Cele mai multe dintre porturile din lume și-au reluat creșterea în prima jumătate din 2024, în special cele din SUA, așa cum reiese dintr-un articol Upply (Containers: the world’s main ports in the first half of 2024 (upply.com)). Aproape toate cele aflate în Top 20 au înregistrat o creștere a volumului de containere manipulate, cu excepția Hong Kong și Xiamen.
Porturile chineze continuă să domine, ocupând patru din primele cinci locuri în clasament (Shanghai, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen și Qingdao, în această ordine, dar cu Singapour între ele, pe locul al doilea). Hong Kong a avut o performanță slabă și a ieșit din Top 10, fiind înlocuit de Port Kelang, iar Shenzhen, mai reiese din același articol, are cea mai mare creștere, înaintea Los Angeles.
Îmbunătățirea cererii din Occident le-a permis porturilor chineze să-și accelereze ritmul de creștere, după ce și 2023 fusese pentru ele un an bun.
În ceea ce privește porturile americane, pentru care 2023 a fost sumbru, ele au cunoscut o revenire impresionantă la începutul lui 2024, determinată de cererea puternică din partea consumatorilor americani. Rezultatele din Los Angeles și din Long Beach arată o creștere de 14,7% față de perioada similară din 2023 pentru grupul portuar american numărul unu, care, cu 9.023.117 TEU, se află pe locul al 9-lea în lume.
Europa este prezentă în Top 20 tot doar prin cele două porturi principale din BeNeLux, Rotterdam și Anvers-Bruges, ambele în creștere, dar nu suficientă pentru a compensa scăderea de 7% înregistrată în 2023.
Rezultatele porturilor europene în prima jumătate a lui 2024 arată, în general, o creștere moderată comparativ cu cea a porturilor chineze sau americane, iar Hamburg a înregistrat chiar o ușoară scădere, în timp ce celelalte două din nord, Bremen/Bremerhaven și Le Havre, au crescut cu două cifre.
Pe coasta mediteraneeană, Valencia și Barcelona au o creștere puternică, mai ales datorită devierii navelor de containere prin Capul Bunei Speranțe, care le-a făcut să aibă un rol mai important ca noduri de transbordare către estul Mării Mediterane. Portul italian Gioia Tauro este și el pe o traiectorie bună și, fără a oferi date pentru prima jumătate din 2024, a anunțat, cu ocazia sosirii noilor macarale la terminalul de containere Medcenter, la sfârșitul lui august, că în primele șapte luni din 2024 aici au fost manipulate aproximativ 2,3 milioane de TEU, o creștere de 11,9% față de ianuarie-iulie 2023. Pe de altă parte, Pireu a suferit din cauza paraliziei aproape complete a traficului prin Canalul Suez și a scăzut cu 13%. Iar Marsilia-Fos rămâne departe de Top 10, dar are o creștere de 7% în prima jumătate din 2024, până la 719.000 de containere.
Tanger Med a intrat în Top 20 în 2023 și nu și-a publicat rezultatele pe primul semestru din 2024, dar declară că poate depăși pragul de 9 milioane de TEU în acest an, ceea ce ar trebui să-i permită să-și mențină poziția în clasament.
Sursă foto: International Shipping Center_This is Shanghai
Traficul de containere din principalele porturi din lume, mai ales în cele din SUA, în prima jumătate a anului arată clar reducerea cererii de mărfuri din Occident, așa cum se vede și din analiza realizată de Upply (World port traffic driven down by economic slowdown (upply.com)).
Încetinirea economică începută în 2022 continuă, iar porturile chineze sunt singurele care au rezultate pozitive, chiar dacă redresarea economică a țării, după abandonarea politicii Zero-Covid, a fost mai puțin puternică decât se sperase. Între timp, porturile europene se confruntă în continuare cu dificultăți, iar cele americane și mai și.
Primele 10 porturi chineze din primul semestru al lui 2023 din punct de vedere al volumelor sunt aceleași ca în primul semestru din 2022. Shanghai continuă să fie principalul port al lumii, cu 23.740.000 TEU, în creștere cu 5,3% față de 2022, urmat de Singapore (19.029.000) și de patru porturi din China, Ningbo – Zhouysha, Qingdao (care a înregistrat o creștere de 11,7% a traficului, ceea ce i-a permis să treacă înaintea Shenzhen) și Guangzhou. În Top 10 porturi din lume din punct de vedere al volumelor sunt șapte din China, iar în top 20, opt. Unul singur dintre ele, Hong Kong, a înregistrat o scădere față de 2022, de 15,5%, până la 7.125.000 TEU. Iar creșterile cele mai mari, după cea din Qingdao, le-au avut Tianjin (8%) și Shanghai (5,3%).
02.10.2020
Ultimul număr: Mai 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit