Încă din primele zile ale războiului din Ucraina, diverse asociații ale transportatorilor din Polonia, printre care și TLP, i-au cerut guvernului să introducă posibilitatea ca șoferii ucraineni și bieloruși care fac transport rutier internațional să depună cereri pentru o altă viză poloneză fără a fi nevoiți să părăsească țara și să meargă în Ucraina sau Belarus. Iar ministrul Infrastructurii din Polonia susține acest demers.
De curând TLP a anunțat că acțiunile sale consecvente încep să dea roade, din moment ce pe site-ul Centrului de Legislație Guvernamentală există un proiect de regulament al ministrului afacerilor externe privind eliberarea vizelor pentru străinii aflați pe teritoriul Poloniei. Discuțiile pe marginea acestui regulament sunt în prezent în faza acordurilor interministeriale și se așteaptă ca el să fie supus în curând consultării publice.
Proiectul prevede posibilitatea ca șoferii ucraineni și bieloruși să depună, la ministrul afacerilor externe din Polonia, cereri pentru o viză națională în scopul desfășurării unei activități, în cazul în care la data depunerii cererii aveau reședința legală pe teritoriul Poloniei și lucrau ca șofer în transport rutier internațional sau în transport rutier internațional necomercial. Iar TLP speră să nu fie nevoie să se mai aștepte alte câteva luni până la finalizarea procesului legislativ.
Ca o consecință directă a conflictului dintre Rusia și Ucraina, un eveniment neașteptat, rolul Poloniei în transportul feroviar internațional de marfă s-a schimbat complet în câteva luni. Înainte de război, Varșovia era poarta de intrare în Europa pentru traficul din Asia și, în special, se implicase activ în noul Drum al Mătăsii. Scenariul s-a schimbat brusc pe 24 februarie, odată cu ofensiva rusă.
Dar căile ferate poloneze, în afară de nedumerirea inițială, nu au rămas pasive. Polonia se pregătește să își păstreze rolul de poartă de acces, dar în acest caz pentru mărfurile de export din Ucraina, în primul rând cereale, care nu mai pot fi expediate pe continentul european pe cale maritimă. Chiar și în speranța că se va pune capăt conflictului, rămâne în suspensie întrebarea cine va controla porturile din regiune și accesul la acestea. Provocarea Rusiei cu privire la cerealele ucrainene este un joc care trebuie jucat.
Căile ferate poloneze se întreabă care sunt investițiile necesare pentru a facilita noul schimb și dacă modernizarea și adaptarea rețelei deja în curs de desfășurare, datorită fondurilor europene, este funcțională pentru noul scenariu. Infrastructura este esențială, dar pentru a face calea ferată cu adevărat interoperabilă, trebuie abordate și aspecte de gestionare, cum ar fi dreptul de acces la rețea, operațiunile vamale și de frontieră. Acesta este motivul pentru care Summitul RailFreight 2022, aflat la a cincea ediție la Varșovia și programat deja pentru 7 și 8 septembrie 2022, va fi și mai important.
Un rol important în același scenariu își doresc să joace și căile ferate române, iar operatorii privați din industrie se pregătesc de investiții importante pentru a profita de oportunitatea oferită de situația din Ucraina. Cât poate România absorbi din exporturile poloneze și ce înseamnă asta pentru toți jucătorii din industrie vom discuta cu ocazia următoarei conferințe Tranzit programată chiar pe 7 iulie.
Mai multe despre evenimentul Tranzit puteți citi pe pagina de eveniment.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit