„O mașină excelentă construită pentru raliuri, drift și performanță pe pistă, adaptată pentru șosea.”
Renault 5 Turbo 3E este cea mai avansată și puternică mașină electrică de stradă a mărcii Renault, combinând pasiunea pentru sport cu esența competitivă. Inspirată de modelele legendare Renault 5 Turbo și Turbo 2 din anii 1980, această mașină continuă moștenirea exuberantă și inovatoare a predecesorilor săi. Primele modele franceze erau cunoscute pentru performanța lor impresionantă în raliuri și pentru utilizarea revoluționară a motoarelor turbo pe benzină, o tehnologie pe care Renault a adus-o și în Formula 1. Astăzi, aceste modele sunt apreciate ca mașini de colecție, iar Renault 5 Turbo 3E duce mai departe acest prestigiu într-o versiune electrică spectaculoasă.
La fel ca modelele mai mari, are caracteristici tehnice impresionante (540 CP, 0-100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde, suprastructură din carbon etc.) și poate fi personalizat la un nivel ridicat pentru toate cerințele. În plus, are un raport minim lungime/lățime de 2,01, ceea ce îl plasează în aceeași clasă cu un supercar, dar într-un format hot hatch compact.
Construit pe o platformă personalizată, adaptată ambițiilor și performanțelor sale, Renault 5 Turbo 3E este mini-supercarul care își ocupă locul alături de Renault 5 E-Tech electric (mașină de oraș) și Alpine A290 (mașină sportivă de oraș). Prin aceasta, Grupul Renault aplică formula deja văzută în anii ’80 cu Renault 5, Renault 5 Alpine și Renault 5 Turbo: imaginea îndrăzneață și legitimitatea puternică a Renault combinate cu spiritul competitiv și expertiza Alpine.
În același timp, apar alte puncte forte complementare, cum ar fi Ampere pentru software și arhitectură electronică și Mobilize pentru încărcarea bidirecțională (V2L și V2G), împreună cu o serie de servicii pentru a facilita conducerea electrică: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass și Plug & Charge. De asemenea, unii parteneri au pus la dispoziție expertiza și know-how-ul lor pentru componente cheie, cum ar fi motoarele de la roți și suprastructura din fibră de carbon. Astfel, Renault 5 Turbo 3E profită din plin de transformarea Grupului Renault, condusă de planul Renaulution.

„Prin crearea noii categorii de “mini-supercars electrice cu Renault 5 Turbo 3E, marca Renault demonstrează încă o dată pasiunea și spiritul de îndrăzneală și inovație care au condus-o dintotdeauna. Acest model exuberant și puternic promite cele mai bune performanțe și senzații în doar 4 metri lungime, ceea ce este fără precedent pe piață. Cu această mașină, Renault continuă să facă vehiculele electrice din ce în ce mai dorite, extinzându-și și mai mult capacitatea de a oferi soluții pentru fiecare nevoie și fiecare dorință.”, a declarat Fabrice Cambolive, CEO Renault brand.
La exterior, Renault 5 Turbo 3E a fost conceput pentru a arăta ca un supercar: exuberant – după cum o demonstrează extensiile proeminente a barei de protecție și ale aripii spate – fără a se abate în vreun fel de la căutarea sportivității, agilității și aerodinamicii optimizate. La un vehicul electric, pe lângă greutate, aerodinamica joacă un rol important în eficiența vehiculului.
Designul lui Renault 5 Turbo 3E este inspirat de originalul Renault 5 Turbo și Turbo 2. Câteva caracteristici sunt recunoscute de la recentul Renault 5 E-Tech electric, așa cum stopurile și oglinzile laterale, dar ideea principală din spatele proiectului a fost de a reînvia moștenirea iconică a celor două modele din anii 1980, folosind tehnologii de ultimă oră pentru a pune în valoare punctele lor forte moderne și pentru a optimiza performanțele. Acesta fiind conceptul de design retro-futurist aplicat deja la Renault 5 și Renault 4, reînviate ca Renault 5 E-Tech electric și Renault 4 E-Tech electric.
„Reinterpretarea legendarelor Renault 5 Turbo și Turbo 2 este o provocare îndrăzneață. Le-am păstrat exuberanța și spiritul de curse, integrând în același timp tehnologii moderne și aerodinamică optimizată pentru era electrică. Fiecare linie, fiecare volum exprimă un echilibru între performanță și caracter. Mai mult decât un omagiu, Renault 5 Turbo 3E este o mașină care naște senzații și emoții și pe care toată lumea o poate personaliza la infinit.”, a precizat Gilles Vidal, Vice President, Design, Renault & Ampere.
Pentru a păstra baza genetică a originalelor Renault 5 Turbo și Turbo 2, Renault 5 Turbo 3E este construit pe o nouă platformă arhitecturală dezvoltată special cu tracțiune spate. Parbrizul a fost mutat înapoi, având un ampatament extins (2,57 m) pentru a obține dimensiuni de 4,08 m lungime, 2,03 m lățime, 1,38 m înălțime, precum și linii sofisticate. Renault 5 Turbo 3E are lungimea unei mașini de oraș la lățimea unui supercar. Cu performanțele sale combinate a fost creată această categorie “mini-supercar”.
De asemenea, s-a menținut în față același aspect ca și predecesorii săi, cu faruri pătrate – acum cu tehnologie LED – care fuzionează cu marginea capotei, o bandă subțire cu trei secțiuni centrale și două lumini pătrate suplimentare, inițial lumini cu rază lungă de acțiune înlocuite acum cu lumini de zi cu LED.

Forța aerodinamică a fost optimizată pentru un echilibru perfect între față și spate, datorită splitterului aerodinamic care rulează în jurul barei de protecție față și priza mare de aer de pe capotă. Pentru a maximiza eficiența fluxului de aer, prizele de admisie de pe părțile laterale superioare ale barei de protecție canalizează aerul din fața roților, în timp ce prizele laterale de pe aripile din spate canalizează fluxul sub lumini, în spatele vehiculului. În plus, cele laterale inferioare răcesc frânele. Priza din stânga ascunde și trapa de încărcare.
Pe lateral, se întinde un cadran specific în jurul montanților parbrizului și a liniei plafonului, fuzionând cu spoilerul spate, ca trimitere la originalele Renault 5 Turbo și Turbo 2.

Vehiculul în 2 uși și cu 2 locuri, Renault 5 Turbo 3E ascunde jante de 20 de inci, echipate fiecare cu un motor electric, aflat sub extensiile aripilor. Toată electronica de putere e amplasată între ele, în timp ce bateria este găzduită sub podea. Arhitectura eliberează mult spațiu pentru bagaje – o propunere unică pentru un astfel de vehicul sportiv – coborând în același timp centrul de greutate.
La fel ca Renault 5 E-Tech electric, Renault 5 Turbo 3E a fost dezvoltat în jurul unei platforme și arhitecturi dedicate vehiculelor electrice pentru a atinge obiectivul de agilitate și viteză de neegalat, în conformitate cu standardele unui supercar, 0-100 km/h în mai puțin de 3,5 secunde.
„Renault 5 Turbo 3E, cel mai puternic și mai performant model de șosea oferit vreodată de Grup, este o oportunitate fantastică pentru Alpine de a-și demonstra expertiza în inginerie, arhitectură și dezvoltarea de mașini sport electrice, ce aduc agilitate și senzații de condus. Acest model este, de asemenea, un vector de inovație, la fel ca motoarele de la roți, demonstrând faptul că ne aflăm mereu în căutare de excelență și inovație pentru vehiculele electrice de mâine.”, a declarat Philippe Krief, CEO Alpine brand și CTO Renault Group.
Inginerii mărcii Alpine au dezvoltat expertiză specifică pentru mașinile sport electrice prin A110 E-ternity, A290 și A390. Pentru grupul motopropulsor, s-au montat motoare situate în spate (arhitectură cu tracțiune spate) pentru un avantaj în patru direcții, având un cuplu masiv de 4.800 Nm, livrare de putere mai rapidă decât cu un motor electric convențional – pentru un efect care amintește de turbo de altădată. Totodată, economii semnificative de greutate și spațiu pe puntea spate și o agilitate îmbunătățită prin controlul separat al celor două motoare.
Bateria este poziționată sub podea, obținând performanțe uluitoare și capacități spectaculoase de drift (cu o funcție dedicată de asistență la drift și frână de mână verticală ca la raliuri). Suprastructura vehiculului este din carbon, un material puternic și ușor.
Renault 5 Turbo 3E nu cântărește mai mult de 1.450 de kilograme în total cu bateria inclusă de 70 kWh. Cu un grup motopropulsor de 540 CP (2 x 200 kW), se mândrește cu un raport putere-greutate excepțional de 2,7 kg/CP, similar cu cel al supercar-urilor emblematice. Încărcarea completă a bateriei AC se face în aproximativ opt ore cu încărcătorul de 11 kW de la bord.
Pentru o conducere mai sportivă pe circuit, Renault 5 Turbo 3E poate parcurge mai multe tururi de putere cu o viteză maximă de până la 270 km/h. Încărcarea bateriei de la 15 la 80% durează doar 15 minute. Pentru depășire, un buton de pe volan oferă un impuls de putere, iar un alt buton permite setarea frânării regenerative la patru niveluri. În cele din urmă, patru moduri de condus sunt disponibile cu MULTI-SENSE: Snow, Regular, Sport și Race, care include și funcția de asistență la drift.

Renault 5 Turbo 3E va fi disponibil într-o gamă de culori exterioare și interioare, precum Rouge Grenade văzută pe modelele de serie, sau livery-ul de curse în galben, alb și negru a modelului de raliu “Tour de Corse 1982”. De asemenea, vor fi disponibile și noi opțiuni contemporane “gentleman driver”.
Clienții pot beneficia de o gamă largă de opțiuni de personalizare, de la culoarea exterioară până la ornamentele interioare (scaune, tablou de bord, panouri uși, consolă centrală etc.).
Potrivit comunicatului de presă, un vehicul excepțional pentru clienții pretențioși necesită o abordare excepțională de marketing. În calitate de parteneri privilegiați, dealerii care rezervă mașina vor participa la prefinanțarea acesteia, conform principiului “finanțării în avans”. Renault 5 Turbo 3E va fi disponibil pe mai multe piețe cheie, inclusiv Europa, Orientul Mijlociu, Japonia și Australia, în 1.980 de unități – un tribut adus anului în care a fost lansat Renault 5 Turbo original – fiecare mașină fiind numerotată. Clienții își vor putea alege numărul atunci când comandă. Rezervările se vor deschide în săptămânile următoare, iar primele livrări vor avea loc în cursul anului 2027.
Trei nume puternice pentru trei personalități diferite, Estafette, Goelette și Trafic sunt cele trei vehicule rezultate din colaborarea cu Flexis, compania independentă fondată de Renault Group, Volvo Group și CMA CGM Group. Această nouă gamă de autoutilitare E-Tech 100% electrice a fost concepută pentru a răspunde unei varietăți de nevoi pentru afaceri.
Bazate pe noua platformă de tip „skateboard” și pe arhitectura SDV, noile autoutilitare compacte, spațioase și adaptabile deschid calea pentru soluții personalizate care vor sprijini clienții în tranziția lor energetică și tehnologică.
Astfel, noua platformă reprezintă un progres major în proiectarea vehiculelor inteligente, oferind flexibilitate, ergonomie și conectivitate, cu opțiuni de personalizare practic infinite și costuri de funcționare reduse, asigurând în același timp niveluri ridicate de siguranță și performanță.
Fiecare dintre cele trei vehicule are propria sa identitate și este proiectat pentru a îndeplini nevoi specifice.
În 1980, Trafic a scris un nou capitol într-o saga care își continuă cariera de mare succes prin această a patra generație, construit în peste 2,5 milioane de unități de la lansarea sa.
Modelul Trafic E-Tech electric are dimensiuni moderne și un design de tip monovolum pentru un profil curat și dinamic. Totodată, deține o consolă față scurtă și un ampatament extins, cu roți poziționate în colțuri pentru a maximiza spațiul interior, menținând în același timp o rază de bracaj similară cu cea a unui Renault Clio.
Înălțimea sa este mai mică de 1,90 m, pentru un acces ușor la parcările subterane.
Aspectul general al vehiculului reflectă noul limbaj de design Renault, cu linii fluide și structurate. Partea din față subliniază aspectul high-tech al vehiculului, o bandă superioară iluminată în partea din spate cu DRL-uri (lumini de zi) laterale subliniind caracterul său de ultimă generație. În centrul benzii, logo-ul iluminat iese în evidență, reflectând atenția generală la detalii. Privită din lateral, centura luminoasă oferă un aspect performant, cu un efect vizual subtil care creează impresia de mișcare și energie chiar și atunci când vehiculul staționează.
Partea din spate prezintă o caroserie înaltă până la nivelul geamurilor laterale, portiere batante asimetrice ce au curbe pronunțate și un spoiler cu deflectoare pentru a optimiza aerodinamica. Stopurile au o semnătură luminoasă unică, îmbunătățită de un design 3D care conferă stilului un accent distinctiv și sofisticat.
Percepția de robustețe este accentuată de partea inferioară neagră a caroseriei, cu bare de protecție față și spate și secțiuni inferioare ale portierelor ce dau impresia de rezistență pentru utilizarea zilnică intensivă.



Goelette, un LCV Renault clasic, rezistent, robust și ușor de transformat, este unul dintre cele mai populare furgonete pentru micii operatori cu cerințe specifice.
Conceput pentru a răspunde unei game largi de nevoi, Goelette E-Tech electric este disponibil în trei versiuni: șasiu cabină, transport acoperit tip box și basculantă, deschizând calea pentru o gamă largă de conversii.
Profitând din plin de arhitectura flexibilă și ingenioasă a acestei noi generații de vehicule, modelul electric Goelette E-Tech dispune de o parte frontală unificată până la stâlpul B, precum Trafic E-Tech electric.
Partea din spate nu este echipată într-un mod specific. Acesta fiind proiectat pentru o gamă aproape infinită de accesorii și funcții personalizate, cu piese structurale capabile să primească o cutie sau alte configurații adaptate cerințelor specifice ale utilizatorului.
Luminile din spate sunt atât funcționale, cât și elegante, îmbunătățind designul general al vehiculului. Disponibil cu sau fără treaptă, Goelette E-Tech electric este un vehicul funcțional și modern care se poate adapta tuturor situațiilor.



Vehiculul electric Estafette E-Tech este o versiune contemporană a furgonetei emblematice Renault din anii 1960, adaptată la cerințele logisticii urbane moderne.
Mai mult de o jumătate de milion de vehicule au purtat numele Estafette între 1959 și 1980. Acest nume iconic simbolizează un LCV care se întinde pe mai multe generații.
Designul este inspirat în mare măsură de conceptul Renault Estafette prezentat în septembrie anul trecut.
Cu doar 5,27 m lungime și 1,92 m lățime, este un vehicul compact care se manevrează ușor în oraș. Are o înălțime de 2,60 m, ceea ce permite unei persoane de până la 1,90 m să se deplaseze cu ușurință în interior, între cockpit și zona de încărcare.
La fel ca Trafic E-Tech Electric, este extrem de ușor de manevrat, permițându-i să circule pe străzi înguste și în zone urbane dens populate.
Inspirată de designul modelului Trafic E-Tech electric, Estafette E-Tech electric are un parbriz panoramic mare din trei părți pentru o vizibilitate mai mare, siguranță și confort la volan. Partea frontală are o semnătură luminoasă distinctivă: o bandă cu lumini de zi perfect aliniate care subliniază identitatea high-tech a vehiculului. Sigla Renault adaugă o notă sobră și elegantă acestui întreg armonios.
Modelul electric Estafette E-Tech are caracteristici concepute pentru utilizatorii comerciali urbani, cum ar fi portiera laterală glisantă cu șină integrată pentru o deschidere lină.
Treptele de pe ambele părți facilitează intrarea și ieșirea pentru o utilizare mai ergonomică.
În spate, o ușă cu rulou dintr-o singură bucată optimizează spațiul de încărcare, în timp ce o treaptă din oțel inoxidabil subliniază caracterul robust și high-tech al vehiculului.
Bara de protecție neagră granulată de pe secțiunile superioare și inferioare ale caroseriei face ca vehiculul să pară mai puțin înalt și îi conferă un aspect modern și dinamic. Aceste elemente negre subliniază, de asemenea, rezistența robustă a caroseriei și oferă protecția necesară pentru utilizarea intensă în mediul urban.
Noua gamă de vehicule va fi construită în Franța, la fabrica Sandouville, și va fi lansată în 2026. Mai multe detalii vor fi anunțate în lunile următoare.



02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit