Asociația poloneză de transport și logistică TLP a publicat zilele trecute raportul pe 2022 despre starea acestei industrii, din care reiese că transportul rutier are în continuare cea mai mare contribuție la dezvoltarea economică a țării. Din 2010 până anul trecut, ocuparea forței de muncă în domeniu a crescut cu 230.207 persoane, mai mult decât în IT. De altfel, în nicio altă țară mare din Uniunea Europeană transportul nu joacă un rol economic atât de important.
Asta nu înseamnă că situația macroeconomică din prezent nu constituie o provocare foarte mare pentru transportul din Polonia. Studiul realizat de TLP și Spotdata arată că principalele probleme cu care se confruntă companiile sunt salariile mari, inflația și fluctuațiile prețurilor la energie. Într-un studiu similar realizat de alte instituții de cercetare, pe primul lor s-a situat lipsa angajaților. Iar în următorii ani una dintre provocările cheie va fi transformarea energetică, mai ales că deocamdată puține companii din Polonia intenționează să investească în vehicule alimentate cu biodiesel și încă și mai puține în vehicule cu baterii sau gaz.
Sintetizând cele mai importante informații din acest studiu, Maciej Wroński, președintele TLP, declară că transportul rutier este semnul distinctiv al economiei naționale poloneze în Uniunea Europeană. „Nicio altă industrie poloneză nu a obținut un succes atât de spectaculos după aderarea țării noastre la UE, dar, pe de altă parte, nicio altă entitate nu este atât de dependentă de condițiile economice europene și mondiale, de perturbările lanțului de aprovizionare, de situațiile geopolitice, de conflictele armate și de deciziile politice. În plus, nicio altă industrie nu are un impact atât de semnificativ asupra funcționării întregii economii și asupra ramurilor sale individuale.“ Acest raport este singurul studiu cuprinzător care arată starea de dezvoltare a industriei de transport rutier din Polonia și cele mai importante provocări cu care se confruntă și se bazează pe analiza datelor statistice publice din Polonia și Europa, situațiile financiare ale celor mai mari 120 de companii din țară, propria cercetare cantitativă pe un eșantion de 100 de întreprinderi și pe interviuri cu reprezentanții transportatorilor.
De la 1 iulie intră în vigoare legea care interzice camioanelor să efectueze manevre de depășire, spre nemulțumirea șoferilor de camion care fac eforturi să facă un număr cât mai mare de kilometri într-un program zilnic de condus. Chiar dacă se consideră o decizie populistă, luată de guvernul polonez și apoi adoptat în procedură rapidă de ambele camere ale parlamentului polonez, sunt și specialiști care consideră că o asemenea măsură este benefică nu numai pentru șoferii de autoturisme cărora nu le sunt pe plac camioanele care depășesc lent alte camioane și fac în spatele lor cozi de autoturisme, ci și șoferilor de camioane, uneori, pentru a se deplasa în siguranță. De altfel, o astfel de măsură au luat, cu mulți ani înainte, multe state europene.
Sunt premise în continuare depășiri pe tronsoanele de drum pe care există trei benzi de circulație, iar camioanele pot folosi în asemenea situații banda de mers din mijloc. De asemenea, depășirea va continua să fie permisă dacă un vehicul se deplasează “semnificativ mai încet” decât limita de viteză. Acest aspect nu a fost încă clar definit, astfel că lasă încă mult loc de interpretare. Industria poloneză de transport rutier de mărfuri a criticat legea ca fiind o povară suplimentară, deoarece ar trebui să se aștepte la termene de livrare mai lungi sau, în caz contrar, la mai multe sancțiuni.
În același timp, așa cum s-a anunțat, taxa de drum pentru autoturisme va fi eliminată pe toate tronsoanele de autostradă exploatate de stat, ceea ce ar putea duce la un trafic mai mare pe autostrăzi. Cu toate acestea, acest lucru afectează în prezent doar câteva tronsoane, cum ar fi tronsonul de la Lodz la Poznan, deoarece cele mai circulate tronsoane sunt în prezent încă operate de companii private, cum ar fi zona din jurul orașului Poznan pe A2, de la granița cu Germania până la Varșovia, precum și cel mai frecventat tronson din Polonia, tronsonul de la Katowice la Cracovia pe A4, care leagă granițele cu Germania și Ucraina. În aceste cazuri, guvernul a promis să negocieze un regim fără taxe de drum în termen de un an. Autovehiculele de mare tonaj vor plăti aceleași taxe de drum, dar aglomerația va crește din cauza numărului mai mare de autoturisme, care nu vor mai ocoli autostrăzile dacă nu se mai cere taxă pe aceste porțiuni de drum.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit