Dacă expeditorii și transportatorii din mai multe ţări implementează deja scrisori de trăsură electronice, puţine ţări sunt gata să implementeze exclusiv eCMR.
Legislația poloneză prevede versiuni pe hârtie ale scrisorii de trăsură, astfel încât, în scopul serviciilor de control, CMR-urile sunt tipărite, creând un sistem hibrid. În alte țări, versiunile electronice sunt suficiente.
Organizația GS1, care se ocupă de standarde în domeniul documentației logistice, sprijină introducerea și popularizarea scrisorilor de trăsură electronice. Documentele digitale fac posibilă reducerea timpului de administrare de la 23 de minute la 9 minute. Comisia Europeană estimează că economiile realizate prin implementarea circulației documentelor digitale ar putea depăși 27 de miliarde de euro în 8 ani, estimează GS1.
Procesul de eliminare a hârtiilor este lent. Ponderea eCMR-urilor reprezintă doar câteva procente din toate scrisorile de trăsură emise în Europa. Sistemele de emitere a eCMR-urilor sunt oferite și de companii poloneze precum GreenTransit și Trans Assist.
Documentele electronice promit economii la nivel administrativ. În mai multe țări este încă necesară scrisoarea de trăsură pe suport de hârtie, dar șoferii susţin că în Germania eCMR este deja destul de folosită. Marii transportatori de acolo emit scrisori de trăsură electronice, iar autorităţile germane nu au nicio problemă cu o scrisoare de trăsură digitală.
CMR-urile electronice sunt, de asemenea, atractive pentru transportatori. Este vorba despre accelerarea plății serviciului și despre securitatea documentelor. Cele pe suport de hârtie sunt trimise la companie de către șoferi, așa că trebuie așteptate, ceea ce întârzie începerea facturării. S-a întâmplat ca un colet care conținea 20 de scrisori de trăsură să dispară, situaţie care creează multe probleme pentru transportatori.
Interesul tot mai mare pentru acest serviciu este recunoscut de companiile care oferă sisteme eCMR. O firmă poloneză de software susţine că a implementat eCMR la circa 20 de companii cu aproape 4.000 de utilizatori, adică șoferi și administratori. Companiile folosesc un sistem hibrid, tipăresc scrisoarea de trăsură pentru serviciile de control din Polonia, dar toată documentația este păstrată în format electronic. De asemenea, sunt în curs de desfășurare teste în alte țări. În Italia, 5 companii de transport au pilotat implementarea scrisorilor electronice în 2021. Companiile au testat eCMR-uri de la 3 furnizori: Acucuride din Italia, Pionir din Belgia și Transfollow din Olanda. Autocamioanele au efectuat mai mult de 100 de curse în care e-CMR a fost utilizat în formă hibridă, adică în paralel cu CMR-ul tradițional pe hârtie. Traseele folosite au fost către Belgia, Franța, Germania, Olanda, Portugalia, România, Spania și Elveția.
Polonia are o predispoziție geografică naturală pentru a juca rolul de hub în Europa și ar trebui să folosească acest atuu. Are acces la mare și se află la punctul de întâlnire al coridoarelor de transport. În plus, de la precedenta perspectivă bugetară a fondurilor europene, investițiile în domeniul feroviar au devenit o prioritate, astfel că Polonia are deja un număr mare de poduri de trecere cu gabarit corespunzător, ceea ce va crește capacitatea rețelei.
Cu toate acestea, modernizarea infrastructurii liniei ferate nu este un proces rapid și provoacă întârzieri și închideri de cale ferată, care sunt în prezent un inconvenient pentru transportatori. Cu toate acestea, ele vor face posibilă creșterea volumului de transport intermodal în anii următori.
Cu toate acestea, capacitatea Poloniei de a acționa ca un centru de importanță europeană a fost pusă sub semnul întrebării după izbucnirea războiului din Ucraina. Instabilitatea provocată de Rusia a schimbat perspectivele industriei intermodale. Porturile poloneze și-au schimbat orientarea către piață, iar rolul Poloniei s-a schimbat și el. Transporturile prin porturile poloneze și punctele de trecere a frontierei cu Ucraina joacă astăzi un rol mai important decât înainte de izbucnirea războiului.
Cu toate acestea, reprezentanții industriei intermodale nu se îndoiesc că actuala stagnare a dezvoltării transportului prin Małaszewicze este temporară. Pe termen lung, aceasta este o direcție promițătoare. Polonia se află într-o astfel de poziție încât poate juca rolul de punct nodal. Małaszewicze nu va dispărea, dar a încetat deja să mai fie un punct de blocaj pe rutele de transport eurasiatice. Porturile poloneze sunt în curs de dezvoltare. Antreprenorii privați construiesc terminale și planifică investiții. Deoarece transportul prin Coridorul Central este încă ineficient, în ciuda creșterii interesului pentru aceste servicii, acest lucru indică faptul că este necesar să continue investițiile în infrastructură în Małaszewicze.
În prezent, însă, Polonia nu joacă rolul de hub european, ca urmare a faptului că nu are un sector de servicii logistice suficient de dezvoltat. Polonia nu ar trebui să fie comparată cu Germania, deoarece nu are o astfel de rețea de escale portuare ale armatorilor de nave oceanice. Un alt target il reprezintă îmbunătățirea vitezei trenurilor de marfă. Polonia, pe de altă parte, oferă deja o mulțime de servicii suplimentare, cum ar fi consolidarea, depozitarea: în prezent trenurile trec prin Małaszewicze spre Germania și doar acolo se face distribuția de mărfuri. Viteza comercială redusă a trenurilor se datorează unor motive istorice și faptului că nu a fost întreținută prea mult timp. Totuși, această situație se va îmbunătăți în câțiva ani. Când războiul din est se va încheia, transportul de marfă se va întoarce la Malashevichy. De asemenea, se dorește îmbunătățirea transportului către Ucraina. Cu toate acestea, există mai multe probleme în acest moment. În primul rând, prioritizarea anumitor grupuri de bunuri. În al doilea rând, lipsa de capacitate în stații din cauza faptului că linia este ocupată pentru procedurile vamale. Dacă aceste vămuiri ar putea fi efectuate în afara punctelor de trecere principale, s-ar putea transporta mai multe mărfuri peste graniță.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit