Portul Rotterdam intră într-o nouă eră digitală a securității și eficienței logistice. Operatorul Europe Container Terminals (ECT) a anunțat că până la sfârșitul anului 2025, va înlocui complet sistemul de identificare pe bază de amprentă cu un sistem avansat de recunoaștere facială, destinat șoferilor de camioane care accesează terminalele din port.
De ce această schimbare?
Conform ECT, tehnologia bazată pe recunoaștere facială pe cip (Froc – Facial Recognition on Chip) promite să îmbunătățească fluxul de intrare, să reducă timpii de așteptare și să crească nivelul de securitate în terminale. Oficialii portului o descriu ca fiind o soluție mai rapidă, sigură și convenabilă decât identificarea biometrică prin amprentă.
Procesul de tranziție va începe la terminalul Ect Euromax, unde un prim dispozitiv va fi instalat până la sfârșitul lunii mai sau începutul lunii iunie. Alte trei benzi de acces vor fi echipate în scurt timp, urmate de terminalul Ect Delta, unde aceeași tehnologie va deveni standard.
Ce înseamnă asta pentru șoferi?
Toți șoferii care folosesc portul vor avea nevoie de o CargoCard actualizată cu datele biometrice faciale. Fără această autentificare facială, accesul în terminale nu va mai fi posibil după finalizarea tranziției.
Datele faciale trebuie înregistrate la biroul Secure Logistics din Maasvlakte Plaza, instituția responsabilă de emiterea CargoCard. Până la încheierea tranziției, sistemele de amprentă și recunoaștere facială vor funcționa în paralel, dar recunoașterea facială va deveni obligatorie într-un viitor apropiat.
Sprijin pentru șoferi și companii
Pentru a ușura procesul, ECT va lansa o secțiune specială pe site-ul său, intitulată „Recunoașterea facială la ECT”, unde vor fi disponibile informații actualizate în mai multe limbi, inclusiv întrebări frecvente (FAQ). ECT subliniază nevoia de colaborare din partea șoferilor și a companiilor de transport pentru o implementare fără probleme.
Portul Rotterdam, cel mai mare din Europa, își continuă digitalizarea prin adoptarea unui standard biometric mai modern. Dacă inițiativa ECT se dovedește eficientă, ea ar putea deveni model pentru alte terminale maritime internaționale. Pentru șoferii de camioane, însă, această schimbare implică adaptare și pregătire din timp, pentru a evita blocarea accesului în port odată cu implementarea definitivă a noului sistem.
Anul trecut, transporturile maritime au consumat 9,8 milioane de tone de combustibil în Rotterdam, o scădere moderată față de 9,9 milioane de tone în 2023. În 2024, cererea de păcură, motorină maritimă și alți combustibili a fost cu 0,9% mai mică decât în 2023. Este de remarcat faptul că, în 2024, cererea de LNG a revenit la nivelurile anterioare, după o scădere în timpul perioadei de creștere a prețurilor la gaze. Cu un total de 0,94 milioane m3, cererea de LNG a crescut cu 52% în comparație cu 2023, când au fost achiziționate 0,62 milioane m3.
În urma aprovizionării inaugurale cu bio-metanol în portul Rotterdam în 2023, cererea de bio-metanol a crescut brusc în 2024, atingând aproape 4.000 de tone, o creștere remarcabilă față de 750 de tone în 2023.
Cererea de biocombustibili în 2024 a prezentat o ușoară creștere în prima jumătate a anului, urmată de un declin puternic în a doua jumătate. Acest lucru a fost evident în special în ceea ce privește cererea de amestecuri bio VLSFO, cel mai mare dintre amestecurile bio. Principala cauză a fost disponibilitatea crescută a biocombustibililor amestecați în Asia, ca urmare a impunerii de către Uniunea Europeană a taxelor antidumping asupra biocombustibilului chinez.
Cu toate acestea, cererea de biobenzine a rămas neschimbată față de 2023, la 750.000 de tone.
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit