Logent Ports and Terminals a operat cu succes terminalul auto din Portul Göteborg din 2011, dar contractul urmează să expire în 2026. Autoritatea portuară din Göteborg a inițiat acum procesul de achiziție a unui viitor operator de terminal în cel mai mare port auto din Suedia.
Numărul de vehicule manipulate în port a crescut cu aproape 100.000 de unități de când compania Logent Ports and Terminals a preluat operațiunile terminalului auto al portului în 2011. Aceasta reprezintă o creștere de aproximativ 60% în 15 ani. Doar în 2023, volumul de vehicule din port a crescut cu 14%.
Deși volumele au variat ușor de la un an la altul, tendința pe termen lung este în mod clar în creștere. Infrastructura portului a fost dezvoltată în mai multe etape, atât pe uscat, cât și pe mare, în timp ce companiile Volvo – cu sediul central și o mare parte din producția lor globală la o aruncătură de băț – au cunoscut o dezvoltare puternică de-a lungul timpului Aceștia sunt câțiva dintre factorii de succes.
„Dar această creștere nu ar fi fost posibilă fără oferta competitivă a Logent, așa că ei joacă un rol important în capacitatea noastră de a ne intitula astăzi cel mai mare port auto din Suedia”, spune Magnus Nordfeldt, șeful departamentului de afaceri Cargo din cadrul Autorității Portuare din Göteborg. „Întrucât contractul expiră peste doi ani, a sosit momentul să achiziționăm un operator pentru perioada următoare, din 2026 și după aceea. Vedem un mare interes până acum și sperăm că un număr cât mai mare de operatori competenți vor profita de această oportunitate. Există, de fapt, un mare potențial de piață. În prezent, portul deține aproximativ 36% din piața suedeză de vehicule, iar noi suntem nerăbdători să lucrăm împreună cu viitorul operator pentru a crește acest număr.”
Valoare de 10 milioane de euro pe an
Conform documentelor de concurs cu data finală de aplicare 10 iunie 2024, viitoarea concesiune are o perioadă contractuală de cel puțin 7 ani. Durata contractului depinde în principal de disponibilitatea de a investi – cu cât investițiile mai mari pe care operatorul este dispus să le facă, cu atât mai lung este contractul pe care Autoritatea Portuară este pregătită să îl ofere. Autoritatea Portuară estimează că valoarea este de aproximativ 10 milioane de euro pe an.
Pe lângă încărcarea și descărcarea vehiculelor, autoritatea portuară solicită, de asemenea, ca operatorul terminalului să ofere PDI (Inspecție înainte de livrare) pentru vehicule, precum și capacitatea de a manipula, într-o anumită măsură, încărcături pentru proiecte mai mari și mărfuri grele și de mare tonaj.„Pe lângă aceasta, viitorul operator va avea mari oportunități de a-și crea și dezvolta propria afacere prin dezvoltarea de noi aranjamente de transport, domenii de produse și segmente de clienți, bineînțeles cu sprijinul Autorității Portuare din Göteborg”, spune Magnus Nordfeldt.
Sâmbătă, un nou serviciu de alimentare a început să facă escale regulate în Portul Göteborg Prima navă portcontainer din lume propulsată cu metanol verde, Laura Maersk, operează serviciul care face legătura între Portul Göteborg și Bremerhaven.
„Deja astăzi, mulți dintre clienții care importă și exportă prin Göteborg au ales un transport maritim cu emisii mai reduse de gaze cu efect de seră*, reducând astfel amprenta de gaze cu efect de seră în lanțul lor de aprovizionare. Odată cu sosirea săptămânală a navei Laura Maersk, conectăm acum Göteborg la un coridor ecologic din Europa de Nord și oferim clienților cu sediul în Suedia acces direct la prima navă de containere din lume care funcționează cu metanol”, a declarat Birna Ödefors, director general zonal Nordics la A.P. Moller Maersk.
Laura Maersk este prima navă din cadrul inițiativei majore a Maersk de a utiliza metanol regenerabil ca și combustibil pentru nave. Compania de transport maritim are comandate alte peste 20 de nave alimentate cu metanol, care urmează să fie livrate între 2024 și 2027.
„Laura Maersk este o adevărată piatră de hotar pentru transportul maritim sustenabil și este interesant să o vedem în serviciu aici, în portul Göteborg. În esență, obiectivele de tranziție din ce în ce mai ambițioase ale companiilor de transport maritim sunt cele care determină dezvoltarea, Maersk fiind unul dintre cei mai importanți actori din acest domeniu în prezent”, a declarat Jacob Minnhagen, Senior Market Development Manager la Autoritatea Portuară din Göteborg.
În același timp, cumpărătorii de mărfuri au creat, prin agendele lor de sustenabilitate, o situație în care performanța de mediu a devenit un parametru din ce în ce mai important în alegerea transportului, potrivit lui Jacob Minnhagen.
„Acest lucru este în beneficiul companiilor de transport maritim care au fost primii adoptatori și care sunt deja angajate în tranziția flotelor lor în prezent. De asemenea, acestea sunt bine poziționate pentru reglementările internaționale care devin din ce în ce mai stricte în ceea ce privește cerințele pentru cei care doresc să facă parte din sistemul de transport durabil de mâine”, spune Jacob Minnhagen.
Porturile joacă un rol crucial ca facilitatori în tranziția către transportul maritim durabil, iar portul Göteborg a lucrat sistematic și pe termen lung pentru a crea condiții și stimulente. Un aspect esențial este asigurarea aprovizionării cu combustibili regenerabili, iar portul își propune să devină cel mai mare centru de energie regenerabilă din Scandinavia. Metanolul din surse regenerabile este considerat o componentă cheie în mixul de combustibili.
Pe lângă Bremerhaven și portul Göteborg, noul serviciu face escală în porturile din Helsingborg, Halmstad și Kalundborg.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit