Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În 2023, Portul Göteborg a manipulat mai multe containere decât oricând înainte. În primele trei trimestre ale acestui an, portul a manipulat 685.000 de containere (TEU) – cu 8.000 mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Deși numărul de containere manipulate în Portul Göteborg a scăzut ușor în al treilea trimestru al acestui an, portul este încă pe drumul cel bun pentru un an record. Comparativ cu anul 2023 – care a fost cel mai bun an al portului în ceea ce privește manipularea containerelor – există încă o creștere de 1% în primele trei trimestre ale acestui an.

Manipularea containerelor încărcate a continuat să crească cu 5% în această perioadă. Cu toate acestea, manipularea containerelor goale a scăzut semnificativ, ceea ce a avut un impact notabil asupra cifrelor totale.

Mutarea containerelor goale între porturi – cunoscută sub denumirea de repoziționare a containerelor goale (ECR) – este o modalitate prin care companiile de transport maritim își asigură accesul la containere pentru încărcare în porturile în care acestea sunt necesare în acel moment. În general, nevoia de ECR crește în porturile în care importurile și exporturile sunt dezechilibrate. În 2023, importurile de containere în portul Göteborg au scăzut cu aproape 20%, în timp ce exporturile au continuat să crească, creând un dezechilibru. Acum, importurile cresc semnificativ mai mult decât exporturile, ceea ce are un efect de reechilibrare.

„Reducerea ECR în Portul Göteborg este un rezultat al echilibrului îmbunătățit între importuri și exporturi. Acum suntem pe cale să revenim la raportul de aproape 50-50, care este tipic aici, în Göteborg, dar este destul de unic în comparație cu alte porturi, atât în Suedia, cât și la nivel internațional”, a declarat Claes Sundmark, vicepreședinte pentru vânzări la Portul Göteborg.

Numărul de containere transportate din și către port pe calea ferată a crescut cu 7% în primele trei trimestre ale anului. Această creștere este determinată, în principal, de destinațiile feroviare din interiorul țării, cu importuri mari, precum Falköping și Nässjö, precum și de noile navete feroviare către și de la destinațiile din nordul Suediei. Volumul produselor forestiere transportate pe calea ferată pentru export prin portul Göteborg a înregistrat, de asemenea, o creștere semnificativă în cursul perioadei.

Recesiunea economică europeană continuă să afecteze volumele RoRo în multe porturi, inclusiv în Portul Göteborg. În primele nouă luni, volumul total RoRo a scăzut cu 4%, ajungând la 389.000 de unități. Cu toate acestea, volumele către țările non-europene au crescut ușor.

În această perioadă, au fost manipulate 188.000 de mașini, o scădere de 2%. Exporturile sunt în creștere, în timp ce importurile de mașini noi sunt în scădere. Importurile reduse de mașini sunt legate de slăbiciunea pieței auto suedeze, unde numărul de înmatriculări noi continuă să scadă.

Produse energetice, croaziere și vrac

Manipularea produselor energetice în port a crescut cu 17% față de aceeași perioadă a anului trecut. Anul trecut, volumele au fost relativ scăzute din cauza întreruperilor planificate pentru întreținere, precum și a investițiilor în creșterea capacității de producție a biocombustibililor.

Portul Göteborg a primit 53 de escale ale navelor de croazieră din ianuarie până în septembrie, cu 20 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut. Scăderea se datorează lucrărilor planificate la unul dintre terminalele de croazieră ale portului.

În această perioadă, au fost manipulate 378.000 de tone de mărfuri uscate în vrac, ceea ce reprezintă o creștere de 16%. Manipularea de produse precum celuloză, granule și pietriș a contribuit la creștere.

Patru porturi din Europa de Nord sunt pregătite să reducă semnificativ emisiile provenite de la navele de containere ancorate la cheiurile lor. Cu un sprijin comun de 18,8 milioane EUR din partea fondului UE „Mecanismul pentru interconectarea Europei” pentru proiectul „EU.OPS.Network”, porturile Aarhus, Göteborg, Bremerhaven și Stockholm sunt pregătite să furnizeze energie electrică onshore (OPS) navelor container care fac escală în porturi până în 2030.

Proiectul are un potențial mare de reducere nu numai a CO2, ci și a altor substanțe, cum ar fi oxizii de azot emiși de navele portcontainer ancorate în porturi.

„Suntem foarte mulțumiți că Comisia Europeană și Comitetul CEF recunosc ambițiile noastre mari pentru tranziția ecologică. Fiind unele dintre cele mai importante porturi din Europa de Nord, este fantastic că putem colabora pentru a reduce amprenta climatică a industriei de transport maritim, care este o provocare globală cu care ne confruntăm împreună. OPS pentru navele de containere este o parte esențială pentru toate porturile implicate”, spune Anne Zachariassen, COO al Portului Aarhus și coordonator al proiectului.

Un pas important către transportul maritim durabil

Proiectul este un răspuns direct la noile reglementări ale UE care vor intra în vigoare în 2030 și care impun navelor cu un tonaj brut mai mare de 5.000 de tone să se conecteze la energia de pe uscat în timp ce sunt ancorate. Prin intermediul OPS, navele de containere vor putea utiliza energie electrică din rețea în loc să genereze propria energie la bord cu ajutorul motoarelor diesel. Acest lucru duce la reducerea amprentei climatice, la un mediu local mai curat și la îmbunătățirea condițiilor de lucru în porturi.

5.600 tone de emisii de CO2 reduse în portul Göteborg

Porturile în cauză vor utiliza fondurile în moduri ușor diferite, dar toate urmăresc să reducă impactul asupra mediului și climei al navelor ancorate prin intermediul OPS.

Portul Göteborg este unul dintre principalii actori ai proiectului și are obiectivul ambițios de a reduce emisiile de CO2 cu 70% în zona portuară până în 2030, OPS jucând un rol important în atingerea acestui obiectiv. Portul dispune deja de OPS în terminalele sale ro-ro și ro-pax, precum și în terminalul său energetic pentru petroliere.

„Prin acest proiect, Portul Göteborg va putea construi o substație de înaltă tensiune la terminalul de containere, care este o parte esențială a infrastructurii necesare pentru a oferi OPS navelor de containere. Este vorba de o investiție de aproximativ 20 de milioane de euro, aproape jumătate din finanțare provenind din proiect”, spune Julia Christensson, manager de granturi la Portul Göteborg.

Prin conectarea navelor de containere la energia terestră, numai Portul Göteborg are posibilitatea de a reduce emisiile cu cel puțin 5.600 de tone de CO2 anual.