Evoluția de la o lună la alta a indicelui Upply al tarifelor de transport rutier din Franța (în %)
Piața transportului rutier de marfă din Franța are de suferit din cauza mai multor incertitudini legate de aspecte care chiar cântăresc greu pentru operatori: activitatea economică este lentă, costurile cu motorina fluctuează, iar alte costuri continuă să crească. În plus, antreprenorii din domeniu sunt îngrijorați că s-ar putea elimina prin lege posibilitatea ca acciza pentru combustibil sau alte produse energetice să fie mai mică în cazul transportatorilor. Acesta este cadrul general în care au activat firmele franceze din domeniu în iunie 2025, creionat de Upply (French transport prices at a standstill in June).
La nivel internațional, în iunie au reapărut tensiunile din cauza bombardamentelor israeliene și apoi americane asupra Iranului. Ca o consecință directă, prețurile petrolului au crescut vertiginos: prețul unui baril Brent (barilul de referință în Europa), care era de 66,55 de dolari pe 10 iunie, a crescut la 78,69 de dolari pe 19 iunie și a depășit 80 de dolari în dimineața de 23 iunie, cel mai înalt nivel de la începutul lui 2025 până atunci. Ceea ce a avut impact direct asupra costului motorinei la pompă, care a crescut cu aproximativ 3,4% în iunie, întrerupând scăderea continuă înregistrată din ianuarie. Totuși, această escaladare s-a calmant destul de repede.
Pe plan intern, institutul francez de statistică INSEE a revizuit în jos prognoza de creștere a PIB-ului Franței la doar 0,6% pentru 2025, după o creștere de 1,1% în 2024, ceea ce reprezintă un câștig modest de 18 miliarde de euro. Iar singura veste bună este că Franța a evitat o recesiune. Însă consumul gospodăriilor și investițiile încetinesc, acestea din urmă așteptându-se să scadă cu 0,5% în 2025.
În zona euro, creșterea PIB se estimează că va ajunge la 0,9%, conform celor mai recente prognoze ale Comisiei Europene, iar Franța rămâne în urma vecinilor săi europeni, câtă vreme în primul trimestru din 2025 PIB a crescut cu 0,6% în Spania, cu 0,4% în Germania, cu 0,3% în Italia și doar cu 0,1% în Franța. În plus, Franța suferă de o creștere a datoriei care va necesita măsuri drastice de reducere a costurilor luate prin Legea Finanțelor, într-un context politic fragil, care sugerează că va exista o mare instabilitate în toamnă.
În aceste condiții, tarifele de transport rutier din această țară au crescut în iunie cu numai 0,3% față de luna precedentă. Situația politică și economică a încetinit cererea de transport și a înghețat negocierile între expeditori și transportatori, ducând la o incertitudine persistentă. Din 2024, tarifele de transport din Franța au fluctuat de la o lună la alta într-un interval de la -1,0% până la +1,5%, ceea ce arată o volatilitate redusă, dar în opinia Upply această stabilizare reflectă mai mult o slăbiciune a cererii decât o îmbunătățire a încrederii jucătorilor, într-un context global caracterizat de tensiuni geopolitice, tarife incerte și provocări logistice persistente.
Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.
Abonează-te02.10.2020
Ultimul număr: Iulie-August 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit