Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU salută cererea de propuneri, publicată pe 13 septembrie, pentru accesarea unei finanțări totale de 250 de milioane de euro în cadrul mecanismului Conectarea Europei (CEF), în vederea îmbunătățirii rețelei de parcări sigure și securizate (SSTPA) din întreaga Uniune Europeană (UE).

La fel ca în cazul cererii de propuneri de anul trecut, 100 de milioane EUR sunt alocate pachetului general și 150 de milioane EUR pachetului de coeziune. Cele două fonduri au criterii de eligibilitate diferite pentru proiecte.

Raluca Marian, reprezentantul IRU la UE, a declarat: “Acest al doilea apel UE pentru propuneri privind parcările sigure și securizate se bazează pe apelul de anul trecut și reprezintă o oportunitate unică pentru acest sector. În timp ce salutăm sprijinul financiar atât de necesar pentru a ajuta la construirea de noi parcări sau la modernizarea celor existente, anumite criterii trebuie să fie analizate cu atenție pentru a maximiza utilizarea fondurilor. De exemplu, rețeaua cuprinzătoare ar trebui inclusă în domeniul de aplicare al finanțării, procentul de cofinanțare privată necesar ar trebui să fie redus și trebuie să existe o hartă actualizată a locațiilor care au nevoie de parcări sigure și securizate.

Mai multe proiecte au beneficiat de finanțare europeană în urma apelului UE din 2021. IRU a solicitat în mod repetat finanțarea și salută disponibilitatea acestor resurse importante. Cu toate acestea, trebuie să observăm că, în ciuda progreselor încurajatoare, absorbția fondurilor din 2021 nu a fost ideală. Întrucât situația continuă să fie critică și rămâne un deficit semnificativ de locuri de parcare în întreaga Europă, sunt necesare noi soluții pentru a atrage proiecte de succes. 

Pentru a utiliza în mod eficient fondurile CEF, UE ar trebui să aibă în vedere, în cadrul viitoarelor cereri de propuneri, un domeniu de aplicare mai larg pentru proiectele eligibile, cum ar fi extinderea finanțării pentru SSTPA situate pe rețeaua globală a rețelei transeuropene de transport. În prezent, numeroase proiecte potențiale situate pe rețeaua globală sunt lăsate în afara domeniului de aplicare.

În plus, ar trebui să se ia în considerare o revizuire a cerințelor de cofinanțare privată. În funcție de amplasarea zonelor de parcare, valoarea cofinanțării private necesare poate ajunge până la 80%. Acest lucru face ca cererea să fie mai puțin atractivă pentru mulți actori.

Nevoia de a îmbunătăți criteriile de eligibilitate este dublată de necesitatea de a cartografia locațiile din Europa care au nevoie urgentă de SSTPA pentru a se asigura că finanțarea UE este alocată într-un mod orientat și strategic. De la încheierea, în 2018, a studiului finanțat de UE privind standardul UE în materie de parcări, nu au existat actualizări privind capacitatea și cererea de parcare. Conform studiului din 2018, în UE erau disponibile 300 000 de locuri de parcare pentru camioane, cu un deficit semnificativ de 100 000 de locuri pentru a satisface cererea totală. Doar 7 000 de locuri, adică mai puțin de 3 % din locurile de parcare existente în UE, se află în zone certificate ca fiind sigure și securizate.

IRU va continua să colaboreze îndeaproape cu toate părțile interesate pentru a sprijini standardele UE privind parcările pentru camioane și pentru a promova crearea de noi spații de parcare pentru camioane și modernizarea acestora în întreaga Europă.

Transportul de pasageri este victima dezbaterilor sensibile pe marginea reglementarilor incluse in Pachetul Mobilitate 1 privind transportul de marfa, este de parere Raluca Marian, Senior Manager Transport de Persoane in cadrul IRU. Turismul este insa o activitate specifica din punct de vedere al timpului si modului de desfasurare, astfel ca trebuie tinut cont de acest lucru. „Daca Pachetul Mobilitate se voteaza in plen fara a avea avizul specializat al Comisiei de Transport si Turism din Parlamentul European (TRAN), acesta va fi un vot de hazard, iar sectorul de transport de pasageri va pierde ce a obtinut deja, cu mult lobby, la nivelul TRAN – pe problema detasarii si a timpilor de conducere si odihna.”

In ceea ce priveste propunerea de liberalizare a pietelor nationale si de deschidere a transportului domestic pentru liniile internationale, asa cum se precizeaza in Pachetul Mobilitate 2, IRU se pozitioneaza la mijloc si saluta obligativitatea infiintarii unei societati pe teritoriul statului in care se doreste efectuarea transportului, pentru a asigura ca firma respectiva, care face profit pe un traseu national, plateste taxe si impozite catre statul respectiv.
„Chiar daca in realitate polemica din jurul restrictiilor ce ar putea fi introduse la transportul de marfa are la baza crearea unor conditii inegale de acces la piata unica, nimeni nu vorbeste despre concurenta neloiala. Astfel, sub apanajul necesitatii imbunatatirii conditiilor sociale pentru soferi se incearca promovarea unor politici restrictive pentru operatorii de transport din statele de la periferia Uniunii Europene si implicit din est. Trebuie inteles insa ca, oficial, aceasta politica nu contravine accesului egal la piata. Si tocmai din prisma acestei idei de egalitate se promoveaza liberalizarea pietelor nationale in cazul transportului de persoane. Singurul argument pentru a nu «deschide» anumite trasee este daca acestea au statut de serviciu de utilitate publica. Altfel, toate liniile nationale comerciale trebuie sa poata fi operate de orice transportator autorizat din UE”, a explicat reprezentatul IRU.