Volumele de containere din Portul Göteborg continuă să crească față de nivelurile record de anul trecut. În primul trimestru al anului 2024, în Portul Göteborg au fost manipulate mai multe containere decât oricând înainte într-un singur trimestru. Acest lucru este evident în cifrele trimestriale compilate recent de port.
Anul trecut, volumele mari de export au fost cele care au contribuit la faptul că 2023 a fost cel mai bun an din toate timpurile pentru Portul Göteborg în ceea ce privește manipularea containerelor. În ceea ce privește importurile, a fost mai dificil, cu o scădere de aproape 20% pentru întregul an. Cifrele scăzute ale importurilor au fost explicate prin ratele ridicate ale dobânzilor și prin slăbirea coroanei suedeze ca factori-cheie care au contribuit la reducerea cererii consumatorilor suedezi.
Dar acum tendința s-a inversat. În primul trimestru al acestui an, importul de bunuri în containere a crescut cu 11% în comparație cu aceeași perioadă din 2023.
“Acum am revenit la volume de import la niveluri similare cu cele de dinaintea pandemiei. Iar semnalele pe care le primim de pe piață indică faptul că marii importatori din sectoare precum comerțul cu amănuntul se așteaptă la o putere de cumpărare consolidată și la o creștere a cererii din partea consumatorilor suedezi în viitor”, spune Claes Sundmark, vicepreședinte pentru vânzări și marketing la Autoritatea Portuară din Göteborg.
Atât importurile, cât și exporturile au crescut – rezultând cel mai bun trimestru de până acum
În timp ce importurile sunt în creștere, exporturile continuă pe traiectoria din 2023, cu o creștere continuă a volumelor, de asemenea. În primul trimestru al anului 2024, containerele exportate au crescut cu 4% față de aceeași perioadă a anului trecut.
În total – combinând exporturile și importurile – volumele de containere ale portului au crescut cu 8%, ajungând la un total de 242.000 de containere manipulate (TEU*), ceea ce reprezintă cea mai mare cifră pentru un singur trimestru din istoria portului. Portul Göteborg gestionează 57% din volumul total de containere din Suedia, iar operatorul de terminale APM Terminals gestionează majoritatea volumelor.
Mai multe containere pe calea ferată
În primul trimestru, cantitatea de mărfuri containerizate transportate pe calea ferată a crescut cu 1%, ajungând la 126.000 TEU. Creșterea include produse forestiere transportate pe calea ferată, containerizate în Gothenburg. Rutele feroviare către destinații cu un volum mare de importuri din interiorul Suediei au înregistrat, de asemenea, o creștere puternică.
“În prezent se întâmplă multe lucruri care vor consolida și mai mult oferta noastră feroviară în viitor. Avem noi destinații feroviare care încep să funcționeze, în timp ce mai multe rute existente își măresc frecvența. Tocmai a fost finalizată modernizarea liniei portuare la cale dublă, triplând capacitatea căii ferate. Cu ajutorul liniei portuare și a lucrărilor de adâncire a șenalului navigabil, începute recent, dezvoltăm portul cu o infrastructură și mai robustă și mai eficientă, sporind și mai mult competitivitatea industriei suedeze”, a declarat Claes Sundmark.
Volume de energie în creștere
În primul trimestru, manipularea produselor energetice prin port a crescut cu 10%, până la 5,1 milioane de tone manipulate. Acest lucru este în comparație cu același trimestru din 2023, când volumele au fost relativ scăzute din cauza opririlor planificate pentru întreținere la rafinării.
Puțin mai puține vehicule și unități ro-ro
Manipularea de vehicule noi a scăzut cu 2%, la 69.000 de mașini în primul trimestru. A fost în primul rând importul de mașini în Suedia care a scăzut, reflectând scăderea numărului de înmatriculări de mașini noi în Suedia în această perioadă.
Pe parcursul primului trimestru, volumul total intra-european ro-ro a scăzut, de asemenea, cu 2%. Ro-ro înseamnă “roll on/roll off” și se referă la remorci și alte mărfuri rulante transportate prin servicii de transport maritim de mare frecvență. La fel ca și în cazul volumelor de containere din port, se observă o oarecare redresare a volumelor de importuri pe segmentul ro-ro.
Mai multe mărfuri uscate în vrac
Manipularea navelor convenționale de mărfuri uscate în vrac continuă să crească. În primul trimestru, au fost manipulate 144.000 de tone de mărfuri uscate în vrac, ceea ce reprezintă o creștere de 30%. În spatele acestei creșteri se află, printre altele, noi fluxuri de export de produse forestiere, granule și materiale de construcție pentru proiecte majore de infrastructură.
Mai mulți pasageri Numărul de pasageri a crescut cu 11%, ajungând la 258.000. Acesta este cel mai mare număr de pasageri din 2018 pentru perioada corespunzătoare. În martie, portul a primit, de asemenea, prima escală de croazieră a anului.
Infrastructura de încărcare pentru camioanele grele continuă să se dezvolte în portul Göteborg. Printr-o colaborare între Göteborg Energi și Autoritatea Portuară din Göteborg, în port sunt acum disponibile facilități suplimentare de încărcare pentru traficul greu. Patru puncte de încărcare cu o capacitate de până la 350 kW sunt acum operaționale la intrarea în port.
Port Entry este situat în inima Portului Göteborg și, după cum sugerează și numele, locul servește drept intrare în întreaga zonă portuară. Un număr mare de camioane trec pe aici în fiecare zi, iar asigurarea încărcării pentru numărul tot mai mare de camioane electrice este o parte esențială a obiectivului portului de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră legate de port cu 70% până în 2030.
„În ceea ce privește partea terestră, o tranziție durabilă mai rapidă a traficului de camioane este un factor crucial. Din perspectiva portului, trebuie să ne asigurăm că infrastructura răspunde nevoilor și, în mod ideal, rămâne în față. Stația de încărcare de la Port Entry se potrivește foarte bine în acest puzzle”, spune Viktor Allgurén, șeful departamentului de inovații al Autorității Portuare din Göteborg.
De un an, există, de asemenea, o stație de încărcare la Vädermotet, în portul Göteborg, operată de Circle K. La fel ca noua stație de încărcare de la Port Entry, instalațiile de încărcare sunt publice, ceea ce înseamnă că oricine are vehicule electrice le poate folosi. Cu toate acestea, stațiile de încărcare sunt special adaptate pentru camioanele electrice.
„Faptul că acum avem două stații de încărcare publice separate în port este semnificativ în sine. Oferă redundanță în infrastructură, în timp ce, pe termen lung, poate menține prețurile scăzute pentru cei care încarcă”, spune Viktor Allgurén.
Peste un milion de camioane ridică sau livrează mărfuri în portul Göteborg în fiecare an. În ultimii ani, portul s-a concentrat pe crearea condițiilor pentru o tranziție durabilă accelerată a transportului terestru. Până în prezent, acest lucru a avut ca rezultat diverse măsuri de infrastructură și stimulente pentru creșterea ritmului. Pe lângă noile oportunități de încărcare, unul dintre eforturi este o prioritate specifică introdusă pentru camioanele electrice în terminalele portului
S-a observat, astfel, o creștere rapidă a numărului de camioane electrice în port, ceea ce este incredibil de interesant de văzut. Stimulentele concrete și o infrastructură de încărcare care se introduce rapid în port au contribuit cu siguranță la această evoluție.
Stațiile de încărcare de la Port Entry sunt instalate de Göteborg Energi. Autoritatea portuară din Göteborg a identificat intrarea în port ca fiind un punct strategic important în port, unde instalațiile de încărcare sunt deosebit de necesare și adecvate.
Malin Flysjö, director comercial pentru comerțul cu energie electrică și gaze naturale la Göteborg Energi, a adăugat: „Utilizarea combustibililor fosili trebuie să scadă dacă Göteborg dorește să își îndeplinească obiectivele de mediu, în special în ceea ce privește traficul de camioane. Prin urmare, ne simțim foarte bine să oferim acum oportunități mult mai bune de încărcare pentru camioane, la stațiile de încărcare special concepute pentru vehiculele mari și lungi.” Noua stație de încărcare de la Port Entry a fost posibilă cu sprijinul Agenției Suedeze pentru Energie.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit