Ad
Ad
Ad

Difficultăţile industriei de transport intermodal ating şi Helrom, care, în condiţiile extinderii rapide, dar fără capital propriu suficient, intră sub protecția legii insolvenței, în încercarea de a-și salva activitatea.

Compania germană Helrom, specializată în transport intermodal feroviar, a depus la 14 iulie 2025 cererea de deschidere a procedurii provizorii de insolvență. Tribunalul din Frankfurt am Main a aprobat solicitarea și a numit un administrator judiciar provizoriu – avocatul Thomas Rittmeister, de la firma Reimer Rechtsanwälte. În ciuda contextului dificil, Helrom își continuă activitatea, în paralel cu eforturile de reorganizare.

Reorganizare sub protecție judiciară

Problema care a dus la dezechilibrul financiar este una comună startup-urilor din logistică: creștere accelerată, dar insuficient finanțată din surse proprii. Helrom reușise să atragă 32,9 milioane de euro pentru achiziția a 120 de vagoane – fonduri asigurate de DL Finance (parte din Deutsche Leasing) și Société Générale. Însă lipsa unui aport de capital propriu consistent a pus în pericol stabilitatea companiei.

Roman Noack, CEO-ul Helrom, a declarat recent că o rundă de finanțare esențială pentru dezvoltare a fost anulată în ultimul moment. Chiar dacă finanțarea externă obținută nu a fost retrasă, ea nu poate susține expansiunea fără un efort suplimentar din partea acționarilor sau a altor investitori.

Administratorul provizoriu va colabora cu echipa de management pentru a analiza opțiunile viabile în vederea salvării activității companiei. Scopul declarat este de a păstra funcționarea trenurilor și a rețelei intermodale, în paralel cu restructurarea financiară. Reprezentanții companiei sunt încrezători că pot identifica un model de reorganizare sustenabil pe termen lung.

Încă de la înființare, compania s-a poziționat ca un pionier în transportul intermodal, dezvoltând o tehnologie proprie de vagoane pentru transportul remorcilor. Prima rută, Düsseldorf–Viena, a fost lansată în 2020, urmată de conexiuni precum Regensburg–Verona și Düsseldorf–Budapesta.

Totuși, bilanțul financiar reflectă un model de business vulnerabil. Potrivit platformei Northdata, Helrom a acumulat pierderi în fiecare an: de la –196.000 euro în 2018, la –2,4 milioane în 2021 și –14,6 milioane euro în 2023. Cu toate că în toamna lui 2024 compania reușise un rezultat pozitiv, acest viraj financiar a fost insuficient pentru a acoperi pierderile acumulate și necesarul de capital pentru extindere.

Continuarea activității, obiectiv prioritar

În ciuda contextului economic dificil, compania insistă că misiunea sa de a reduce emisiile din transport rămâne prioritară. „Tehnologia și viziunea Helrom – transferarea remorcilor pe calea ferată cu o economie de CO₂ de până la 90% – nu se schimbă. Cel mult, această restructurare ne consolidează capacitatea de a vă servi și mai bine”, au transmis oficialii companiei.

Deocamdată, operațiunile Helrom nu sunt suspendate. Trenurile circulă conform planificării, iar compania asigură în continuare toate componentele de operare – de la locomotivă, la personal și încărcare. În paralel, se lucrează la un plan de reorganizare care să permită redresarea.

„În 2018, ne-am propus să decarbonizăm transportul de marfă și să îl transferăm de la transportul rutier la cel feroviar. De atunci, compania noastră a cunoscut o dezvoltare rapidă și s-a poziționat ca pionier pentru un tip mai bun de transport feroviar cu tehnologia sa de vagoane remorcă brevetată la nivel mondial. Am lansat prima conexiune între Düsseldorf și Viena în 2020, apoi am extins rețeaua constant – inclusiv pe rutele Brenner și Budapesta”, se arată în comunicatul companiei.

În ciuda provocărilor, echipa Helrom își exprimă încrederea că, împreună cu administratorul judiciar provizoriu, va reuși să identifice o cale de reorganizare viabilă. Până atunci, trenurile Helrom rămân în circulație.

Sute de mii de locuri de muncă din Europa sunt în pericol dacă nu se iau măsuri urgente pentru a aborda incapacitatea industriei vehiculelor comerciale de a îndeplini obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2030, potrivit lui Christian Levin, CEO al Traton Group și actualul președinte al Consiliului asociației producătorilor de autovehicule (ACEA) […]

Conținut restricționat

Cumpară unul din abonamentele noastre pentru a avea acces la toate informațiile imediat sau fă-ți cont pentru a vedea articolele mai vechi de 3 luni.

Abonează-te