Aceasta este opinia asociației olandeze de transport și logistică TLN, care amintește că articolul 12 din Regulamentul european privind timpul de condus și de odihnă le oferă conducătorilor auto posibilitatea de a se abate, în circumstanțe excepționale, de la perioadele minime de odihnă și de la perioadele maxime de condus prevăzute la articolele 6-9, pentru a găsi un loc de oprire adecvat. Dar acest articol nu le oferă dreptul de a încălca regulamentul din motive care erau deja cunoscute înainte de începerea cursei, ci numai pentru cazuri în care devine în mod neașteptat imposibil să respecte regulamentul în timpul cursei, în situații de dificultate excepțională, independente de voința conducătorului auto, care sunt aparent inevitabile și neașteptate, chiar dacă el și-a luat toate măsurile necesare.
Ghidul Comisiei Europene oferă o explicație a articolului 12: derogările nu trebuie să se facă regulat și trebuie să fie rezultatul unor circumstanțe excepționale, cum ar fi accidente rutiere grave, condiții meteorologice extreme, devieri rutiere, lipsa spațiului liber în parcare etc. (Această listă de posibile circumstanțe excepționale are doar scop ilustrativ. Principiul care se aplică în cazul controlului este că motivul nu a fost cunoscut în prealabil sau a fost imprevizibil.) În cazul în care conducătorii auto consideră că este necesar să folosească derogările de la regulament și dacă derogarea respectivă nu afectează siguranța rutieră, ei trebuie, de îndată ce opresc, să înregistreze manual natura și motivul derogării (în orice limbă a Uniunii Europene, pe un exemplar imprimat din tahograf), amintește TLN.
Asociația olandeză de transport și logistică TLN continuă să amintească de impactul pe care protestele și blocadele fermierilor din diverse state vest-europene îl au asupra transportului și să stea de vorbă despre situația de la fața locului cu diverși manageri de transport și logistică. Aceștia înțeleg că fermierii se luptă pentru mijloacele lor de trai, dar cred că ar fi bine ca ei să nu stea în calea desfășurării în bune condiții a altor activități, așa cum se întâmplă acum. Blocadele afectează mai ales camioanele care transportă lapte, animale vii, alimente și medicamente, care trebuie să ajungă la timp la destinație, cu păstrarea temperaturii optime.
În concluzie, ceea ce se cere de la fermieri este să protesteze, dar să nu blocheze drumurile sau centrele de distribuție, să nu vandalizeze vehiculele și să nu fure marfa, așa cum s-a întâmplat în Franța, ceea ce, la pagubele produse de întârzieri, adaugă alte mii de euro din dispariția sau distrugerea bunurilor.
TLN nu știe exact numărul șoferilor olandezi aflați în Belgia, Germania, Franța, Spania și Portugalia – țări unde se desfășoară astfel de proteste – dar arată că sigur sunt câteva zeci de mii care, împreună, au suferit deja pierderi mari, și care se întreabă dacă le vor recupera de la clienți sau de la asigurători.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit