Presa poloneză semnalează că nu mai puțin de 80% dintre consumatorii polonezi intenționează să limiteze cheltuielile și să caute să facă economii atunci când cumpără alimente și bunuri și servicii importante. În același timp, polonezii sunt din ce în ce mai predispuși să se orienteze către cele mai ieftine produse, caută în mod activ promoțiile, iar un procent tot mai mare renunță să mai cumpere anumite categorii.
Acestea sunt concluziile celui de-al 13-lea val al sondajului Current Consumer Mood realizat de GfK în luna septembrie a acestui an. 82% dintre cumpărători recunosc că achiziționează mai puține produse și servicii importante. În plus, 78% dintre polonezi declară că fac economii similare atunci când cumpără alimente. Coșul mediu al consumatorului polonez se micșorează de la o lună la alta. Și, deși oamenii cumpără mai puțin în volum, cheltuie mai mult pentru cumpărături.
Aceasta subliniază că aproape 70% dintre consumatori se abțin de la cumpărarea de produse inutile, jumătate sunt mai dispuși să profite de promoții, iar 42% caută produse similare la prețuri mai mici. Cumpărăturile la mâna a doua rămân cea mai rară strategie.
Clienții au fost speriați de creșterea prețurilor. Analiștii de la PKO Research spune că ce este mai rău se va termina în curând. Aceștia subliniază că FMI vede un risc tot mai mare de recesiune în economia mondială. În același timp, previziunile actuale ale FMI sugerează că vârful inflației în economiile dezvoltate este deja în curs de atingere și că anul viitor va fi un an de scădere a inflației.
Dacă cererea scade, producția va scădea în curând. Sentimentul industrial german, conform Institutului ifo, a scăzut la minus 53,2 puncte. Acesta este cel mai scăzut nivel din 1991. FAZ a raportat că, numai în ultima lună, solvabilitatea întreprinderilor mici a scăzut cu 30%, ceea ce reprezintă o veste alarmantă pentru transportatorii polonezi, deoarece mulți dintre ei folosesc mici companii de expediție din Germania care se încadrează în definiția IMM-urilor. Transportatorii trebuie să fie atenți de la cine primesc comenzi, deoarece acestea pot rămâne neplătite.
Numărul de furturi este din ce în ce mai mare. Se pierd mărfuri, iar infracționalitatea este în creștere. Ca și în crizele anterioare, mărfurile greu de identificat sunt cele mai valoroase – în general electronice. Marfa este preluată de o mașină falsă cu numere de înmatriculare modificate.
Prețurile de transport nu cresc și există în mod clar mai puține mărfuri disponibile. Companiile își reduc producția, stocurile au crescut la începutul anului, ceea ce a stimulat economia, dar acum vânzările sunt în scădere. După vacanță, unele uzine energofage nu și-au reluat producția. Prăbușirea principalului producător de hârtie igienică din Germania este un exemplu. Industria este deja în criză de energie.
Între timp, companiile poloneze își vor pierde o parte din volume. În ultima vreme, Rusia a restricționat intrarea și a tăiat accesul companiilor poloneze pe piețele asiatice. Aceasta este o altă mare pierdere pentru mediul de afaceri din cauza agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.
Prin punctele de trecere a frontierei cu Ucraina trec deja mai multe mașini decât cele prevăzute în acordul polono-ucrainean. Volumele cresc în fiecare zi, după cum reiese din rapoarte. La principalul punct de control de la granița polono-ucraineană, la Dorohusk, trec zilnic peste 300 de camioane încărcate, iar la Korczowa 250.
Transportatorii cer un control mai rapidă. „Trebuie să începem cu îmbunătățirea frontierei pentru a reconstrui Ucraina”, consideră președintele Asociației Patronatelor Transporturilor Rutiere din toată Polonia, Piotr Litwinski.
Pasageri separați de camioane
Guvernul a eliminat autoturismele de pasageri de la punctul de trecere Dorohusk. Dacă se urmează exemplul Dorohusk, mașinile de pasageri pot fi mutate din terminalul din Hrebenne. Camioanele goale se întorc prin Zosin fără a bloca terminalele principale. În fiecare zi apar tot mai multe vehicule la această intersecție. Trebuie doar ca șoferii să accepte aceste soluții. Ei trebuie să cunoască punctele de trecere și procedurile care funcționează la acestea.
În urma unor schimbări organizatorice și a extinderii, vămuirea camioanelor încărcate de peste 7,5 tone se efectuează la 4 puncte de trecere, iar același număr de puncte de trecere sunt deschise călătorilor care conduc autoturisme.
Viceministrul ucrainean al Infrastructurii, Mustafa Najem, recunoaște că criza a fost depășită. Situația la frontiere este mult mai bună decât în septembrie. La Medyka, coada este de mai puțin de 1 km la intrarea în Ucraina. La Korczova, coada are o lungime de 1 km, iar la Jagodzin măsoară 5,4 km, când au fost situatii in care coada a ajuns si la 52 km.
Infrastructura nu a fost pregătită să gestioneze fluxuri de marfă atât de mari, care au crescut semnificativ în ultimele luni. Viceministrul ucrainean este recunoscător guvernului polonez pentru deschiderea temporară a noului punct de trecere a frontierei de la Nizankowice-Malhowice în octombrie. Acum acesta dorește extinderea frontierelor de la Jagodzin și Krakowiec, deja plănuită de dinainte de război.
Probleme sunt și la granița cu Belarus
Pe 13 octombrie, Camera de Administrare Fiscală din Lublin a avertizat într-un comunicat că la punctul de trecere a frontierei Kukuryki-Kozlowicze există dificultăți în vămuirea mărfurilor în direcția de plecare din Polonia, acestea fiind datorate ritmului foarte lent în care vehiculele sunt acceptate de partea belarusă.
Ritmul lent de control (115 autovehicule/schimb, in loc de 350) a făcut ca cozile de camioane să apară din nou, explică Michał Deruś, purtător de cuvânt al Camerei de Administrare Fiscală din Lublin.
Se presupune că motivul încetinirii ar fi dorința de a impune o taxă de 200 de euro pentru a intra în Belarus. Un astfel de proiect a fost prezentat de autoritățile belaruse pentru anul viitor, când, din cauza relațiilor diplomatice tensionate, cel mai probabil nu va exista un schimb de autorizații de transport rutier între Polonia și Belarus.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit