Companiile Carrefour și Coca-Cola HBC România au lansat o nouă colaborare în cadrul Planului de Afaceri Sustenabil (Sustainable Linked Business Plan – SLBP), fără caracter financiar, care urmărește reducerea deșeurilor provenite din ambalaje și a emisiilor de carbon. Cele două companii au anunțat primele rezultate obținute în cadrul primelor două inițiative dezvoltate în acest program. Acestea au inclus o campanie de conștientizare adresată consumatorilor, care evidențiază rolul reciclării și a ambalajelor, precum și un program de optimizare a planificării comenzilor și livrărilor, menit să eficientizeze procesul și reducerea emisiilor de CO₂ generate.
Campania de conștientizare a consumatorilor desfășurată în peste 150 de magazine Carrefour a promovat portofoliul Coca-Cola produs local din 100% plastic reciclat (rPET), evidențiind impactul lor redus asupra mediului. Consumatorii au fost informați despre reciclare printr-o pagină web dedicată și printr-un parteneriat cu DEX Online. Pentru a încuraja implicarea directă, campania a cuprins și o promoție în aplicația Carrefour Act For Good prin care clienții au avut prilejul de a primi un voucher de 5 lei la achiziționarea de produse Coca-Cola în ambalaje rPET, în valoare de minimum 20 lei .
Coca-Cola HBC România și Carrefour își optimizează planificarea comenzilor și reducerea frecvenței livrărilor pentru a reduce emisiile de CO₂. În 13 din cele 35 de hypermarketuri Carrefour, frecvența livrărilor a fost redusă de la cinci la patru zile pe săptămână, fără a diminua volumele de produse. De asemenea, introducerea remorcilor ușoare a permis transportul unei cantități mai mari de produse per cursă, contribuind la eficientizarea distribuției.

„Suntem mândri de această colaborare, care reunește eforturile ambițioase ale companiilor noastre în domeniul sustenabilității. Sustenabilitatea este o valoare comună care ne definește și face parte integrantă din activitatea noastră, nu doar în relația cu consumatorii, ci și cu partenerii din retail. Suntem convinși că, lucrând împreună, putem progresa și mai mult, prin abordarea unor aspectele esențiale ale colaborării noastre. Pe lângă campania din magazine care evidențiază rolul ambalajelor reciclate, am făcut și un pas concret în zona de logistică, printr-o planificare și un transport mai eficient, reducând astfel impactul asupra mediului. Și acesta este doar începutul colaborării noastre, parte dintr-un amplu acord global care ne va ajuta să facem pași semnificativi înainte, apropiindu-ne de atingerea obiectivelor noastre de sustenabilitate.”, a precizat Cornel Cărămizaru, General Manager Coca-Cola HBC România.
„Suntem încântați să lansăm o astfel de colaborare în România, care reunește companii cu obiective clare în ceea ce privește sustenabilitatea. Este o oportunitate reală de a demonstra că schimbarea se produce prin acțiuni tangibile – fie prin utilizarea materialelor reciclate în ambalaje, fie prin reducerea emisiilor în rețeaua logistică. România este una dintre piețele unde am înregistrat progrese semnificative în ceea ce privește ambalajele sustenabile, după inaugurarea unității proprii de producție rPET și tranziția întregului portofoliu local la sticle, cu excepția etichetelor și a capacelor, fabricate din 100% rPET. Eforturile noastre sunt completate de Sistemul de Garanție-Returnare, care înregistrează rate de colectare de peste 80%. Parteneriatul cu Carrefour pune în valoare aceste eforturi, permițând comunicarea lor mai eficientă către consumatori.”, a subliniat Mark Docherty, General Manager Coca-Cola România.

„Ne bucurăm să contribuim, alături de partenerii noștri, Coca-Cola România și Coca-Cola HBC România, la consolidarea unor soluții sustenabile cu impact real: de la educație și responsabilitate, până la reducerea impactului emisiilor de CO₂ asupra mediului. Acest parteneriat este o inovație în termeni de colaborare, în care două companii își aliniază expertiza și resursele cu scopul de a crea un category management sustenabil, ce depășește zona de business și generează valoare pe termen lung pentru comunități și pentru mediu. Ca parte a acestui efort comun, estimăm reduceri anuale importante ale emisiilor de CO₂, prin optimizarea livrărilor și utilizarea remorcilor ușoare. Astfel, dovedim că sustenabilitatea este un angajament pe termen lung.”, declară Gilles Ballot, CEO Carrefour România.
„Parteneriatele solide cu furnizorii noștri sunt esențiale în modernizarea și dezvoltarea retailului de astăzi. Acestea ne permit să inovăm, să îmbunătățim experiența clienților și să dezvoltăm proiecte cu impact real, de la sustenabilitate și eficiență operațională, până la diversificarea ofertelor din magazine. Alături de Coca-Cola România și Coca-Cola HBC România, îmbinăm optimizarea transporturilor și utilizarea camioanelor ușoare pentru reducerea emisiilor, cu inițiativele dedicate clienților, precum campania de recompensare a alegerea ambalajelor sustenabile, prin programul Act for Good. Este un model de colaborare responsabilă, prin care reducem impactul asupra mediului și construim soluții durabile pentru un retail mai sustenabil.”, a adăugat Jagoda Zientara, Director Comercial și Aprovizionare și membru în Comitetul Executiv al Carrefour România.
Colaborarea dintre Coca-Cola HBC România și Carrefour urmărește obținerea de rezultate concrete și măsurabile pentru mediu, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Planul de Afaceri Sustenabil (SLBP), creat la nivel global de Carrefour, oferă un cadru de cooperare cu partenerii din Sistemul Coca-Cola și are ca obiectiv implicarea furnizorilor în strategia „Food Transition for All”, prin asumarea unor obiective comune și măsurabile în domeniul sustenabilității.
Tetra Pak și Mega Image, alături de Maspex, Tomra și Brai Cata, lansează în România primul proiect din Europa Centrală și de Est care colectează pe scară largă ambalajele de carton ale băuturilor răcoritoare și lactatelor prin intermediul automatelor de reciclare (RVM-uri).
În prezent, aceste ambalaje nu sunt incluse în sisteme dedicate de colectare și reciclare în regiune și nici nu există date oficiale despre cantitățile de ambalaje de carton puse pe piață, colectate sau reciclate în România. Proiectul vine astfel să completeze infrastructura existentă, unde ambalajele de carton pentru băuturi și lactate sunt încadrate în categoria generală hârtie-carton, cu o țintă de reciclare de 65% începând din 2025.
Proiectul pilot, concentrat exclusiv pe ambalajele de carton pentru băuturi, urmărește să reducă un deficit major al sistemului actual de colectare din România, să ajute la formarea unor obiceiuri noi de returnare în rândul consumatorilor și să furnizeze date utile pentru îmbunătățirea infrastructurii și legislației privind colectarea și reciclarea. Pe durata proiectului pilot, Tetra Pak va colecta ambalaje de carton, indiferent de brand sau producător, în parteneriat cu Mega Image, Maspex, Tomra și Brai Cata. Ca lider în sustenabilitate, Tetra Pak își asumă rolul de a sprijini colectarea și reciclarea acestor ambalaje și de a susține toți actorii implicați în acest proces.
Locuitorii din Brașov și București pot returna pentru prima dată ambalaje de carton în automatele RVM din magazinele Mega Image selectate. Pentru fiecare ambalaj returnat (până la 2 litri) – precum cele pentru lapte, băuturi vegetale, sucuri, smântână lichidă, frișcă lichidă sau produse lactate – consumatorii primesc un voucher de 0,5 RON valabil în Mega Image. Ambalajele trebuie să fie goale, curate, nepresate, cu codul de bare vizibil și lizibil, precum și având capacul atașat.
„Acest proiect este o inițiativă privată valoroasă, care ne oferă oportunitatea de a obține informații specifice privind colectarea și reciclarea ambalajelor de carton pentru băuturi și lactate, de a înțelege avantajele și provocările reale și de a observa direct modul în care reacționează consumatorii. Este un nivel de informație pe care nu l-am avut până acum în proiecte similare. Avem nevoie de astfel de proiecte concrete, iar expertiza companiilor implicate este esențială pentru a identifica soluții funcționale. Modelul de colaborare prezentat astăzi poate sta la baza unui cadru legislativ eficient și poate transforma România într-un exemplu de bune practici în regiune, demonstrând că inovația și parteneriatul pot transforma ambalajele în resurse valoroase și pot sprijini un mediu mai curat.”, a precizat Diana Buzoianu, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

„Lansarea acestui proiect pilot în România reprezintă un pas important pentru Tetra Pak în demersul nostru de a îmbunătăți și dezvolta procesul de reciclare a ambalajelor de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate. Prin acest proiect pilot, unic în Europa, vom avea pentru prima dată posibilitatea de a obține date concrete, de a testa eficiența procesului de returnare, performanțele tehnice și logistice, precum și de a analiza comportamentul consumatorilor. Ne dorim să demonstrăm că ambalajele de carton pentru băuturi răcoritoare și lactate pot fi reciclate eficient, atunci când există infrastructura potrivită. În cele din urmă, vom putea asigura o trasabilitate completă și o raportare transparentă, de la colectare până la reciclare.”, a adăugat Ștefan Urziceanu, Sustainability Manager, Tetra Pak Romania, Croaţia, Slovenia, Bulgaria şi Moldova.
Consumatorii au la dispoziție șase magazine Mega Image în Brașov și unul în București pentru a returna ambalajele de carton ale băuturilor și lactatelor, sprijinind astfel colectarea și un mediu urban mai curat. Proiectul urmărește colectarea a un milion de ambalaje în 8 luni, iar după analizarea acestor rezultate se va decide continuarea sau extinderea rețelei de colectare.
„Noi, Mega Image, avem misiunea de a face bine pentru lumea din jur și de a contribui activ la un viitor mai curat și mai responsabil pentru comunitățile din care facem parte. Parteneriatul cu Tetra Pak, Maspex, Tomra și Brai Cata reprezintă un pas mai departe pe care îl facem în direcția construirii unei infrastructuri moderne de colectare și reciclare pentru ambalajele de carton pentru băuturi și lactate. Prin instalarea automatelor de colectare într-o selecție din magazinele noastre, le oferim clienților o soluție rapidă, simplă și transparentă pentru a returna ambalajele de carton și a fi parte activă din economia circulară. Credem că schimbarea reală vine atunci când retailerii, producătorii și consumatorii se implică împreună, iar acest proiect demonstrează exact această colaborare, care va avea cu siguranță un impact pozitiv și care poate fi adoptat la scara largă.”, a subliniat Alina Vlădoianu Teau – Vicepreședinte Legal, Public Affairs, Calitate & Sustenabilitate Mega Image.
„Maspex Romania, prin brandurile sale de băuturi cum ar fi Tymbark, Bucovina sau Tedi, a fost unul dintre promotorii îmbunătățirii cadrului în care gestionarea deșeurilor de ambalaje este implementată în România. Considerăm că și pentru produsele ce ajung la consumatori în ambalaje de carton trebuie găsită o soluție eficientă pentru ca acestea să poată fi ușor colectate și apoi reciclate. Proiectul pornit astăzi permite testarea interesului consumatorilor pentru returnarea ambalajelor de carton, după ce aceștia au demonstrat, în ultimul an, că putem avea o țară mai curată, fără ambalaje care sa fie aruncate necorespunzător.”, a adăugat Grzegorz Grabowski, CEO Maspex România, Ungaria, Bulgaria și Moldova.
Obiectivul pe termen lung al proiectului este să demonstreze că ambalajele de carton pentru băuturi pot fi reciclate eficient la scară mare dacă există infrastructură adecvată.
Ambalajele Tetra Pak sunt valoroase pentru reciclare, fiind formate în proporție de aproximativ 70% din carton sustenabil certificat FSC, iar restul din polimer (polietilenă), folosit pentru stratul exterior al acestora și capac.
Ambalajele aseptice (fără contaminare microbiologică) conțin un strat de PolyAl (polietilenă + aluminiu) care protejează produsele împotriva luminii, oxigenului și microorganismelor dăunătoare, permițând păstrarea lor fără refrigerare sau conservanți.
După colectare, cartonul pentru băuturi și lactate sunt sortate și ajung la reciclare: cartonul devine noi ambalaje (de exemplu cutii de carton), șervețele sau pungi de hârtie, iar stratul PolyAl-ul este transformat în granule utilizate pentru produse precum paleți, lăzi de transport, ghivece de grădină sau chiar componente auto. Spre exemplu, noul Fiat Grande Panda include elemente interioare realizate din PolyAl – consola centrală, bordul și panourile ușilor. PolyAl este utilizat și la fabricarea mobilierului modern, ușor și durabil – cum este cel din unele birouri Tetra Pak din Europa – dar și în construcții pentru țigle de acoperiș rezistente, ușoare și cu o excelentă izolare fonică.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit