Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Declarațiile de detașare trebuie întocmite astfel încât să acopere perioade mai lungi, dar nu mai mult de șase luni, dacă operatorul de transport știe că respectivii șoferi sunt detașați cu regularitate într-un anumit stat membru.

Potrivit clarificărilor puse la dispoziția asociațiilor patronale de către Comisia Europeană în cadrul sesiunilor de training pentru utilizarea interfeței legate la IMI, declarația de detașare poate avea o durată minimă de 1 zi și una maximă de 6 luni, a precizat Roxana Ilie, UNTRR, în cadrul webinar-ului organizat de Tranzit pe problema Pachetului de Mobilitate și a Directivei Detașării. „În cazul în care detașarea se face pe o perioadă mai scurtă, conducătorul auto trebuie să aibă o declarație de detașare care să îl acopere cel puțin pentru ziua respectivă“, a mai spus reprezentantul UNTRR.

O altă clarificare importantă a făcut referire la faptul că transportatorii au posibilitatea să acopere perioada maximă pentru un șofer detașat, fie pot încărca în platforma conectată la IMI declarații de detașare separate pentru fiecare situație în parte. „Aici trebuie să fie atenți de fiecare dată ca declarația șoferului să fie transmisă prin IMI înainte ca acesta să intre în statul membru în care este detașat.“, a explicat Roxana Ilie.

Noile reguli de detașare care urmează să intre în vigoare din 2 februarie limitează drepturile transportatorilor privind excepțiile cuprinse în Directiva detașării și ar putea duce la o aplicare nearmonizată, dar și la controale abuzive ale unor state membre împotriva transportatorilor români.

Directiva 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier este unul dintre dosarele problematice ale Pachetului Mobilitate 1, care cuprinde prevederi discriminatorii pentru transportatorii români, precum aplicarea regulilor detașării la transporturile rutiere internaționale de tip cabotaj și cross-trade, generând o creștere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români și estici. Potrivit Roxanei Ilie, UNTRR, regulile de aplicare au devenit mai clare recent, odată cu publicarea de către Comisie a unui ghid cu mai multe scenarii privind aplicarea detașării. Însă se constată că aceste noi reguli sunt „foarte restrictive pentru noi“ și limitează dreptul companiilor românești de transport de a beneficia de excepțiile precizate în directiva detașării.

„Mă refer la aceste operațiuni cross-trade (…), care sunt exceptate de la detașare doar dacă se realizează în timpul unui transport bilateral. Ori dacă citim directiva, înțelegerea noastră până acum era că transporturile cross-trade ar putea fi legate de un transport bilateral, după finalizarea transportului bilateral. În cazul transporturilor cu camionul gol, spre exemplu, Comisia le leagă de natura transportului. Adică dacă sunt efectuate în cadrul unui transport bilateral de întoarcere, se precizează că sunt exceptate, însă în cazul în care sunt legate de un transport cross-trade, adică după ce am terminat un transport bilateral se pornește cu camionul gol către punctul de încărcare de unde se începe un transport cross-trade, atunci acest transport cu camionul gol se supune regimului detașării. Considerăm că este o interpretare foarte restrictivă și care nu se regăsește în textul Directivei 1057/2020. Motiv pentru care am semnalat comisarului de transport Adina Vălean că aceste interpretări ale Comisiei restricționează foarte mult aplicarea excepțiilor de la detașare din directiva detașării pentru transportatorii români. Practic, ei nu beneficiază de un drept care le-a fost acordat prin Directivă“, a explicat Roxana Ilie în cadrul webinar-ului organizat de Tranzit pe problema Pachetului de Mobilitate și a Directivei Detașării.