Pe 24 august, prețul gazului pe piața din Amsterdam, de referință pentru întreaga Europa, a depășit pragul de 300 de euro pe MWh. Apoi a scăzut ușor până la 280 de euro, un preț care este încă ridicat și care bagă deja în criză multe companii. Deocamdată, nu există îngrijorări în ceea ce privește consumul casnic, datorită stocării din unele țări. În Italia depozitele de gaz sunt 80% pline (154,6 TWh) și ar putea ajunge la 90% până în octombrie, dar guvernul italian lansează totuși o campanie de reducere a consumului. Restul Europei accelerează, de asemenea, stocarea gazelor. Pe primul loc se află Germania, cu 196,82 TWh, o rată de umplere de 80,65%, urmată de Italia, Franța (118,2 Twh, adică 89,81%).
Între timp, Conftrasporto a intervenit cu privire la creșterea gazului în transportul rutier. Secretarul general Pasquale Russo a declarat – în cadrul unui apel pe tema energiei lansat de Confcommercio – că 5% din industria transporturilor rutiere de mărfuri circulă cu gaz și că acum riscă să fie oprită din cauza creșterii costurilor. În medie, costul produsului petrolier, gazul în acest caz, reprezintă 30% din costurile unei companii de transport. Astfel, cu o creștere de 4 ori a costurilor cu gazele naturale, avem o creștere globală a costurilor de operare de aproximativ 10-15%. Prin urmare, „trebuie să continuăm să sprijinim sectorul nostru prin intervenții directe, deoarece costurile sunt prea mari pentru a fi aruncate pe piață”.
Creșterea prețului gazelor naturale pe piața europeană ca urmare a închiderii gazoductului rusesc determină o creștere în foarte mare măsură a prețului gazelor naturale la pompă pentru autoturisme, camioane și autobuze, până la 3 euro/kg, tendință care se așteaptă să continue în următoarele săptămâni, din cauza închiderii de către Rusia a conductei Nord Stream, care furnizează aproape 50% din gazul natural consumat de Uniunea Europeană.
Prețul gazului la pompă a crescut cu aproape 300% față de începutul anului, când era puțin peste 1 euro/kg, în condițiile în care la începutul lui 2021 era în jur de 0,80 de euro/kg, cu 20-30% mai mic decât prețul motorinei, tocmai pentru a compensa prețul mai mare de achiziție a unui vehicul pe gaz față de unul diesel.
În Spania există peste 32.000 de vehicule alimentate cu gaz natural, dintre care peste 10.000 sunt pentru transport greu, adică mai mult de 4% din flota spaniolă de camioane mai mari de 16 t. Iar transportatorii care au vehicule pe gaz nu pot transfera scumpirea către clienți din cauză că Guvernul nu a publicat un indice de referință care să permită calcularea variației automate care urmează să fie aplicată tarifelor de transport, așa cum este prevăzut în Decretul-Lege privind măsurile de sprijin pentru transport aprobat în martie 2022. De aceea federația FENADISMER solicită implementarea imediată a acestuia, astfel încât să se facă revizuirea legală obligatorie a prețurilor de transport rutier în funcție de variația prețului carburanților.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit