Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A devenit posibilă plata taxelor de trecere în țările UE cu sisteme de taxare electronică printr-un un singur furnizor EETS (European Electronic Toll Service), utilizând o singură unitate de bord (așa-numita OBU).

Pe baza unui acord încheiat cu șeful Administrației Naționale de Administrare Fiscală, furnizorul SETRE preia o parte din sarcinile de taxare și pune la dispoziție aparatele de bord necesare pentru a calcula și colecta taxa datorată. Decontarea taxei rutiere are loc între utilizatorul OBU și furnizorul SETRE și între furnizorul SETRE și șeful KAS.

Deoarece furnizorul SETRE calculează el însuși taxa de trecere datorată (cu verificarea KAS) și își asumă responsabilitatea financiară pentru aceasta,  controlul acoperă o gamă restrânsă de activități: doar vehiculele echipate cu un OBU operațional cu parametrii mașinii introduși corect (categoria vehiculului și numărul de axe). Eventualele litigii sunt clarificate de KAS cu operatorul SETRE, iar acesta plătește eventualele penalități. „Primim din ce în ce mai multe semnale de la membrii noștri cu privire la sancțiunile impuse pentru neplata taxei de drum. Transportatorii nu știu cum să se apere împotriva acestei situații. Aceștia află de la operatorul echipamentului că problema este la KAS, în timp ce administrația fiscală aruncă mingea la fileu susținând că de vină este un dispozitiv defect. Iar transportatorul rămâne în continuare singur cu problema”, descrie situația Anna Brzezińska-Rybicka, purtător de cuvânt al Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali din Polonia.

Pe 14 februarie, KAS a semnat cu Telepass primul contract cu un furnizor SETRE din Polonia. Procedura de acreditare a fost finalizată la mijlocul lui octombrie. Al doilea acord a fost semnat de KAS pe 7 iulie cu Toll4Europe, iar trezoreria raportează că și această procedură de acreditare va fi finalizată în curând.

Serviciile SETRE disponibile în Polonia de un an au fost implementate cu ajutorul tehnologiei de bypass și fără remunerarea operatorului KAS, ceea ce a reprezentat probabil cel mai mare obstacol în afară de problemele tehnice.

SETRE se plătește cu întârziere, ceea ce poate facilita menținerea lichidităților pentru transportatori. Datorită numeroaselor simplificări, SETRE este din ce în ce mai popular. Belgia a fost prima țară care a decis, încă din prima zi de taxare electronică, că va fi deschisă la SETRE și a fost deschisă la SETRE de la 1 aprilie 2016. La acea vreme, doar Axxes avea acest serviciu. Între timp cota SETRE în Belgia depășește 40%, iar la început a fost de doar 5%. Administrația presupune că în 2023 cota SETRE ar putea depăși 60%. Germania a început să introducă SETRE în 2019, pe o piață în valoare de 7,5 miliarde de euro pe an, și presupune că, până cel târziu în 2024, ponderea SETRE va depăși 50%. În următorii ani, ponderea SETRE în taxele de drum din UE ar trebui să ajungă la jumătate din cifra de afaceri. În cazul Franței, pe autostrăzile concesionate, toate plățile pentru vehiculele de peste 3,5 t se efectuează prin intermediul SETRE.

În urmă cu mai bine de un an, chiar înainte de atacul Rusiei asupra Ucrainei, prețul gazului natural lichefiat (LNG) a început să crească brusc, ceea ce a reprezentat o problemă nu numai pentru companiile industriale, ci și pentru transportatorii care au investit în flote cu motoare alimentate cu LNG fie pentru a fi mai prietenoși cu mediul, fie pentru a nu mai plăti taxe de drum în Germania.

Potrivit estimărilor asociației poloneze de transport și logistică TLP, câteva zeci (nu mai mult de 100) de transportatori din această țară au făcut astfel de achiziții, iar parcul total de camioane pe gaz înmatriculate este de circa 2.500 de vehicule. Companiile de carburanți au început și ele să construiască sau să modernizeze stații pentru a le dota cu instalații de distribuție a LNG și să investească în tehnologii care permit extracția LNG din surse organice (biogaz). Toate aceste firme, subliniază încă o dată TLP, plătesc acum un preț mare pentru dorința lor de a fi inovatoare, deoarece gazul s-a scumpit de aproape 10 ori de la începutul lui 2021. Deci ceea ce inițial a fost un avantaj competitiv în licitații – unde una dintre cerințe a fost să aibă cel puțin o parte din flota ecologică – este o mare povară pentru transportatori, deoarece exploatarea unui vehicul alimentat cu LNG în transportul de mărfuri generează pierderi mai mari decât ținerea lui pe dreapta.

În aceste condiții, încă de la sfârșitul anului trecut, TLP a informat guvernul și o serie de politicieni influenți cu privire la situație și la posibilele scenarii suplimentare, dar nu a găsit deschidere sau vreo acțiune concretă, de aceea revine acum cu o nouă propunere de acțiuni specifice în favoarea transportatorilor, începând cu adoptarea unor soluții după modelul celor luate de guvernul italian, care a decis să renunțe la cotațiile bursiere atunci când a stabilit prețul gazelor și să modeleze prețul pe baza contractelor încheiate cu furnizorii de gaze. În Polonia există condiții pentru o astfel de soluție, deoarece livrările de LNG se efectuează în baza unui contract pe 20 de ani cu Qatar, contract care nu este la fel de sensibil la variațiile de preț. În plus, în 2021 peste trei miliarde de metri cubi de gaz au fost extrase chiar din Polonia.