Potrivit unei analize ADAC, carburanții s-au ieftinit din nou în noiembrie, în special prețul motorinei scăzând considerabil. Mai exact, prețurile carburanților în Germania luna trecută, un litru de benzină Super E10 a costat în medie 1,769 euro – o scădere de 4,4 cenți față de luna octombrie. Prețul mediu al motorinei a fost de 1,760 de euro, cu 5,9 cenți sub prețul din octombrie.
Cea mai scumpă zi de realimentare a fost 3 noiembrie în cazul benzinei, când un litru de Super E10 a costat 1,797 euro. Super E10 a fost apoi cel mai ieftin pe 29 noiembrie – 1,752 euro. În cazul motorinei, prețul a scăzut puțin mai mult decât cel al benzinei: cel mai scump s-a vândut pe 5 noiembrie, la 1,806 euro/l, iar cel mai mic preț al lunii s-a înregistrat tot pe 29 noiembrie, când a fost 1,735 euro/litru.
Scăderea prețurilor a fost provocată de scăderea notabilă a prețului țițeiului. Prețul barilului de țiței Brent a fost de 86 de dolari la începutul lunii, față de aproximativ 80 de dolari la sfârșitul lunii noiembrie. Datorită acestei scăderi și a faptului că euro este mult mai puternic în raport cu dolarul american, ADAC consideră că este oportună o nouă reducere a prețurilor la pompele de alimentare cu combustibili. Cu toate acestea, 2023 este al doilea cel mai scump an din punct de vedere al prețului la produsele petroliere din toate timpurile. După primele unsprezece luni ale acestui an, prețul mediu pentru un litru de Super E10 este de puțin sub 1,80 euro pe litru, iar pentru motorină de 1,72 euro pe litru. Anul record de până acum a fost 2022, odată cu explozia prețurilor la energie declanșată de atacul rusesc asupra Ucrainei. Chiar dacă prețurile la benzină în 2023 sunt semnificativ mai mici decât în 2022, diferența față de prețurile din anii anteriori este în continuare uriașă. În plus, motorina a fost uneori peste prețul benzinei – ceea ce a reprezentat o situație specială, având în vedere diferența de taxare de aproximativ 20 de cenți pe litru.
Șoferii germani se plâng că plătesc cele mai mari prețuri la combustibili din ultimii patru ani: 1 l de benzină E5 a ajuns la peste 1,80 euro la stațiile de alimentare pe autostradă, ceea ce a produs reacția grupului parlamentar de stânga, care cere ministrului de finanțe german „să facă ceva împotriva prețurilor galopante ale combustibilului”.
Ministrul Transporturilor din Germania, Andreas Scheuer, a spus că trebuie ca Guvernul să intervină dacă prețul combustibilului sare peste 2 euro/l, acordând indemnizații specifice pentru navetiști, spre exemplu.
Politicienii din opoziție reclamă că Guvernul acționează că principalul factor de creștere a prețului la carburanți prin aplicarea unor taxe și impozite prea mari: „Două treimi din prețul combustibilului constă din taxe și impozite. În prezent, experimentăm modul în care mobilitatea devine un bun de lux”, spune liderul grupului parlamentar de stânga, Bartsch, „ministrul finanțelor fiind cel mai mare beneficiar al exploziei de prețuri”. „În loc să ridice impozitele din ce în ce mai mult prin stabilirea prețului CO2, statul ar trebui să reducă povara cetățenilor”, a cerut Bartsch.
Potrivit ADAC, plinul de benzină a fost mai scump în august decât în orice altă lună a anului curent. Un litru de Super E10 a costat în medie 1,557 de euro pe lună, cu un cent mai mult decât în iulie. Prețul mediu lunar pentru un litru de motorină a fost de 1,386 euro, cu 0,3 cenți mai puțin decât în iulie. Potrivit ADAC, prețul crescut al benzinei se datorează în special cererii crescute din cauza vacanțelor de vară.
02.10.2020
Ultimul număr: Octombrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit