Pe 7 decembrie 2024 se va deschide în Olanda legătura A24/Blankenburg, o autostradă nouă care leagă A15 la Rozenburg cu A20 la Vlaardingen și care va fi prima din această țară ce va avea taxe de drum electronice (e-TOL). De aceea asociația olandeză de transport și logistică TLN sfătuiește firmele ale căror camioane trec pe acolo, fie că sunt olandeze, fie că sunt străine, să își înregistreze în avans plăcuțele de înmatriculare, „pentru a nu avea surprize“.
Tarifele actuale sunt de 1,51 de euro/cursă pentru autoturisme, vanuri și motociclete (până la 3.500 kg) și vanuri electrice (până la 4.250 kg) și de 9,13 euro/cursă pentru camioane și alte vehicule (peste 3.500 kg). Iar începând cu 2026 va exista o corecție anuală a prețurilor.
Așa cum declară directorul de colectare a taxelor din cadrul RDW (Autoritatea Auto din Olanda), legătura Blankenburg a fost construită pentru îmbunătățirea fluxului de trafic din regiunea Rotterdam. Dar pentru ea erau prea puține resurse în bugetul național, astfel că o parte din costuri vor fi recuperate prin taxe de drum, după care ele nu se vor mai plăti. În funcție de volumul traficului, se așteaptă ca asta să se întâmple în 25 de ani.
Pentru a preveni ambuteiajele s-a optat pentru un sistem în care vehiculele nu trebuie să oprească la o barieră, ci le vor fi recunoscute plăcuțele de înmatriculare, iar taxa poate fi plătită în două moduri. Cel mai simplu dintre ele și care economisește timp este să se înregistreze plăcuțele de înmatriculare la un furnizor afiliat de plată automată a taxei de drum, care poate fi găsit pe www.e-TOL.nl. Apoi firmele vor primi automat o factură, ca în cazul unei aplicații de parcare. Ele pot trimite toate plăcuțele de înmatriculare unui singur furnizor dintr-o dată, printr-un formular Excel. A doua modalitate este o plată manuală, pentru fiecare cursă, pe www.e-TOL.nl. Deci Toll Box nu funcționează în cazul conexiunii Blankenburg.
Când se înregistrează o plăcuță de înmatriculare, firma are la dispoziție 72 de ore pentru a plăti, altfel va primi o alertă de plată de la RDW și dacă nu achită în două săptămâni va fi amendată cu 35 de euro/cursă/plăcuță de înmatriculare. Iar pe baza unei liste de alerte se verifică cine nu a plătit și dacă este nevoie se scot din trafic vehiculele. Tocmai de aceea se face și recrutare de personal suplimentar.
Sursă foto: TLN
Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)
Așa cum știți deja, începând cu 21 august 2023, toate vehiculele de peste 3,5 t nou înmatriculate trebuie echipate cu noul tahograf inteligent 2, dar producătorii au probleme de livrare a acestuia, iar durata mare de asamblare a utilitarelor face ca multe dintre ele să fie obiectul noii reglementări, deși au fost comandat de mult. În aceste condiții, RDW (Autoritatea Olandeză pentru Vehicule) propune, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, măsuri care să garanteze o tranziție lină spre noul smart tacho 2.
Pentru noile reglementări este decisivă DET (Data primei admiteri) a vehiculului. Dacă aceasta este înainte de 21 august 2023, poate fi instalat în continuare un tahograf inteligent 1, dar toate vehiculele de după această dată trebuie să aibă tacho smart 2. De aceea este de așteptat ca multe mașini să fie aduse la inspecție înainte de 21 august și să existe o mare presiune în rândul deținătorilor de omologare RDW pentru a instala un nou tahograf și chiar să se oprească multe camioane noi în așteptarea livrării unui smart tacho 2.
De aceea, la solicitarea Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și la insistența firmelor olandeze de transport, RDW a venit cu două măsuri pentru îmbunătățirea acestui proces.
Prima presupune că RDW este pregătit să stabilească data primei autorizări până la 31 decembrie 2023. Spre deosebire de acum, acestor vehicule li se atribuie imediat un DET (cu o dată înainte de 21 august), după care pot fi înregistrate în flota companiei. DET poate fi stabilit diferit pe baza numărului de identificare al vehiculului sau pe baza unei declarații a producătorului care să includă o dată de fabricație.
A doua măsură este că RDW va lărgi orizontul de planificare de la jumătatea lui august până la 31 decembrie 2023: clientul poate face, înainte de 21 august, o programare pe termen lung pentru vehiculele respective, iar ele pot primi DET înainte de 21 august și pot fi echipate în continuare cu tahograf inteligent de tip 1.
Deci TLN sfătuiește companiile olandeze care au un vehicul nelivrat încă să contacteze dealerul auto cât mai curând și să convină ca mașina să fie inclusă în planificarea realizată conform acestei soluții tranzitorii.
Sigur că în cele din urmă toate camioanele care fac transport internațional trebuie echipate cu un tahograf inteligent 2 – obligație care se aplică de la 1 ianuarie 2025 tuturor celor cu tahograf digital și analogic și de la 19 august 2025 tuturor celor cu tahograf inteligent 1.
02.10.2020
Ultimul număr: Iunie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit