Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Votul UE privind viitorul automobilelor europene, care interzice utilizarea motoarelor cu combustie internă începând din 2035, permițând doar posibilitatea utilizării combustibililor sintetici în acestea, nu înseamnă retragerea completă a mașinilor convenționale de pe piață. Interdicția care va intra în vigoare din 2035 se va aplica doar mașinilor noi. Cele deja înmatriculate vor putea fi în continuare cumpărate, vândute sau importate, atât cu motoare pe benzină, cât și cu motoare diesel. Proprietarii unor astfel de vehicule nu vor fi nevoiți să le schimbe cu unul electric.

Însă, dacă acestea din urmă vor continua să fie atât de scumpe, este greu de imaginat răspândirea mașinilor electrice în condițiile din Polonia în aceeași măsură ca în alte țări europene. Potrivit Samar, în ianuarie, prețul mediu al unei mașini electrice în Polonia a fost de aproape 260.000 de zloți (55.595,15 de euro) și a crescut cu 13,5% de la an la an, în timp ce media pentru toate mașinile noi care au ieșit din showroom-uri, atât cele cu combustie, cât și cele electrice, a fost de 162.000 de zloți (34.640,06 de euro) la acea dată.

Este adevărat că, potrivit raportului din martie al KPMG, 23rd AnnualGlobal Automotive Executive Survey, o treime dintre cei 915 directori din domeniul auto din 30 de țări intervievate presupun că egalizarea prețurilor mașinilor cu combustie și electrice va avea loc până în 2030 (un sfert se așteaptă deja la acest lucru în 2025). Dar în condițiile din Polonia – cel puțin pentru moment – acest lucru este greu de imaginat. Chiar și în ciuda faptului că numărul de mașini electrice de pe piața poloneză crește destul de rapid.

La sfârșitul anului 2022, numărul de înmatriculări de autoturisme și van-uri complet electrice a ajuns la 33.900. Aceasta înseamnă că, în doar 1 an, această flotă a crescut cu peste 80%, informează Asociația Poloneză pentru Combustibili Alternativi (PSPA). Doar anul trecut au fost înmatriculate 12.600 de vehicule electrice, cu trei sferturi mai multe decât în anul precedent. Raportul „Polish EV Outlook 2023″ arată că, între 2014 și 2022, ponderea mașinilor electrice în vânzările de autoturisme noi din Polonia a crescut de la 0,02 la 2,7%.

Cu toate acestea, această pondere este încă de 4,5 ori mai mică decât media UE. Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile ACEA, la sfârșitul anului 2022, acest procent era deja de 12,1 %. Este îndoielnic că se va reuși să se reducă acest decalaj în mod semnificativ în următorii ani, mai ales că prețurile ridicate ale mașinilor electrice și infrastructura de încărcare insuficient dezvoltată (numărul de încărcătoare crește mult mai lent decât cel al mașinilor electrice) ar putea împinge cumpărătorii de mașini să se orienteze tot mai mult către piața mașinilor second-hand.

Și, după cum relatează Samar, vârsta medie a mașinilor second-hand importate din străinătate (aceasta este principala sursă de aprovizionare a pieței secundare poloneze) după 2 luni din acest an este de aproximativ 13 ani. Raportul lunar notează că vârsta medie a mașinilor pe benzină importate se apropie deja de 14 ani.

Având în vedere că înlocuirea mașinilor pe benzină care funcționează în prezent cu mașini electrice noi se va accelera în Europa de Vest, este de așteptat ca primele să ajungă, printre altele, și în autoturismele poloneze. Iar dacă nu se introduc restricții privind vârsta și performanțele în materie de emisii ale acestor importuri, starea parcului auto polonez, în loc să se îmbunătățească treptat, s-ar putea deteriora și mai mult, iar vechile diesel-uri din Germania vor ajunge în masă în Polonia.

În timpul dezbaterilor pe marginea pachetului Fit for 55, Polonia se alătură Germaniei și Italiei în încercarea de a schimba dispozițiile adoptate anterior, potrivit cărora, începând din 2035, pe teritoriul Uniunii Europene se va interzice înmatricularea autoturismelor și utilitarelor ușoare noi cu motoare cu combustie, iar vehiculele grele vor fi în aceeași situație, întrucât 90% dintre ele urmează să aibă emisii zero începând cu 2040.

Deocamdată nu se acceptă de facto decât vehicule electrice sau pe bază de hidrogen, ceea ce nu va permite dezvoltarea altor tehnologii și utilizarea de autoturisme cu motoare adaptate pentru a arde combustibili și gaze neutre din punct de vedere climatic, ceea ce produce consecințe socioeconomice grave, așa cum subliniază asociația poloneză de transport și logistică TLP.

Îngrijorările cu privire la efectele soluțiilor incluse în Fit for 55 sunt împărtășite și de mulți antreprenori, care știu că acesta le va aduce costuri suplimentare foarte mari. Și, dacă marile companii vor putea include astfel de inițiative în bugetele lor și vor putea lua măsuri pentru a transfera costurile către clienți, întreprinderile mici și mijlocii nu vor avea o capacitate financiară adecvată și vor fi amenințate cu expulzarea de pe piață.

În plus, soluțiile propuse vor înrăutăți competitivitatea companiilor din regiunile mai puțin dezvoltate ale Uniunii Europene în comparație cu cele din țările mai bogate din vest. În transportul rutier polonez mai există și problema limitării sprijinului guvernamental doar pentru transportul urban și transportul rutier individual. Or, dacă pe piața UE toți transportatorii au costuri similare cu forța de muncă, achiziționarea de combustibil și serviciile necesare, dacă statul polonez nu oferă sprijin similar cu cel primit de transportatorii germani sau francezi competitivitatea firmelor din această țară va scădea.

Și consumatorul european va fi afectat din punct de vedere al nivelului de trai, deoarece costurile de transport vor crește mult și comerțul cu bunuri va fi limitat, deci prețurile bunurilor și serviciilor vor fi mult mai mari. Potrivit lui Mariusz Derdziak, business development director în cadrul companiei poloneze Citronex Trans Energy Sp. z o.o., introducerea ETS va crește costul total al transportului cu 20%. Și acesta nu este sfârșitul creșterilor, deoarece materialul rulant cu emisii scăzute și cu emisii zero va fi el însuși mai scump, cu până la 100%, ceea ce va crește cu 30% costurile serviciilor de transport.

TLP sprijină pe deplin acțiunile guvernului polonez și ale aliaților săi pentru o luptă mai flexibilă împotriva schimbărilor climatice, permițând surse de energie neutre din punct de vedere climatic pentru autovehicule după 2035 și utilizarea tehnologiilor existente bazate pe motoare cu ardere internă și a infrastructurii tehnice existente pentru stocarea și distribuția combustibililor lichizi și gazoși.

Cât despre vehiculele electrice, ele vor funcționa perfect în transportul public, distribuția locală și transportul last mile și în transportul similar pe distanțe mai scurte. Iar transportul transregional și transfrontalier trebuie să poată utiliza alte vehicule cu surse de energie neutre din punct de vedere climatic, cum ar fi biogazul sau combustibilii sintetici proveniți din deșeuri. De asemenea, TLP face apel la alte organizații patronale și de antreprenori să sprijine activitățile noii coaliții a statelor membre ale UE privind abrogarea interdicției de a înmatricula vehicule cu motoare cu ardere internă. Astăzi, arată asociația poloneză, mulți antreprenori și multe organizații se tem să-și prezinte poziția cu privire la pachetul Fit for 55, deoarece această problemă stârnește emoții sociale foarte mari. Dar trebuie să se vorbească și despre îndoielile existente, nu atât cu privire la obiectivele climatice, ci mai degrabă la instrumentele care urmează să fie utilizate pentru a atinge aceste obiective.