Mecanicii de locomotivă ai operatorului polonez PKP Cargo sunt în conflict cu consiliul de administrație al companiei lor, solicitând salarii mai mari și condiții de muncă mai bune.
Deși cuvântul grevă nu a fost menționat, președintele Sindicatului Mecanicilor de Tren (ZZM), Leszek Miętek a transmis o scrisoare membrilor săi în care a mărturisit că nu ar trebui să se lase umiliți, în caz contrar să părăsească compania, așa cum au făcut deja mulți alții.
Sindicatul nu a ajuns la un acord la ultima întâlnire. Mai exact, consiliul de administrație a fost cinic față de solicitările mecanicilor de tren, potrivit lui Miętek. Aceștia cer o mărire salarială, deoarece inflația nu le mai permite nici să își plătească facturile, așa cum este menționat în scrisoare. În timpul ședinței, consiliul de administrație a convenit asupra unui bonus suplimentar de 128,01 de euro (600 PLN) plătit până la 10 decembrie 2022 și a unei creșteri de 85,34 de euro (400 PLN) a salariului de bază începând cu 1 aprilie 2023, incluzând și o prevedere care să împiedice alte cereri salariale până în luna noiembrie al anul viitor. Cu toate acestea, după această scrisoare mecanicii de tren au rămas cu multe neclarități.
În plus, Miętek (ZZM) a cerut ca orele suplimentare să fie plătite ca bonusuri, deoarece mecanicii de tren depășesc frecvent aproape de trei ori limita orelor de lucru stabilită în Codul Muncii, lucrând de cele mai multe ori în plus, datorită companiei care nu reușește să organizeze munca în mod corespunzător. Deși, consiliul de administrație a declarat că vor fi plătite aceste bonusuri, sindicatul consideră că ceva este neclar. Ultima întâlnire (eșuată) a avut loc la data de 1 decembrie. În momentul de față nu se știe când va avea loc următoarea întâlnire sau dacă va mai fi organizată.
Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că această industrie, care contribuie cu 6% la PIB-ul țării, este una dintre cele mai reziliente din Polonia, dar în același timp și una dintre cele mai îndatorate industrii de acolo, cu 1,13 miliarde de zloți polonezi datorii la firme din alte domenii (un zlot este echivalentul a circa 1,046 de lei). Potrivit datelor Registrului Național al Datoriilor, antreprenorii care se ocupă de transport și depozitare au de plătit în medie 40.000 de zloți. Iar creșterea prețurilor la combustibili și energie, lipsa angajaților și termenele lungi de plată nu facilitează returnarea acestor bani.
La sfârșitul lui septembrie, Registrul Național al Datoriilor lista 28.139 de companii din industria de transport și logistică, în creștere cu 3% față de 2021. Datoria totală însă nu a crescut, ci este tot de circa 1,13 miliarde de zloți. Firmele din domeniu au reușit să ramburseze aproximativ 5,5 milioane de zloți în 12 luni, dar suma este infimă față de total.
Unele dintre cele mai puternice influențe asupra acestei industrii a avut-o criza Covid-19, care a făcut ca în 2020 restanțele să fie cu un sfert mai mari decât în 2019. Iar în 2021 au crescut și mai mult, până în al patrulea trimestru din an, când nivelul datoriei a început să se stabilizeze la acești 1,13 miliarde de zloți. Prin urmare, se poate spune că transportul și logistica s-au îmbolnăvit de Covid și că încă nu au revenit la starea de dinainte, sunt de părere reprezentanții TLP.
În 2022, odată cu izbucnirea războiului, s-au introdus sarcini financiare suplimentare pentru această industrie, care a trebuit să se confrunte în plus și cu noile reglementări din Pachetul Mobilitate, cu modificările legislației naționale privind remunerarea conducătorilor auto, cu reforma nereușită a sistemului de formare a conducătorilor auto profesioniști și, în cele din urmă, cu Noua Ordine Poloneză, care, toate, au avut drept consecință creșterea bruscă și semnificativă a costurilor. Nu toți transportatorii au reușit să facă față acestor provocări, ceea ce a dus la o creștere a economiei gri, în special în domeniul remunerării șoferilor, denaturând competitivitatea și afectând negativ rezultatele financiare ale companiilor care își desfășoară activitatea pe deplin legal.
În plus, prețul combustibililor a crescut mult, ceea ce a afectat în special întreprinderile inovatoare ce au investit în vehicule alimentate cu LNG, carburant care s-a scumpit de 10 ori, deci fiecare astfel de vehicul a început să aducă pierderi de câteva mii de euro în fiecare lună. În plus, în Polonia, spre deosebire de alte țări europene, nu au existat instrumente de protecție pentru transportatorii afectați de criza energetică.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit