Germania este prima țară UE din punct de vedere al valorii exporturilor și una dintre puținele state comunitare cu o balanță comercială pozitivă. Deci controlul și buna desfășurare a comerțului mondial au importanță strategică pentru sănătatea sa economică.
Germania are două bazine maritime, la Marea Nordului și la Marea Baltică, deci sistemul său portuar joacă un rol central între Europa de Est și de Vest, precum și în relația cu Scandinavia, și dispune de cinci porturi importante.
Primul dintre ele și al treilea din Europa ca tonaj este Hamburg, la gura Elbei, care a înregistrat în 2022 un trafic de 103,4 Mt (cu 7,2% mai puțin decât în 2021), adică 37% din totalul porturilor germane. Îl urmează Bremerhaven, Wilhelmshaven (ambele pe coasta Mării Nordului, ca și Hamburg), Rostock și Lübeck (ambele la Marea Baltică, nu foarte active în transportul de containere).
În 2022 traficul total din porturile germane a scăzut cu 3,2% față de 2021, până la 279,1 Mt, așa cum reiese dintr-o analiză Upply, iar numărul containerelor manipulate a fost și el mai mic: 13,9 milioane de UAT în 2022, cu 6,3% mai puține decât în 2021, an în care își revenise și crescuse cu 5,8% față de 2020.
Porturile germane nu au revenit încă la nivelurile anterioare crizei (15,0 milioane de UAT în 2019), în special din cauza politicii Zero-Covid care a fost în vigoare pentru cea mai mare parte a lui 2022 în China, precum și a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare și congestiilor portuare, observate în principal în Asia și Statele Unite. Germania este foarte expusă la acești factori datorită importanței celor două regiuni pentru comerțul său exterior: China a reprezentat 21,5% din traficul german de containere în 2022, urmată de SUA, cu 10,2%.
Din cauza crizei sanitare, volumele de transport maritim german pe distanțe scurte au scăzut cu 8,4% față de 2019, atingând cel mai jos nivel din ultimii 10 ani, de 165,6 milioane de tone, așa cum arată un raport realizat de Biroul Federal pentru Transport de Mărfuri (BAG) pentru Ministerul Federal de Transport și Infrastructură Digitală din Germania.
Raportul urmărește volumele de mărfuri din transportul maritim pe distanțe scurte care au legătură cu porturile germane și arată că acestea au fost, ca și în anii anteriori, mai slabe decât volumele aflate în tranzit maritim prin aceste porturi, care au scăzut cu numai 6,4% față de 2019, până la 275,7 milioane de tone.
Scăderea volumelor din transportul maritim pe distanțe scurte este cauzat mai ales de volumele mai mici manipulate în porturile germane în traficul cu Țările Scandinave și cu Federația Rusă. Aceasta din urmă a ocupat primul loc ca partener comercial al Germaniei pentru transport maritim pe distanțe scurte și în 2020, înaintea Suediei.
Tranzitul containerelor din transportul maritim pe distanțe scurte prin porturile germane a scăzut cu circa 4,4% față de 2019, până la 5,4 milioane de TEU, mai ales din cauza volumelor mai mici cu Federația Rusă, Suedia, Finlanda și Țările Baltice.
Totuși, porturile germane au continuat să aibă volume mai mari de containere pentru transport maritim pe distanțe scurte decât alte porturi din țări vecine, cu mențiunea că cele din Belgia și Olanda au avut creșteri în 2020. În plus față de containere, au înregistrat scăderi de volume față de 2019 și celelalte tipuri de mărfuri, cu excepția lichidelor vrac.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit