Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Portul Gdansk a finalizat construcția unui drum intern împreună cu un sistem de drenaj al apelor pluviale și utilități în vecinătatea terminalului de containere Baltic Hub. Datorită acestei investiții, este acum posibil accesul la zonele atractive destinate comercializării.

Drumul acoperit cu beton are o lungime de aproximativ 350 m și o lățime de 7 m. Acesta este situat între străzile Kontenerowa și Antoniego Grabarczyka. Acesta este proiectat pentru traficul greu. Are 6 ieșiri – două pentru fiecare proprietate care urmează să fie închiriată.

În cadrul sarcinii, a fost realizată o drenare completă a drumului și a zonelor destinate comercializării – a fost construită o rețea de drenaj gravitațional și de pompare a apelor pluviale, împreună cu o stație de pompare și un rezervor de retenție și de drenaj, care să permită colectarea apelor pluviale și de topire a zăpezii din drumul nou construit și din zonele destinate închirierii. Este important de menționat că au fost finalizate și utilitățile multidisciplinare (conducte de apă, canalizare sanitară, rețele electrice și de telecomunicații).

„Toate acestea în vederea viitorilor contractori, inclusiv a celor ale căror operațiuni pot necesita cerințe de mediu peste standarde – de exemplu, depozite cu temperatură controlată la înălțime. Acționăm în așa fel încât portul Gdansk să fie pregătit pentru nevoile în creștere ale pieței. Datorită acestei abordări, de câțiva ani suntem portul cu cea mai rapidă creștere din Europa. În curând va fi anunțată o licitație pentru închirierea unui teren de 3,2 ha, care a fost dezvoltat și conectat ca parte a acestei investiții”, explică Kamil Tarczewski, director general adjunct al Portului Gdansk. Datorită acestui angajament, este posibil accesul la zone destinate comercializării – amplasarea de noi terminale de manipulare și depozitare în Portul Exterior, în imediata vecinătate a terminalului de containere Baltic Hub. Sarcina a fost realizată în modul „proiectare și construcție”. Contractul a fost semnat la începutul anului 2021. Contractantul pentru investiție a fost un consorțiu de companii: Roverpol Sp. z o.o. și Rover Infraestructuras S.A. Valoarea contractului a fost de 2,86 milioane de euro.

Deși transbordările de cereale au crescut deja semnificativ în toate porturile maritime poloneze anul trecut, ceea ce este direct legat de blocada porturilor ucrainene de la Marea Neagră, acestea au fost umbrite în primele luni de volumele gigantice de cărbune manipulate în porturi. Cu toate acestea, în ultimele luni, s-a vorbit și s-a scris tot mai mult despre cereale. Porturile și operatorii au deja terminalele pline și se pregătesc pentru noi creșteri.

În 2022, portul Gdansk a manipulat aproximativ 2 milioane de tone de cereale, cu 19 % mai mult decât în anul precedent, ceea ce a reprezentat un record pentru port. Prima jumătate a lui 2023 a adus o altă creștere colosală a transbordărilor de produse agricole.

Porturile poloneze, inclusiv portul Gdansk, cel mai mare dintre ele, erau pregătite să manipuleze mai multe cereale. Acest lucru se poate vedea din rezultatele pe prima jumătate a acestui an. În șase luni, din terminalele de cereale ale Portului Gdansk s-au exportat aproximativ 1,4 milioane de tone de cereale, în special porumb, ceea ce reprezintă o creștere de 52% față de aceeași perioadă a anului trecut. Prin comparație, pentru întregul an 2022, portul Gdansk a manipulat puțin peste 1,9 milioane de tone de cereale.

Iar administrația portului se pregătește pentru creșterea transporturilor de cereale. Deoarece aproximativ 70% din transportul de cereale către port se face cu camioane, a fost necesară creșterea numărului de locuri de parcare – în prezent sunt deja 970. Acestea vor permite descongestionarea căilor de acces ale portului, deoarece se estimează că, în perioada de vârf a traficului, până la 1.500 de camioane cu cereale pot intra în port. Punctele de prelevare a probelor de cereale operate de J.S. Hamilton așteaptă în patru parcări. Acest lucru se datorează faptului că, fără o testare corespunzătoare, cerealele nu vor fi încărcate pe o navă. Testarea are loc 24 de ore pe zi, indiferent de vreme. În iulie, J.S. Hamilton a deschis stații suplimentare în portul Gdansk. Ca urmare, este capabil să manipuleze mai mult de 700 de autovehicule pe zi. Acest lucru a redus practic la zero cozile de așteptare la descărcare.

Transbordarea cerealelor în sine este posibilă în zona portuară, la mai multe cheiuri diferite, operate de șase companii: GBT/Malteurop, Port Gdański Eksploatacja, Speed, Siark-Port, Gdańskie Młyny și Magrol.

Cu toate acestea, o creștere semnificativă a capacității de manipulare este un proces care se întinde pe mai mulți ani. Conform planurilor, operatorii care lucrează în Portul Gdansk își vor dezvolta capacitățile în următorii doi ani în așa măsură încât capacitatea portului va crește la aproximativ 5,8 milioane de tone pe an.

„Capacitatea actuală de manipulare a principalelor terminale de cereale din Portul Gdansk este de 300.000 de tone pe lună, iar capacitatea de depozitare este de 126.000 de tone. Operatorii pot manipula 730 de camioane și 80 de vagoane pe zi. Dar ei sunt pregătiți să își mărească capacitatea de manipulare prin ridicarea de depozite permanente, dar și corturi. Investiții se vor face și pe calea ferată. Ei estimează că ridicarea instalațiilor pentru depozitarea produselor agricole va costa 68 de milioane de zloți. Cu astfel de investiții, capacitatea de manipulare a terminalelor de cereale din portul Gdańsk va crește la 485 000 de tone pe lună (5,8 milioane de tone pe an). Iar capacitatea de depozitare țintă va crește cu 65.000 de tone, ajungând la 191.000 de tone. Bineînțeles, autoritatea portuară din Gdansk este deschisă și noilor investitori care planifică transbordări agricole la scară largă.”,

explică Kamil Tarczewski, vicepreședinte al portului din Gdansk.

Nevoia de modernizare constantă a infrastructurii portuare este subliniată și de Viterra, unul dintre cei mai importanți exportatori de cereale, care utilizează ruta maritimă.

„Capacitatea terminalelor poloneze este în continuă creștere, ceea ce ne permite să atingem noi recorduri în ceea ce privește volumul exporturilor din Polonia. Cu toate acestea, în comparație cu terminalele moderne din Europa de Vest și din țările baltice, cum ar fi Lituania și Letonia, există încă mult loc de îmbunătățiri, cum ar fi modernizarea infrastructurii și a proceselor de încărcare.”,

a declarat Grzegorz Sobczyński de la Viterra Polska.

Cu toate acestea, investițiile în infrastructură necesită timp. Este nevoie de depozite, de căi ferate și, printre altele, de echipamente de transbordare. În ceea ce privește acestea din urmă, compania portuară PG Eksploatacja își dezvoltă în mod constant capacitățile. Recent, al doilea dintre cele trei macarale portuare noi, un Liebherr LHM 550, a început să funcționeze în culorile companiei. Primul a fost livrat în iarnă, în timp ce al treilea este așteptat la sfârșitul anului. Aceste utilaje versatile au fost echipate cu dispozitive de prindere pentru a permite manipularea diferitelor mărfuri, inclusiv, bineînțeles, a cerealelor.

Toată lumea dorește ca transbordarea să aibă loc cât mai repede posibil – acest lucru va duce la reducerea ambuteiajelor și a timpilor de nefuncționare a camioanelor, precum și la o perioadă mai scurtă de staționare a navelor la chei. Terminalul GBT, unul dintre cele șase terminale de cereale din portul Gdańsk, poate descărca în prezent până la 7.000 de tone de cereale pe zi de la camioane și până la 1.800 de tone de la vagoanele de cale ferată. Mergând mai departe, până la 10.000 de tone de cereale pe zi pot fi încărcate pe o navă la același terminal. Cu toate acestea, aceste cifre vor fi în curând depășite. Rafał Różański, directorul general al GBT, estimează că, în prezent, terminalul utilizează 90 % din capacitatea sa de manipulare. Terminalul lucrează în mod constant pentru a-și mări capacitatea.

Potrivit directorului general Różański, o parte a investiției a fost deja finalizată. Au fost ridicate trei noi hale de corturi, mărind baza de depozitare cu 17.000 de tone. Există, de asemenea, o parcare exterioară cu o zonă acoperită de prelevare de probe și testare pentru 54 de camioane. Alte investiții sunt în curs de desfășurare. Printre acestea se numără o linie suplimentară pentru descărcarea vagoanelor de cereale, o cale ferată suplimentară pentru manevrele feroviare. De asemenea, se lucrează la creșterea vitezei de încărcare a navelor la 600 de tone pe oră și la reducerea prafului la terminal. În plus, compania achiziționează echipamente mobile pentru descărcarea vagoanelor de cereale. Activitățile Autorității Portuare din Gdansk sunt evaluate pozitiv și de Szymon Mikolajczak de la PG Eksploatacja. Implicarea ZMPG, printre altele, în construcția de noi parcări tampon, a fost benefică atât pentru operatori, cât și pentru locuitorii orașului însuși.

„Este demn de remarcat faptul că, în sezonul 2022/23, jumătate din cerealele exportate pe cale maritimă au fost trimise în țările africane, ceea ce reprezintă o confirmare a calității ridicate a produselor poloneze și a încrederii de care ne bucurăm în rândul cumpărătorilor internaționali. Cu toate acestea, din cauza competitivității crescânde a cerealelor din alte regiuni, căutăm în mod constant noi piețe pentru produsele agricole poloneze. Una dintre acestea este, de exemplu, piața Statelor Unite, care a fost atipică pentru activitatea noastră de până acum. De asemenea, în fiecare an investim în eficientizarea întregului proces, de la prelevarea automată de probe până la utilizarea de echipamente moderne de laborator, ceea ce reduce semnificativ timpul pe care un fermier polonez trebuie să îl petreacă așteptând ca produsele sale să fie acceptate. Luăm toate măsurile posibile pentru a ușura piața de surplusurile de cereale și pentru a crește oportunitățile de export.”,

adaugă Grzegorz Sobczyński.