Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După un an dezastruos pentru cele mai multe domenii de transport, firmele de transport din România se pregătesc din nou de grevă pentru a atrage atenția guvernanților asupra multiplelor biruri care le scot din competiția pe transporturile europene, piața internațională de transport fiind cea care a contribuit decisiv la dezvoltarea acestui sector economic.

Creșterea necontrolată a tarifelor la RCA, proasta gestiune a ASF a sistemului de asigurări RCA, timpii extrem de lungi de așteptare în frontiere, care aduc zilnic pierderi de câteva sute de euro/camion transportatorilor români (și care nu sunt influențați doar de neaderarea la Schengen, ci și de controlul greoi al autorităților române în frontiere și mai ales al CNAIR), nereguli privind acuratețea cântăririlor din frontiere, scumpirea vinietei din următorii ani și valoarea mare a accizei la motorină, care nu se poate recupera, ca în alte țări, sunt doar câteva din nemulțumirile din lista lungă pe care transportatorii le au de reproșat Guvernului României.

Introducerea, de la 1 ianuarie, a obligației echipării camioanelor cu sisteme de geolocalizare conectate la sistemul Ministerului Finanțelor, pentru a controla traseul mărfurilor și a ușura, astfel, controlul ANAF asupra taxării mărfurilor care intră pe teritoriul României, au încins și mai tare spiritele, cu atât mai mult cu cât autoritățile fiscale nu au făcut nimic pentru a pregăti aplicarea acestei legi, ci au impus mai întâi obligația și apoi încep să se gândească dacă și cum s-ar putea aplica. Însă transportatorii onești, singurii care vor suporta, până la urmă, rigorile legii, au început deja să se frământe cum să facă să respecte legea.

Considerând acest comportament neprofesionist și chiar o bătaie de joc la adresa contribuabililor din transporturi, companiile din industrie au decis să iasă în stradă și să ceară respect pentru sectorul economic care aduce cele mai mari venituri din exporturi la bugetul de stat și soluții pentru a putea concura în continuare pe piața internațională de transport a Europei și pentru a reuși să mențină în țară forța de muncă din transporturi. Șoferii sunt tot mai rari pe piața europeană, iar România pierde anual câteva mii de șoferi nu numai pentru că operatorii din alte țări oferă venituri mai ridicate, ci și pentru că țările din vestul Europei sunt capabile să le ofere condiții civilizate de trai și să le asigure un sistem medical competent, educație de bună calitate și un viitor mai sustenabil al sistemului de pensii și nu numai. Fără ca vreo asociație a transportatorilor să își asume responsabilitatea organizării protestului național, pe rețelele de socializare au apărut mai multe anunțuri pentru organizarea de proteste miercuri, 10 ianuarie, pe drumurile din apropierea orașelor București, Bacău, Suceava, Oradea, Sibiu, Alba, Arad și Timișoara.

Regiunea Toscana perseverează în planul său de a impune o taxă de tranzit doar pentru vehiculele comerciale (cu o masă totală de peste 3,5 tone) pe autostrada FiPiLi (Florența-Pisa-Livorno), cu scopul de a avea resurse pentru întreținerea obișnuită a acesteia. O ipoteză care, evident, a găsit opoziție din partea transportatorilor rutieri.

În cadrul acestei dispute, Fita CNA din Toscana a convocat pentru sâmbătă, 15 aprilie 2023, o demonstrație a camioanelor. Acestea se vor întâlni la ora 10:00 la Interporto di San Miniato și vor circula în ambele sensuri pe FiPiLi între San Miniato și Empoli Est cu viteză redusă. Asociația precizează că procesiunea nu va intra în nicio zonă construită și va circula în strictă conformitate cu Codul rutier.

Președintele CNA pentru transportul de mărfuri, Mariano Gagliano, explică faptul că asociația nu este absolut împotriva taxei de trecere, dar este împotriva perceperii acesteia doar pentru o categorie de utilizatori ai autostrăzii. În plus, pe FiPiLi lipsesc servicii precum locuri de parcare pentru camioane și băuturi răcoritoare pentru șoferi. Și lipsește și o a treia bandă de circulație. Așadar, ar putea fi eventual discutată introducerea unei taxe abia după ce infrastructura va fi îmbunătățită, deoarece transportatorii sunt utilizatori, nu finanțatori.

La demonstrație vor participa și reprezentanți din alte regiuni, având în vedere importanța națională a autostrăzii.

Cu toate acestea, protestul industriei de transport rutier de marfă din Toscana nu se referă doar la FiPiLi. CNA Massa Carrara a organizat o întâlnire pe 8 aprilie 2023 cu privire la infrastructura rutieră și feroviară din Lunigiana, la trei ani de la prăbușirea podului Albiano Magra. Se va discuta despre dublarea căii ferate Pontremolese (Parma-La Spezia) – importantă pentru transportul de mărfuri nu doar la nivel regional, ci și la nivel național și european – despre care se vorbește de cel puțin o jumătate de secol și ale cărei lucrări avansează cu o întârziere incredibilă, se arată în comunicatul de presă dat de asociație.

Tot la capitolul căi ferate, suspendarea traficului feroviar – din iunie până în septembrie – a liniei dintre Aulla și Lucca se află la al patrulea an consecutiv. CNA susține, de asemenea, construcția drumului Fivizzano Mare, care ar trebui să lege coasta Apuană de Reggio Emilia.