Ca urmare a noului Pachet Mobilitate, firmele care fac transport internațional cu vehicule de până la 3,5 tone trebuie să țină cont, printre altele, de amenzile administrative care, în conformitate cu noul regim juridic, plasează companiile lor pe picior de egalitate cu transportul greu. De exemplu, depășirea cu doar „1 kg” a greutății totale admise pentru un furgon se sancționează cu o amendă de 500 PLN (105 EUR). Dacă depășirea este mai mare, amenda poate să meargă până la 2000 PLN (201 EUR).
Aceasta este o schimbare notabilă în ceea ce privește sancționarea serviciilor de distribuție, deoarece cu un an înainte, orice neregulă în acest segment de autovehicule era asociată doar cu responsabilitatea șoferului.
În ceea ce privește manipularea dispozitivelor de înregistrare a timpului de lucru și a activității conducătorilor auto, acestea pot fi pedepsite numai dacă se prinde șoferul “în flagrant”. Autoritățile poloneze cred că este nevoie de o modificare a reglementărilor UE în această privință, fiind necesare reglementări care să ofere posibilitatea de a detecta manipularea și falsificarea timpului de lucru al conducătorilor auto profesioniști la un nivel uniform în întreaga Comunitate. În prezent, în cele mai multe cazuri, inspectorii se concentrează asupra verificării conducătorilor auto pentru încălcări curente, ceea ce înseamnă că manipularea sau falsificarea pot fi detectate numai dacă dispozitivele funcționează eronat în momentul controlului.
Ocazional, inspectorii caută în înregistrările istorice existente în tahografe pentru a dovedi, în timpul unui control rutier, o manipulare făcută, de exemplu, cu 3 săptămâni înainte de control în Franța sau Germania.
Verificările documentelor la sediul companiilor sunt mult mai precise decât cele efectuate pe drum. Acestea presupun, printre altele, o analiză comparativă a tuturor datelor din tahograf și din cardul șoferului de care dispune întreprinderea în raport cu datele provenite, de exemplu, din documentația de transport cu până la un an în urmă de la data controlului întreprinderii.
De asemenea, transportatorii trebuie să îndeplinească noile cerințe referitoare la prezentarea evidenței complete a timpului de lucru al șoferilor angajați și a documentației întocmite de către angajați în baza articolului 12 din Regulamentul 561/2006, inclusiv în ceea ce privește întoarcerea șoferilor la bază/domiciliu la fiecare 3-4 săptămâni. Autoritățile poloneze avertizează cu 1-2 săptămâni în avans operatorul de transport asupra documentelor care trebuie pregătite pentru controlul la sediul firmei.
Grupul Minier Polonez (PGG) a respins acuzațiile vânzătorilor de cărbune potrivit cărora ar vrea să monopolizeze vânzarea și distribuția „aurului negru”. Între timp, contractele cu vânzătorii autorizați de cărbune pentru lemn de foc au fost reziliate la sfârșitul lunii iulie, iar în august PGG a anunțat creșteri ale prețurilor la cărbune. De asemenea, compania introduce cote de vânzări. Prin urmare, proprietarii de depozite de cărbune acuză PGG de monopolizarea pieței.
Compania gigant respinge acuzațiile
În documentul său de poziție, PGG respinge afirmațiile conform cărora motivul problemelor depozitelor de cărbune ar fi monopolizarea pieței de către producătorul național. PGG explică faptul că acoperă doar o parte din cererea de pe piață cu producția sa de cărbune combustibil. Volumul rămas este completat de alți producători, cum ar fi Tauron Wydobycie și Bogdanka, precum și de importuri.
În cadrul rețelei de intermediere care a funcționat până la sfârșitul lunii iulie, 175 de entități (din cele 8.165 de societăți înregistrate în sistem ca vânzători de cărbune) cu aproximativ 410 depozite aveau acorduri cu PGG. PGG nu a reușit niciodată să monopolizeze piața.
Cu toate acestea, acțiunile întreprinse de PGG în luna august pot ridica semne de întrebare. La scurt timp după ce a reziliat contractele cu brokerii autorizați de cărbune la sfârșitul lunii iulie, PGG a majorat prețul materiei prime pe 16 august. Prețul mediu al cărbunelui termic în PGG este de aproximativ 1.200 PLN ( 252 euro) pe tonă, față de aproximativ 1.000 PLN ( 210 euro) anterior.
Pe 22 august, la rândul său, PGG a introdus limite de vânzări. Motivul invocat a fost acela de a permite unui număr mai mare de clienți să cumpere cărbune. Compania a introdus o limită de 3 tone per client la colectarea în numerar la mine începând cu 22 august. Anterior, aceasta era de 5 tone, potrivit PGG.
Livrări mai mici
PGG subliniază că și-a onorat în mod corespunzător obligațiile față de intermediari, furnizând peste 100% din volumele contractuale de cărbune acestui grup în 2021. Cu toate acestea, vânzătorii înșiși, care au raportat probleme de aprovizionare încă de la începutul anului, chiar înainte de izbucnirea războiului din Ucraina, spun altceva.
Încă de la începutul anului, livrările către depozitul PGG au fost mai mici cu 10-20%. Camera Economică a Vânzătorilor de Cărbune din Polonia raportează cifre și mai mari. Depozitele au semnat contracte pentru noul an în decembrie, dar deja în ianuarie 40-50% din cărbune nu a sosit, în ciuda prevederilor contractului.
PGG este sinceră în ceea ce privește veniturile depozitelor. Tranzacția de vânzare se face direct cu consumatorul, ceea ce a eliminat marjele intermediarilor de vânzări. În declarația de poziție, compania afirmă faptul că PGG dă asigurări că lucrează la o nouă listă de vânzători de cărbune autorizați. Aceasta ar trebui să fie gata în câteva săptămâni.
Cu toate acestea, vânzătorii existenți resping acuzațiile de marje mari și spun că aceasta a variat de la câteva zeci la 200 PLN (42 de euro). PGG uită că cineva trebuie să transporte cărbunele, să plătească pentru zona de depozitare a materiei prime și să plătească angajații. Costurile propriilor depozite și prețul ridicat de la aceștia, de până la 1.400 PLN (294 de euro), fac imposibilă obținerea de profit. „A vorbi despre marje mari este un mit dăunător”, spune un vânzător din Silezia Superioară.
Indiferent de această dispută, prețul cărbunelui pentru combustibil, care se află încă în depozite individuale, a crescut brusc. Potrivit rezultatelor unui sondaj realizat de Alarma Smogului Polonez (PAS), efectuat în 32 de depozite din fiecare voievodat al țării, în decurs de un an și jumătate, prețul cărbunelui a crescut în medie cu 229%.
Conform calculelor PAS, cel mai mult se va plăti pentru încălzire dacă se va arde cărbunele într-o „sapă”. Costul anual este de 12.460 PLN (2.623 de euro). Încălzirea cu o pompă de căldură este de așteptat să fie cea mai ieftină – de ordinul a 2.350 PLN (494 de euro).
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit