Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gebrüder Weiss își continuă extinderea de servicii de transport și logistică în Polonia, încă de la începutul anului, compania internațională de logistică oferă clienților săi și soluții naționale și internaționale de transport parțial și integral cu camionul (LTL / FTL), precum și soluții suplimentare de depozitare și logistică, inclusiv pregătirea comenzilor. Astfel, companiile pot utiliza portalul disponibil clienților myGW pentru a-și urmări transporturile în timp real și pentru a avea toate documentele în format digital. Noile servicii completează serviciile existente de logistică, transport aerian și maritim oferite de Gebrüder Weiss începând din 2020. Ca urmare, echipa va crește la 70 de angajați.

“Scopul nostru este să oferim companiilor din Polonia o gamă completă și de primă clasă de servicii logistice”, subliniază René Stranz, Area Manager Slovacia și Polonia la Gebrüder Weiss. “Prin combinarea diferitelor moduri de transport, clienții noștri pot răspunde și mai flexibil la cererile pieței în viitor și își pot face lanțurile de aprovizionare mai eficiente.”

Polonia a devenit un loc de producție și depozitare căutat în Europa. Economia sa a crescut de trei ori mai rapid decât media UE în 2024, datorită creșterii cheltuielilor de consum. Polonia este un partener comercial important și o piață de export, în special pentru companiile germane, dar și pentru importurile din Asia și SUA. În același timp, infrastructura de transport este în continuă extindere, inclusiv noul aeroport important deține un centru internațional de marfă.

În prezent, Gebrüder Weiss are filiale în Cracovia, Wroclaw, Gdynia și Varșovia. Clienții săi din Polonia provin în principal din industriile de înaltă tehnologie, auto, bunuri de consum și comerț electronic. Pe lângă transport, furnizorul de logistică asigură, de asemenea, depozitarea și pregătirea comenzilor de produse farmaceutice care necesită o răcire specială pentru companiile din industria farmaceutică. Pentru a optimiza și mai mult lanțurile de aprovizionare ale clienților săi, compania de logistică intenționează, de asemenea, să își extindă oferta ca Lead Logistics Provider pe termen mediu.

“În funcție de evoluția economiei, sunt posibile alte locații”, a adăugat Maciej Szczyglowski, Country Manager Poland Land & Logistics la Gebrüder Weiss. “Spre exemplu, în Wroclaw sau Katowice, unde ne putem imagina noi terminale logistice pentru manipularea mărfurilor.”

De la 1 ianuarie 2025 transportatorii din UE, Elveția sau EFTA care au operațiuni către, dinspre sau prin Polonia pe baza CEMT sau a autorizațiilor bilaterale sunt obligați să utilizeze SENT (Sistemul de supraveghere electronică a transporturilor), deci să se înregistreze aici, să introducă toate informațiile necesare și să-i dea șoferului numărul de referință SENT. În plus, vehiculul trebuie echipat cu dispozitiv de localizare care să funcționeze corect tot timpul cât se află pe teritoriul Poloniei.

Declarația de transport în SENT nu este solicitată de la transportatorii din UE, Elveția sau EFTA dacă aceștia efectuează transport rutier, inclusiv cabotaj, în baza dispozițiilor Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 privind normele comune de acces la piața transportului rutier internațional de mărfuri.

Așa cum a aflat de la colaboratori din Polonia Adrian Lazăr (Cecor), înscrierea în SENT nu este necesară în cazul transportatorilor din UE pentru toate mărfurile, ci numai pentru cele sensibile/accizabile (carburanți, uleiuri, diluanți, deşeuri, țigări, alcool, fructe și legume etc.). Și, evident, în cazurile de mai sus, ce vizează mărfuri încărcate din țări non-UE către Polonia și invers. „Deci aveți nevoie de SENT dacă doar tranzitați Polonia și aveți categorie de bunuri cu risc: de exemplu, dacă încărcați din România către Danemarca și tranzitul este prin Polonia.“

Adrian Lazăr mai explică faptul că, deoarece Polonia a devenit țară de sosire pentru traficul feroviar din China, aici se descarcă multe containere de pe tren și pleacă spre toată Europa, deci dacă o firmă are încărcare din Polonia sub tranzit vamal către orice țară europeană trebuie să solicite SENT indiferent de natura mărfii. De exemplu, dacă încarcă din Polonia și descarcă în Germania (dacă are documente vamale), este o marfă care indiferent de natura ei se află sub SENT, iar la SENT-uri extracomunitare nu există limite de greutate. Și trebuie să transmită datele GPS pentru orice marfă încărcată cu documente vamale.

Sistemul informatic SENT este folosit de Administrația Națională a Veniturilor din Polonia pentru a monitoriza transportul rutier și feroviar, mai exact: transportul și cifra de afaceri în cazul mărfurilor care pornesc de pe teritoriul Poloniei și ajung tot pe teritoriul Poloniei sau în afara teritoriului Poloniei, transportul și cifra de afaceri în cazul mărfurilor care și pornesc din și ajung în afara Poloniei și transportul de mărfuri care pleacă din afara Poloniei și ajung în Polonia.

Deci firmele poloneze care expediază, primesc sau transportă mărfuri acoperite de sistemul SENT sau firmele străine care fac transport rutier internațional și cabotaj în Polonia sunt obligate să raporteze transportul la registrul electronic SENT și să îl actualizeze.

În Portalul dedicat Serviciilor Electronice pentru taxe și vamă (PUESC) puteți căuta pașii pe care trebuie să îi urmați pentru înregistrare, serviciile care vă interesează, lista bunurilor vizate de monitorizarea prin SENT (List of goods covered by the monitoring system – pdf file (310 KB) și informații despre notificarea transportului rutier internațional în registrul SENT (more information about notification of international road transport in the register of SENT declarations – RMPD Register (Register of International Road Transport).

Pe platformă trebuie selectat formularul corect: RMPD100 (pentru a înregistra o nouă notificare de transport), RMPD Update (pentru actualizarea unei notificări existente) sau RMPD406 (pentru a verifica validitatea unei notificări, inclusiv cea mai recentă poziție GPS).

Înregistrarea trebuie să aibă loc înainte ca mărfurile să intre pe teritoriul polonez. Pentru notificările noi, companiile pot trimite detalii cu până la 10 zile înainte. Numărul de referință emis este valabil 10 zile de la data depunerii.

La rubrica referitoare la tipul documentului de transport, dacă vehiculul transportă bunuri, bifați căsuța „journey with goods“ și completați câmpurile suplimentare cu detaliile despre destinatar și expeditor dacă există mai mulți destinatari, iar dacă nu se transportă bunuri se lasă căsuța nebifată. Pentru Tranzit, în cazul în care există mai mulți expeditori/destinatari, se introduc datele dintr-un singur document selectat, iar pentru Transport intern fără încărcătură este necesară o notificare separată dacă vehiculul preia o altă încărcătură în Polonia pentru export.

În cazul în care platforma PUESC nu este disponibilă, trebuie transmis prin e-mail la Inspectoratul General al Transporturilor Rutiere, la awaria.zezwolenia@gitd.gov.pl, un document înlocuitor cu confirmare din partea sistemului.

Neînregistrarea transportului în sistemul SENT poate duce reținerea vehiculelor de către autorități, amenzi pentru transporturi nedeclarate sau declarate necorespunzător sau tratarea transportului nedeclarat ca neautorizat, ceea ce l-ar putea opri până la rezolvarea problemei.