Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din Polonia a pregătit un proiect care interzice ca un autovehicul cu o greutate maximă autorizată de peste 3,5 tone să efectueze o depășire pe autostradă și pe o șosea expres cu doar două benzi de circulație destinate pentru direcția respectivă, cu excepția cazului în care vehiculul se deplasează cu o viteză mult mai mică decât cea permisă pentru aceste vehicule pe drumurile de categorie A și S.
Prin urmare, vor fi acceptate doar depășirile acelor autovehicule care circulă sub 80 km/h. Însă, termenul „semnificativ mai lent” nu a fost specificat, așa că mult va depinde de opinia poliției.
Această problemă a fost supusă votului vineri după-amiază, după ora 17:00, împreună cu un alt proiect care prevede eliminarea taxelor pentru autostrăzile de stat pentru vehiculele cu o greutate maximă autorizată de până la 3,5 tone.
În ceea ce privește rezultatele, nu mai puțin de 429 din cei 451 de deputați prezenți au votat în favoarea interzicerii depășirii pentru camioane și a eliminării taxelor de autostradă pentru vehiculele ușoare. Doar 13 deputați au fost împotrivă, iar 9 deputați s-au abținut. Practic, înseamnă că interdicția de depășire pentru camioane a primit aprobarea nu numai a partidului aflat la guvernare, ci și a aproape tuturor deputaților din opoziție. Acum, proiectul va aștepta votul în Senat (probabil pe 22 iunie, dar nu este exclus să fie mai devreme), iar dacă primește aprobare, ultima cerință va fi semnătura președintelui.
Se pare că ideea este de a păstra benzile din stânga de pe autostrăzi și drumuri expres libere de camioane încă din timpul vacanței de vară.
Cu toate acestea, începând din iulie, șoferii de camioane ar putea fi nevoiți să circule ore întregi fără nicio șansă de depășire, de exemplu, în spatele unei cisterne de combustibil, a unui șofer de autoturism căruia îi este frică să accelereze sau a vreunui ansamblu al gigantului lituanian blocat la 82 km/h. În plus, se va putea adăuga conștientizarea că această călătorie obositoare fără dreptul de a depăși va fi principalul sponsor al autostrăzii de stat, datorită absenței taxelor pentru autovehiculele ușoare.
Polonia intenționează să modifice reglementările privind detașarea șoferilor de camioane în transportul rutier, așa cum arată portalul german VerkehrsRundschau.de, având ca obiectiv principal acela de a integra dispozițiile Pachetului Mobilitate, așa cum este obligată să facă în 2023. Noua lege va intra în vigoare în câteva luni.
Ca urmare, expeditorii interni și internaționali de mărfuri care au transporturi în Polonia sau doar o tranzitează vor trebui să respecte noi obligații. De exemplu, șoferii de camioane care folosesc Polonia doar ca țară de tranzit nu vor mai fi tratați ca lucrători detașați și în anumite condiții asta li se va aplica și livrărilor bilaterale din orice țară către Polonia și înapoi. Iar tranzitul, cabotajul, transportul bilateral de mărfuri și alți termeni vor fi definiți mai precis.
Reamintim că regulamentul privind detașarea din Pachetul Mobilitate prevede că transportatorii dintr-o țară UE care își trimit conducătorii auto într-un alt stat membru pentru a efectua comenzi acolo (cabotaj) trebuie să le acorde drepturile și salariile obișnuite în țara respectivă pe durata cursei, în special salariul minim și perioadele de odihnă respective. Și state din afara UE, cum ar fi Norvegia, aderă la această legislație ce îi dezavantajează pe transportatorii din țări care aveau costuri mai scăzute cu forța de muncă, și care au fost până de curând foarte competitivi.
Un studiu amplu realizat de Inelo în Polonia arată că aproape toate companiile de transport și casele de expediții au avut costuri mult mai mari de exploatare în trimestrele al doilea și al treilea din 2022, și cu toate acestea doar jumătate dintre ele au reușit să crească tarifele. Iar salariile șoferilor sunt cele care le reduc cel mai mult marjele de profit, deoarece aceștia sunt greu de găsit și, pentru a acoperi deficitul de forță de muncă din domeniu din Polonia, estimat la câteva zeci de mii de persoane, remunerația devine tot mai atractivă.
Până acum nu toate firmele de transport din Polonia au respectat prevederile din Pachetul Mobilitate, așa cum reiese din aceeași analiză a Inelo, dar cele care s-au menținut până acum într-o zonă gri vor avea parte de controale mult mai stricte și deci nu vor mai avea această opțiune.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit