Una dintre conferințele găzduite de ediția din acest an a târgului de vehicule comerciale Solutrans, de la Lyon, s-a intitulat „Sectorul VI – Uniunea Europeană, ce-ar fi să discutăm?“, iar în cadrul ei Raluca Marian, Director EU Advocacy și Delegat General al Delegației Permanente IRU la UE, a vorbit despre nevoia de colaborare între părțile interesate din industria vehiculelor comerciale și instituțiile comunitare, în condițiile transformărilor profunde care au loc în prezent pe piață, determinate de provocările tehnologice, de mediu și economice.
Numai dezvoltarea unei foi de parcurs comune, a subliniat reprezentanta IRU, poate duce la alinierea obiectivelor strategice, la promovarea inovației și la asigurarea competitivității acestui sector cheie în tranziția energetică și digitală.
De aceea este nevoie să fie identificare prioritățile comune ale industriei și ale autorităților și să fie elaborate soluții durabile adaptate nevoilor industriei și cetățenilor europeni, să fie facilitat dialogul, astfel încât părțile implicate să-și înțeleagă reciproc așteptările, să fie stimulată inovația prin sprijinirea proiectelor ce urmăresc modernizarea infrastructurii, îmbunătățirea eficienței energetice și accelerarea adoptării tehnologiilor de vârf și să fie consolidată competitivitatea europeană și poziția Europei ca lider global în producția și utilizarea vehiculelor industriale cu emisii reduse de dioxid de carbon.
Vorbind din perspectiva IRU; care reprezintă sectorul de transport rutier la nivel global, nu doar în Europa, Raluca Marian a amintit că în toate regiunile lumii această ramură este la fel de importantă, câtă vreme reprezintă scheletul economiei, dar că provocările și ambițiile sunt diferite de la o zonă la alta. În plus, în UE transportul rutier are o contribuție importantă la PIB, „iar politicienii trebuie să țină cont de asta când elaborează legi“.
Tehnologiile inovatoare din transport au provenit multă vreme și provin și acum în mare parte din Europa, și, la fel, multe reglementări internaționale își au originea aici, deci UE este, din unele puncte de vedere – al folosirii tahografului inteligent, al securității etc. – un model. Iar IRU este implicat în proiecte de siguranță pe întreg mapamondul. În zonele din preajma Europei, de exemplu, în statele foste sovietice, modelul european începe să fie urmat, dar cu cât ne îndepărtăm, cu atât e mai dificil să existe obiective comune. Și cel mai dificil poate este în ceea ce privește mediul, unde țintele din UE nu sunt nici pe departe îmbrățișate de alte regiuni ale lumii, aspect care a reieșit clar și la o recentă adunare generală ce a avut loc la Geneva, și unde pe agendă a fost și mediul. Un domeniu unde ambițiile sunt total diferite de la un continent la altul. „Nu înseamnă că UE nu trebuie să fie ambițioasă din acest punct de vedere. Dar să fim și realiști.“
În ceea ce privește nivelul de emisii poluante impus firmelor de transport din Comunitate, dacă folosirea unor vehicule mai verzi ar fi și o soluție economică, operatorii le-ar adopta fără probleme, este de părere Raluca Marian, deoarece este în interesul tuturor să protejăm mediul și clima și să ținem cont de importanța decarbonizării. „Dar să impui asta fără să creezi condiții nu aduce nimic bun.“ De aceea IRU a lansat petiția Sign the IRU petition – Yes to greening, no to mandates (Da pentru ecologizare, nu pentru obligativitate), care putea fi semnată până pe 24 noiembrie, și pe care până la Solutrans, cu aproximativ o săptămână înainte de acest termen limită, o semnaseră 5.000 de persoane. „Îi vom transmite Comisiei Europene rezultatele demersului nostru, care arată clar că piața nu dorește să i se impună astfel de ținte greu de atins.“
Raluca Marian a vorbit și cu această ocazie despre o altă prioritate din agenda IRU, deficitul de șoferi, care numai în Europa este de 500.000 în transportul de marfă și de persoane, dar care este un mare inconvenient și în alte regiuni din lume. Doar că în funcție de zonă deficitul de șoferi are cauze diferite, deci și soluții diferite. Scăderea vârstei la care se poate obține permisul de șofer profesionist în Europa este o idee bună, care ar permite pregătirea tinerilor. „Însă când ne uităm la abilitățile conducătorilor auto înțelegem că ea rezolvă numai o parte a problemei: cealaltă, la fel de importantă, este trainingul. De aceea discutăm cu Comisia Europeană și despre revizuirea regulilor referitoare la pregătirea profesională.“
IRU este îngrijorată de modificările anunțate la sistemul de sancțiuni civile pentru transportatorii rutieri de mărfuri clandestine al guvernului britanic, care va intra în vigoare pe 13 februarie 2023, și de impactul potențial pe care l-ar putea avea asupra lanțurilor de aprovizionare din Marea Britanie și Europa.
Un număr tot mai mare de intrări clandestine încearcă să intre ilegal în Regatul Unit, inclusiv prin îmbarcarea la bordul camioanelor care transportă mărfuri de pe continentul european, în ciuda controalelor extinse și a măsurilor de securitate suplimentare luate de operatorii de transport. Aceste măsuri costă deja firmele de transport peste 1 miliard de lire sterline anual.
Crima organizată și bandele de trafic de persoane sunt considerate a fi cauza principală a creșterii numărului de intrări clandestine din ultimii ani. În ciuda consultărilor extinse, guvernul britanic a revizuit sistemul care penalizează șoferii și proprietarii de camioane pentru transportul imigranților ilegali în Regatul Unit, fără a lua în considerare cauzele reale.
Sancțiunile maxime pentru fiecare imigrant clandestin găsit la bord vor crește de cinci ori și au fost adăugate sancțiuni suplimentare pentru asigurarea inadecvată a unui vehicul. Sancțiunile cumulate pentru mai multe persoane responsabile de un incident sunt și mai mari.
Ca răspuns la reformele anunțate, Raluca Marian, director de advocacy UE al IRU, a declarat că „aceste modificări sunt greșite și nu vizează cauzele profunde ale intrărilor clandestine. Creșterile uriașe ale sancțiunilor, combinate cu suprimarea prezumției de nevinovăție pentru șoferii de camioane și operatorii de transport vor descuraja și mai multe firme de transport să efectueze aceste rute de marfă cruciale peste Canalul Mânecii, fără a oferi o soluție la provocarea imigrației clandestine. Acest lucru va crește costurile de transport, riscurile, întârzierile și instabilitatea lanțurilor de aprovizionare.”
„Soluțiile trebuie să abordeze cauzele problemei și nu doar să presupună că firmele de transport rutier și șoferii sunt de vină. Ar trebui mai degrabă să încurajăm companiile de transport rutier care au investit în măsuri de securitate adecvate pentru șoferii, vehiculele și operațiunile lor”, a adăugat Raluca Marian.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit