Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP urmărește activitatea de modificare a Codului muncii din această țară, care urmează să introducă în legislație soluțiile cuprinse în dispozițiile Directivei (UE) 2019/1152 a Parlamentului European și a Consiliului privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă din Uniunea Europeană. Asociația și-a exprimat o serie de îndoieli și a subliniat problemele legate de punerea în aplicare a noii reglementări în transportul rutier și le-a solicitat autorităților să îmbunătățească unele soluții, astfel încât acestea să țină seama de specificul îndeplinirii sarcinilor oficiale de către șoferi.

Îndoielile TLP vizează patru dispoziții incluse în legea de modificare a Codului muncii și a altor acte adoptate de Seim și prezentate Senatului: cea care prevede că un angajator nu poate interzice unui angajat să rămână simultan cu un alt angajator într-un raport de muncă; dispoziția care impune ca angajatul să fie informat cu privire la timpul de lucru zilnic și săptămânal; prevederea care impune noi obligații de informare în cazul detașării unui salariat pentru îndeplinirea sarcinilor oficiale în străinătate pentru o perioada mai mare de patru săptămâni; și cea care impune angajatorului să suporte costurile de formare a angajaților și să efectueze cursuri în timpul de lucru și, dacă acest lucru nu este posibil, să considere timpul de formare ca timp de lucru.

Aceste dispoziții nu sunt greșite în sine, dar în transport sunt foarte dificil sau chiar imposibil de respectat, iar TLP crede că vor duce la incertitudinea cu privire la legislația aplicabilă și la riscurile de reglementare aferente (de exemplu, definiția imprecisă a normelor de desfășurare a formării angajaților), îndeplinirea fictivă a obligațiilor impuse angajatorului (obligația de a informa cu privire la țările în care se va desfășura munca sau obligația de a informa cu privire la timpul de lucru al conducătorului auto), răspunderea penală, administrativă și civilă fără culpă a angajatorilor care angajează conducători auto ce efectuează transporturi rutiere (un exemplu poate fi depășirea perioadei de condus de către conducătorul auto din cauza angajării în activități suplimentare de transport rutier pentru un alt angajator) și amenințarea la adresa siguranței traficului și a transportului rutier (oboseala unui șofer care face ore suplimentare pentru alt angajator în timpul alocat pentru odihna zilnică).

Dincolo de problemele legate de aplicarea soluțiilor adoptate de Seim în transportul rutier, TLP crede că este o perioadă prea scurtă de vacatio legis (interval de timp fixat de legiuitor, de la adoptarea unei legi până la punerea ei în aplicare, pentru a permite ca ea să fie cunoscută de cetățeni și de cei chemați să o aplice).

Actul urmează să intre în vigoare în 21 de zile de la publicare. Iar implementarea soluțiilor propuse necesită timp – pentru analiza contractelor de muncă existente și a reglementărilor companiilor, pentru pregătirea și adoptarea modificărilor corespunzătoare etc. – și aduce costuri suplimentare care nu au fost incluse în bugetele pentru 2023.

Se pare că un astfel de vacatio legis scurt rezultă dintr-o încălcare a termenului în care legislația UE ar trebui să fie pusă în aplicare: Polonia a fost obligată să o adopte și să o pună în aplicare la 1 august anul trecut. Dar nu angajatorii sunt vinovați pentru această întârziere. De aceea TLP propune ca noile soluții să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2024.

Începând cu 16 februarie, Lituania a închis punctul de trecere a frontierei feroviare Stasylos-Byenyakoni cu Belarus din cauza numărului prea mare de cazuri de contrabandă. Prin urmare, în prezent, singurul punct de trecere a frontierei feroviare rămas deschis între cele două țări este Kena-Gudogai. În plus, Lituania se retrage din Programul de cooperare transfrontalieră cu Belarus în ceea ce privește fluxul de transport peste întreaga frontieră.

Potrivit Belsat, o publicație poloneză, oficialii vamali lituanieni au declarat că această decizie este legată de lipsa sistemelor cu raze X la stația Stasylos. Lipsa unor dispozitive de control adecvate facilitează contrabanda cu bunuri ilegale din Belarus în Lituania și, în special, în Kaliningrad.

De fapt, în ultimele luni, polițiștii de frontieră lituanieni au fost nevoiți să se confrunte cu episoade de contrabandă cu mărfuri ilegale și vagoane inscripționate cu simboluri pro-Rusia. Marfa ilegală, cu destinația Kaliningrad, a fost confiscată, în timp ce vagoanele ilegale au fost trimise înapoi la Kaliningrad și, respectiv, în Belarus.

Punctul Stasylos va rămâne închis până la actualizarea tehnicii de combatere a contrabandei

Belsat a mai spus că oficialii vamali lituanieni au confirmat că închiderea punctului feroviar de trecere a frontierei Stasylos-Byenyakoni este o soluție temporară. Cu toate acestea, deocamdată nu a fost stabilită o dată de redeschidere. Punctul de trecere a frontierei feroviare Kena-Gudogai a rămas deschis deoarece poate conta pe tehnologii mai bune de raze X pentru a asigura controale mai bune și pentru a preveni contrabanda într-un mod mai eficient.

Vama lituaniană, în colaborare cu LTG Infra, a amplasat un sistem de control cu raze X la postul feroviar vamal Kena de la granița cu Belarus. Două scanere cu raze X vor fi instalate la punctul de trecere a frontierei Stasylos-Byenyakoni, precum și în Kybartai, la granița cu Kaliningrad. După cum a declarat Agne Bilotaite, ministrul lituanian al afacerilor interne, citată de presa lituaniană, punctul Stasylos va fi redeschis odată ce scanerele vor fi implementate.

Lituania a anulat și acordul de cooperare transfrontalieră cu Belarus

Lituania va înceta colaborarea cu Belarus în cadrul programului de cooperare transfrontalieră, după cum a declarat Ministerul lituanian de Interne la sfârșitul lunii ianuarie. Comitetul de Stat pentru Frontiera de Stat din Belarus a subliniat pe Telegram că autoritățile lituaniene nu au precizat motivele deciziei lor unilaterale de a pune capăt colaborării.

Cu toate acestea, Ministerul lituanian al Transporturilor a susținut că „decizia guvernului a fost luată în lumina situației politice din Belarus în urma alegerilor prezidențiale frauduloase din 2020, a instrumentalizării de către regimul Lukașenko a migrației împotriva țărilor UE și a implicării sale în războiul împotriva Ucrainei”. Deja în 2020, Lituania a suspendat toate plățile către Belarus și partenerii săi în cadrul Programului de cooperare transfrontalieră. Acest acord a fost semnat în iunie 2006.

Polonia izolează și ea Belarusul

Lituania nu este prima țară care își închide unul dintre punctele de trecere a frontierei cu Belarus. Pe 10 februarie, Polonia a închis punctul rutier de trecere a frontierei cu Belarus de lângă Bobrowniki. Aici va fi închis doar punctul de trecere a frontierei rutiere, cel feroviar din apropiere, în apropiere de Kuznica, rămânând deschis.

În prezent, după cum menționează Reuters, doar 2 din cele 6 puncte de trecere a frontierei dintre Polonia și Belarus sunt operaționale. Decizia Poloniei a venit după ce un jurnalist aparținând minorității poloneze din Belarus, Andrzej Poczobut, a fost arestat în ianuarie în Belarus și condamnat la 8 ani de închisoare. Înainte de sentință, potrivit guvernului polonez, Poczobut a petrecut 500 de zile în detenție în Belarus.