Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piața spaniolă a transportului rutier de mărfuri cu temperatură controlată se confruntă cu noi provocări, dar rămâne puternică și continuă să intereseze fondurile de investiții și companiile străine, arată o analiză recentă a Upply (Spain: the challenges of temperature-controlled road freight transport (upply.com)), care citează, printre altele, publicația spaniolă Transporte XXI. Aceasta a realizat un studiu pe un eșantion de 586 de companii, dintre care 500 de firme de transport, de unde a rezultat că logistica la temperatură controlată a generat o cifră de afaceri totală de 6,7 miliarde de euro în 2021, din care 5,1 miliarde de euro transportatorii și restul, operatorii logistici.

Logistica la temperatură controlată a crescut constant în ultimii ani, cu excepția lui 2020, din cauza pandemiei Covid-19. În 2021 cifra de afaceri a fost mai mare cu 6,3% față de anul anterior și cu 4,5% față de 2019, astfel că între 2017 și 2021 creșterea generală a fost de 15%.

Veniturile de 5,1 miliarde de euro ale transportatorilor indică o redresare clară (+7,2% față de 2020), iar creșterea din 2017 în 2021 a fost de 16%. Potrivit revistei Transporte XXI, transportul rutier de mărfuri la temperatură controlată a reprezentat 23% din cifra de afaceri totală a transportului rutier de mărfuri spaniol în 2021, așa cum arată un studiu bazat pe un eșantion de 3.746 de companii, dintre care cea mai mare este Primafrio. Transportul cu temperatură controlată se caracterizează printr-o fragmentare puternică, aceeași din transportul rutier de marfă din Spania în ansamblul său.

Dinamica pieței de logistică la temperatură controlată se bazează, desigur, pe puterea sectorului agroalimentar spaniol. În UE, Spania s-a clasat pe locul al patrulea printre țările exportatoare în 2022, cu aproape 67 de miliarde de euro, după Olanda (118 miliarde de euro), Germania (93) și Franța (80). Exporturile spaniole au crescut în medie cu 6,6% în perioada 2012-2022, un ritm mai mare decât cel din țările concurente.

Fructele și legumele, cu excepția legumelor congelate și a fructelor uscate, reprezintă principalul grup de produse agroalimentare spaniole exportate, cu 16,4 miliarde de euro în 2022 și o creștere medie de 5% în ultimii 10 ani. Ele sunt urmate de pește și fructe de mare, cu 4,1 miliarde de euro. Însă diversificarea ofertei a dus la o scădere a ponderii fructelor și legumelor în exporturile agroalimentare, de la 31% în 2012 la 24% în 2022, în favoarea cărnii de porc (12% față de 10%) și a altor alimente care nu se află printre primele 15 produse exportate. Spania este prima țară exportatoare de fructe și legume din UE, principalele produse exportate fiind citricele, ardeii, vinetele, fructele sâmburoase, fructele roșii, roșiile și castraveții. UE absoarbe 80% din exporturile spaniole de legume și 93% dacă adăugăm Regatul Unit, ceea ce indică o anumită vulnerabilitate/dependență față de piața europeană.

Compania spaniolă de transport Primafrio Group a lansat la finalul anului trecut o comandă de 1.300 de camioane DAF XF 480 Super Space Cab, ce va fi livrată în tranșe, până la sfârșitul lui 2023, și din care primele 400 de unități sunt deja în operare pe drumurile din întreaga Europă.

Compania s-a înființat în 1960 și de atunci a devenit unul dintre cei mai importanți transportatori de alimente proaspete și congelate și de bunuri de mare valoare de pe continent, dar și una dintre firmele cu cea mai rapidă creștere. Sediul său central este în Murcia, iar subsidiare există în Andaluzia, Catalonia, Țara Bascilor, Lisabona, dar și în câteva orașe din Franța și Germania.

Primul contract cu DAF a fost semnat în 2016, pentru 1.000 de camioane, iar fiabilitatea, confortul oferit șoferului și consumul bun de combustibil au fost principalele argumente pentru ca această colaborare să continue. Recenta comandă de 1.300 de unități este în special pentru înnoirea flotei actuale cu una mai avansată tehnologic, care să permită creșterea profitabilității și eficienței, dar și reducerea amprentei de CO2.

O comandă atât de mare este în același timp și un semnal, pentru întreaga piață europeană de transport, că cererea își revine după scăderile din 2020.