipă care să elaboreze un proiect de lege care să definească direcțiile de dezvoltare a Inspecției Transporturilor Rutiere. Acțiunea de protest a sindicaliștilor arată că aceștia nu au încredere deplină în intențiile ministerului. La rândul său, ministrul adjunct al infrastructurii în guvernul anterior consideră că guvernul nu acționează în interesul industriei poloneze de transport rutier.