Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În mai puțin de 2 luni, a trecut de la vorbe la fapte. În iulie 2022, guvernul ucrainean a anunțat un acord cu Republica Moldova pentru a restabili o legătură feroviară între cele 2 țări, care a fost dezafectată din 1999, creând astfel un coridor rapid pentru schimbul de mărfuri cu Europa Centrală.

Pe 22 august, președintele Ucrainei, Volodymyr Zelensky, a anunțat că linia de cale ferată a fost redeschisă și a fost repusă în funcțiune, îmbunătățind astfel modul de transport feroviar care până acum a jucat un rol secundar în transportul din regiune.

Linia are o lungime de puțin peste 20 km și leagă Berezyne, în vestul Ucrainei, de Basarabeasca, în sudul Moldovei. Tronsonul de cale ferată va oferi o rută alternativă valoroasă de la portul Odessa la Marea Neagră. Potrivit estimărilor Ministerului Infrastructurii de la Kiev, datorită noii legături s-ar putea realiza un schimb de 10 milioane de tone pe an.

În special, se face referire la transportul de cereale, care rămâne critic, în ciuda ultimelor acorduri care au deblocat transferul pe mare, acorduri care sunt considerate în orice caz prea fragile într-o perspectivă viitoare.

În așteptarea unor proiecte mai ambițioase, amânate în timp, această investiție realizată în timp record, pentru că a fost presată de evenimentele războiului, arată cum axa relațiilor comerciale s-a schimbat brusc. Guvernul de la Kiev nu numai că salută redeschiderea căii ferate între Berezyne și Basarabeasca ca pe un progres economic pentru economia națională, dar îi dă și o puternică interpretare politică, prefigurând chiar această intervenție ca pe un nou pas spre intrarea Ucrainei în Uniunea Europeană. Odată cu reconstrucția liniei, Moldova poate obține acces direct la portul ucrainean Izmail de pe Dunăre, ca o alternativă la portul fluvial mai aglomerat de la Reni. Regiunea care se învecinează cu Moldova, Ucraina și România este pe cale să își sporească importanța economică și logistică, care până acum a rămas destul de marginalizată.