Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația transportatorilor maghiari MKFE informează că de azi, vineri, 9 februarie, fermierii polonezi vor începe și ei o acțiune de protest pe șosele, intenționând să blocheze sau să încetinească traficul în 200 de locații din întreaga țară (pe care le aveți aici pe hartă: Ogólnopolski protest rolników – Google My Maps), inclusiv la granița cu Ucraina din punctele Dorohusk, Hrubieszow, Hreben și Medyka.

Protestele sunt programate să continue timp de 30 de zile.

Din aceeași sursă aflăm că și fermierii spanioli au ieșit cu tractoarele pe stradă pe 8 februarie și până în după-amiaza zilei au blocat 20-30 de locuri. Pe unele drumuri, tractoarele s-au oprit pe patru benzi, iar în alte puncte au fost incendiate grămezi de anvelope.

Congestii uriașe au apărut, astfel, pe principalele rute de transport din provinciile Catalonia, Valencia, Castilia-La Mancha, Andaluzia, Aragon, Murcia și Extremadura, iar porturile maritime majore au fost și ele perturbate. Deci și în Spania cursele se desfășoară cu întârzieri și cu perioade forțate de odihnă.

Fermierii au luat măsuri independente unii de alții în mai multe puncte și au lansat demonstrații neanunțate la nivel local, iar jandarmeria spaniolă a reținut șase persoane și a amendat sute de protestatari.

Din cauza imposibilității desfășurării transportului rutier, asociațiile spaniole de transport au apelat la Ministerul Transporturilor pentru ajutor și le-au cerut fermierilor să nu întreprindă acțiuni care să dăuneze transportului rutier, deoarece în felul acesta cei mai afectați vor fi operatorii și șoferii lor.

Situația traficului din Spania pe hartă o aveți aici: Traffic Information (dgt.es).

Fondul național pentru protecția mediului și gestionarea apelor a lansat consultări privind programele de subvenționare a achiziționării de camioane electrice (în valoare de 229 milioane de euro) și construirea unei rețele de încărcătoare (în valoare de 459 milioane de euro).

Programul face ca valoarea sprijinului să depindă de mărimea companiei (până la 30% din costurile eligibile pentru o companie mare, până la 50% pentru una de dimensiuni medii și până la 60% pentru una mică), atât pentru achiziție, cât și pentru leasing.

Industria electromobilității în Polonia ia amploare

În ambele cazuri, costul eligibil nu trebuie să depășească 91.971 de euro pentru un vehicul cu emisii zero din categoria N2 și 172.446 euro pentru un vehicul din categoria N3. Acesta este un început foarte bun pentru ca întreprinderile să înceapă să investească în vehicule cu emisii zero Proiectul va crea o masă critică și va încuraja acele companii care au ezitat să se alăture electromobilității. Dacă acest program nu ar intra în vigoare în curând, cel mai probabil piața va îngheța. De aceea, este de dorit ca acesta să fie lansat cât mai curând posibil.

Subvenționarea construcției unei rețele de încărcătoare grele cu o capacitate de cel puțin 350 kW este necesară. Programul va crea oportunități pentru încărcătoare publice și va îndeplini obiectivele AFIR, deoarece 80% din buget este destinat stațiilor instalate de-a lungul rețelei rutiere TEN-T și 20% în centrele logistice și în terminalele intermodale.

În rândul transportatorilor polonezi există încă îngrijorare

Programele vor dura până în 2029 și, conform reprezentanților transporturilor internaționale, sunt esențiale. Industria este îngrijorată de faptul că elita politică europeană nu dedică prea mult timp unei evaluări amănunțite a posibilităților tehnice ale electromobilității și nu se pregătește pentru „schimbarea verde” din punct de vedere al infrastructurii.

Previziunile asociației germane a industriei auto (VDA) privind scăderea vânzărilor de modele electrice pentru 2024 sunt simptomatice. Sunt presupuse vânzări mai mici de vehicule electrice (o scădere de 9%, până la 635.000 de unități). În timp ce vânzările de hibride plug-in (PHEV) ar trebui să crească cu 5%, până la 185.000 de unități, pentru vehiculele exclusiv electrice cu baterii (BEV) este de așteptat un declin de 14%, până la 451.000 de unități. Declinul nu reflectă cererea, ci mai degrabă este legat de perspectivele grupurilor de companii care au atins primele praguri ale limitei de emisii. În 2025, când va intra în vigoare următorul prag, se va asista la o creștere a vânzărilor de electrice și, în plus, cele mai mari companii vor îndeplini obiectivele ESG, iar cererea va crește din nou.