Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Greva prelungită din Germania a șoferilor belaruși și georgieni angajați la companiile poloneze Lukmaz, Agmaz și Imperia, care fac transporturi rutiere internaționale, aduce efecte negative de imagine pentru toți angajatorii polonezi din domeniu, așa cum subliniază asociația de transport și logistică TLP. Iar aspectul social și potențialele probleme rezultate în recrutarea angajaților din străinătate sunt și ele importante.

De aceea TLP, care reunește cele mai importante companii poloneze de transport, în care relațiile angajat-angajator sunt reglementate în conformitate cu legislația poloneză și comunitară, a decis să vorbească pe această temă împreună cu sindicatele – cea mai importantă reprezentare sindicală a UE în domeniul transporturilor fiind „Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi“. În luarea lor de poziție, cele două organizații amintesc că de câteva săptămâni zeci de șoferi belaruși și georgieni, care nu și-au primit câteva luni salariile, sunt în grevă în parcări din Germania. Ele se declară în favoarea liberei circulații a bunurilor, dar cu respectarea legilor și reglementărilor naționale și comunitare, susțin că toți șoferii care lucrează în UE merită respect și de aceea își manifestă solidaritatea cu cei aflați acum în grevă și condamnă orice încercare de a li se încălca drepturile. TLP și sindicatul lucrătorilor din transporturi le cer autorităților din Polonia, Germania și UE să ia toate măsurile pentru a preveni ca astfel de incidente să mai apară. Iar companiilor implicatele le solicită să se implice imediat pentru a rezolva problema plății salariilor șoferilor respectivi.

Piața poloneză de camioane este în plină expansiune, ceea ce constituie un semn bun pentru întreaga industrie de transport și logistică. În primul trimestru din 2023, numărul camioanelor noi înmatriculate a crescut cu 19,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar rezultatele din martie sunt de-a dreptul impresionante – așa cum comentează presa de specialitate citând Asociația Poloneză a Automobilelor PZPM – creșterea fiind de aproape 28% față de martie 2022, până la 3.414 vehicule, cu 760 mai multe decât în martie 2022. Un astfel de progres nu a mai fost atins niciodată la sfârșitul primului trimestru.

De altfel, creșterea numărului de camioane înmatriculate în Polonia a început în august 2022, și de atunci numai în decembrie au exista scăderi față de perioada similară din anul anterior.

În cazul semiremorcilor, creșterea în primul trimestru a fost de 17,5%, iar în cazul utilitarelor de peste 3,5 t, de 25%. Numărul mare de comenzi noi este atribuit situației economice îmbunătățite din transport și logistică din Polonia, după ce primul semestru din 2022 aceasta părea gravă, mai ales din cauza războiului din Ucraina și prăbușirii piețelor din est.

Mercedes-Benz are cele mai mari vânzări, urmat de Volvo Trucks, DAF, Scania și MAN, iar Scania (+52%) și Volvo (+27%) au înregistrat cele mai mari creșteri. În timp ce MAN a pierdut o treime din cota de piață din Polonia în primul trimestru din 2023.