Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sursă foto: VDO (https://www.fleet.vdo.com/products/dtco-4-1/)

Așa cum știți deja, începând cu 21 august 2023, toate vehiculele de peste 3,5 t nou înmatriculate trebuie echipate cu noul tahograf inteligent 2, dar producătorii au probleme de livrare a acestuia, iar durata mare de asamblare a utilitarelor face ca multe dintre ele să fie obiectul noii reglementări, deși au fost comandat de mult. În aceste condiții, RDW (Autoritatea Olandeză pentru Vehicule) propune, așa cum aflăm de la asociația olandeză de transport și logistică TLN, măsuri care să garanteze o tranziție lină spre noul smart tacho 2.

Pentru noile reglementări este decisivă DET (Data primei admiteri) a vehiculului. Dacă aceasta este înainte de 21 august 2023, poate fi instalat în continuare un tahograf inteligent 1, dar toate vehiculele de după această dată trebuie să aibă tacho smart 2. De aceea este de așteptat ca multe mașini să fie aduse la inspecție înainte de 21 august și să existe o mare presiune în rândul deținătorilor de omologare RDW pentru a instala un nou tahograf și chiar să se oprească multe camioane noi în așteptarea livrării unui smart tacho 2.

De aceea, la solicitarea Ministerului Infrastructurii și Gospodăririi Apelor și la insistența firmelor olandeze de transport, RDW a venit cu două măsuri pentru îmbunătățirea acestui proces.

Prima presupune că RDW este pregătit să stabilească data primei autorizări până la 31 decembrie 2023. Spre deosebire de acum, acestor vehicule li se atribuie imediat un DET (cu o dată înainte de 21 august), după care pot fi înregistrate în flota companiei. DET poate fi stabilit diferit pe baza numărului de identificare al vehiculului sau pe baza unei declarații a producătorului care să includă o dată de fabricație.

A doua măsură este că RDW va lărgi orizontul de planificare de la jumătatea lui august până la 31 decembrie 2023: clientul poate face, înainte de 21 august, o programare pe termen lung pentru vehiculele respective, iar ele pot primi DET înainte de 21 august și pot fi echipate în continuare cu tahograf inteligent de tip 1.

Deci TLN sfătuiește companiile olandeze care au un vehicul nelivrat încă să contacteze dealerul auto cât mai curând și să convină ca mașina să fie inclusă în planificarea realizată conform acestei soluții tranzitorii.

Sigur că în cele din urmă toate camioanele care fac transport internațional trebuie echipate cu un tahograf inteligent 2 – obligație care se aplică de la 1 ianuarie 2025 tuturor celor cu tahograf digital și analogic și de la 19 august 2025 tuturor celor cu tahograf inteligent 1.

Departamentul pentru Transport Rutier din Olanda (RDW) a primit până la 7 iunie 2021 numai 155.000 de cereri de înmatriculare a unor vehicule cu motor și cu viteză limitată, tractoare și remorci, deci în următoarele șase luni din perioada de conversie este foarte dificil să se ajungă la numărul nestimat, de 550.000-700.000 de unități. De aceea RDW face campanii media intensive pentru ca înmatriculările să se facă online, la un cost mai mic în 2021. Iar de la 1 noiembrie 2021 este posibil să se înregistreze și peste 25 de unități în același timp. Nu este doar o obligație legală, dar cine așteaptă până în 2022 va trebui să treacă și printr-o inspecție individuală la RDW, care costă sute sau mii de euro/vehicul.

Vehiculele cu motor și cu viteză limitată sunt folosite, de exemplu, pentru activități logistice în porturi, pe șantiere de construcții sau la lucrări de infrastructură, și pot fi stivuitoare de peste 1,3 m lățime, tractoare folosite în terminale, excavatoare ș.a. Dacă există o obligație de înregistrare, în cele mai multe cazuri ele trebuie să aibă și o plăcuță – de exemplu, dacă merg cu mai mult de 25 km/h – și ea trebuie să fie vizibilă în partea din spate. Până la 1 ianuarie 2025 toate vehiculele înregistrate trebuie să aibă această plăcuță, iar echipamentele de tractare care nu merg mai repede de 25 km/ha și nu sunt subiectul exceptării nu trebuie înregistrare și pot avea o plăcuță albă de înregistrare. Vehiculele cu propriul număr de înregistrare pot merge cu maximum 40 km/h în afara ariei de construcții, iar în interiorul ei pot merge numai pe drumuri cu cicluri separate. Pentru vehiculele neînregistrate viteza maximă admisă va rămâne de 25 km/h și în interiorul, și în exteriorul acestei zone.