Criza economica generata de pandemia COVID-19 ar putea cauza intrarea in faliment a circa 150.000 de firme din Romania in urmatorul an, potrivit unei analize interne a Horváth & Partners.
Reprezentantii companiei au facut aceasta estimare pe baza datelor ce arata evolutia firmelor active pe piata locala, in perioada 2008 – 2017. Astfel, numarul companiilor intrate in faliment s-a dublat intre 2008 si 2009, crescand de la 57.500 in 2008 la 114.500 in 2009. Potrivit Horváth & Partners, impactul semnificativ negativ al crizei COVID-19, care ar putea fi similar cu cel generat de criza din 2008, poate fi diminuat.
Modificarile structurale ale modalitatilor de colaborare si revolutia responsabilitatii corporative, aspecte care au cunoscut cele mai ample schimbari in ultimii 10 ani, sustin companiile si persoanele aflate in dificultate. „Am facut aceasta analiza pentru ca in domeniul nostru, al consultantei in management, contextul economic joaca un rol primordial. Ultimul moment critic din punct de vedere economic, resimtit la nivel global, si urmat de o depresiune de aproximativ cinci ani a fost cel din 2008. Asadar, am folosit acea criza ca punct de plecare pentru comparatie si pentru analiza noastra. De atunci, in foarte multe aspecte, lumea s-a schimbat considerabil. Am observat cativa factori care ar putea diminua impactul negativ al crizei in care ne aflam: multe companii joaca un rol credibil de cetatean responsabil, sustinand activ lupta impotriva pandemiei. De asemenea, colaborarea digitala dintre oameni a devenit foarte fireasca, creand experiente similare cooperarii de dinainte de pandemie. Sunt niste concluzii interesante, pe care ni le asumam si noi prin modul de lucru si prin felul in care intelegem sa ajutam mediul de afaceri romanesc”, a aratat Kurt Weber, director general al Horváth & Partners Romania.
Potrivit datelor analizate de Horváth & Partners, totalul companiilor intrate in faliment a ramas, pe plan local, la peste 100.000 in perioada imediat urmatoare varfului crizei trecute, adica in intervalul 2009-2013. Numarul ridicat de falimente a dus, ca o consecinta directa, si la cresterea ratei somajului. In perioada aceasta, aproximativ 600.000 de oameni au devenit someri ca urmare a intrarii in faliment a firmei pentru care lucrau.
Daca tinem cont de numarul de falimente pe care l-am estimat pentru 2020, am putea asista la intrarea in diferite forme de somaj a circa 180.000 de persoane, adica in jur de 4% din populatia care lucreaza in mediul privat in Romania. Companiile trebuie sa fie foarte atente in perioada urmatoare si sa-si creioneze un plan de actiune care sa inglobeze managementul continuitatii afacerii in vremuri incerte, strategii de adaptare a preturilor si de reducere a costurilor si nu numai. Este necesar ca toate aceste actiuni sa fie analizate si implementate rational, cu toate ca impulsurile emotionale sunt greu de evitat acum.
Pentru a-si sprijini clientii si orice alte companii care au nevoie de cunostinte si consultanta de specialitate in aceasta perioada, Horváth & Partners a demarat o serie de webinarii gratuite, care se desfasoara incepand cu 9 aprilie. Acestea vor avea loc de doua sau trei ori pe saptamana, pana la finalul lunii, cu posibilitate de prelungire in functie de cerere.
Pe 16 iunie, Grupul ATP Exodus a anuntat semnarea unui contract de service, prin divizia sa, TTS Truck&Trailer Service, cu importatorul general de vehicule MAN din Romania, MHS Truck&Bus, si a inaugurat service-ul autorizat MAN din Baia Mare in prezenta a circa 200 de invitati.
Centrul TTS Truck&Bus a necesitat o investitie suplimentara de 500.000 de euro pentru optimizarea spatiului centrului ATP Exodus, deja amenajat din 2008. Atunci compania baimareana deschidea cu mare fast show-room-ul si service-ul Mercedes-Benz de autoturisme, vanuri, camioane, autobuze si autocare, cu dorinta certa de a se autoriza si ca service de camioane MAN, marca foarte cunoscuta si apreciata in aceasta parte a tarii, unde a patruns o „populatie“ importanta de camioane din aceasta marca, mai ales second-hand.
Din cauza crizei, discutiile cu MHS Truck&Bus s-au prelungit pana de curand, cand practic s-a decis „oficializarea“ serviciilor de reparatii de camioane MAN prin autorizarea ca service al producatorului german, reprezentat in Romania prin MHS. TTS detine deja in portofoliu peste 620 de camioane MAN, in conditiile in care exista aproape 20.000 de camioane ale acestei marci pe intreg teritoriul Romaniei (circa 4.000 de clienti).
Pentru a asigura un service la standarde mai ridicate pentru posesorii de MAN din zona Maramures, TTS a urmarit autorizarea ca service MAN si acces la reteaua informatica MAN, de urmarire a camioanelor de la achizitie, in garantie, si ulterior, din punct de vedere al pieselor de schimb comandate.
Potrivit directorului general al Grupului ATP Exodus, Mircea Cirt, service-ul TTS repara atat Mercedes-Benz (37% din volumul de operatii de reparatie), cat si MAN (28%) si alte marci de camioane, neexcluzand de fapt autorizarea pe viitor si pentru alte marci de camioane, in functie de evolutia pietei.
„Inca de la inceput ne-am propus sa mergem pe service multi-brand, deoarece o investitie precum cea facuta de noi la Baia Mare nu se poate sustine aici doar reprezentand o marca. Dorim sa ne optimizam la maximum investitia, ceea ce putem face avand un service care reprezinta doua branduri puternice. Cu Mercedes-Benz si MAN in portofoliu, ne-am atins, practic, capacitatea actuala a service-ului”, a mai afirmat Mircea Cirt.
TTS a devenit de curand si service partener ZF si urmeaza autorizarea din iulie ca Bosch Service Center pentru sistemele de injectie common-rail.
In plus, compania baimareana este autorizata sa caroseze si sa repare suprastructuri usoare de pana la 12 m lungime, avand in acest sens un parteneriat cu Dautel.
Michael Schmidt, proprietarul MHS Truck&Bus, s-a declarat multumit de calitatea serviciilor oferite de Truck&Trailer Service, precizand ca activitatea de vanzare de camioane MAN va fi insa coordonata de la Bucuresti, asa cum se intampla in cazul tuturor reprezentantelor proprii sau cele ale partenerilor din intreaga tara. TTS va activa insa ca un agent, astfel incat clientul va avea posibilitatea de a-si procura propriul sau MAN din Baia Mare, contractul de vanzare fiind incheiat de importator.
MHS Truck&Bus si-a propus sa vanda 800 de camioane noi in acest an, din care 600 au fost deja contractate, multe flote pe constructii, dar si pe transport pe distante lungi.
Distributia de piese detine inca o pondere importanta
Pe partea de piese de schimb, domeniul care a asigurat dezvoltarea grupului ATP Exodus, compania si-a schimbat strategia, punand accent pe utilizarea resurselor neutilizate si pe atragerea clientului prin gasirea de solutii particulare, mai degraba decat prin oferirea de preturi mici. Cu toate ca s-a luat in calcul si posibilitatea ca unii dintre clienti sa intre in insolventa, iar exigentele cu privire la verificarea bonitatii au mai crescut si ele, numarul de clienti ai companiei nu a fost afectat. In plus, volumele de piese de schimb vandute anul acesta au revenit la nivelul din 2008.
Numarul de furnizori a crescut in ultimii trei ani, desi s-a mai renuntat la cativa parteneri. „Criza ne-a invatat sa planificam, iar profitul sa nu fie intamplator. Strategia este ca dupa iesirea din criza sa inregistram o rata de profitabilitate de 3%”, a completat Mircea Cirt.
Inchirierea este viitorul
Michael Schmidt este convins ca piata de transport va migra pe viitor catre inchiriere. „Mercedes-Benz are o divizie proprie de inchirieri, MAN si-a asigurat acest serviciu prin preluarea, anul trecut, a Euroleasing, insa mentalitatea clientilor europeni nu a fost orientata inca pe inchiriere, iar a celor romani cu atat mai putin. Noi, insa, ne-am pregatit in acest sens si am creat o divizie de rental si vanzari second-hand inca din 2009, mai ales ca aveam o gramada de camioane pe stoc sau provenite din contracte de leasing terminate inainte de termen.”
Proprietarul MHS Truck&Bus a evidentiat insa necesitatea de a pune accent pe cresterea calitatii serviciilor si pe eficienta, astfel incat clientii romani sa nu mai fie tentati sa mearga sa cumpere camioane second-hand din Germania, cand le pot gasi si aici la preturi similare. La fel, pentru reparatii, clientii romani trebuie castigati de service-urile autorizate de aici, in loc sa mearga la service-urile MAN din vecini.
MHS vrea pe piata germana
Odata cu revenirea din perioada de criza, MHS Truck&Bus isi reia seria investitiilor, implicandu-se, in 2011, in renovarea si extinderea service-urilor MAN din Otopeni si Constanta. In aceste locatii functioneaza si primele service-uri BMW deschise de Automobile Bavaria si aveau nevoie de o reintinerire. Service-urile MAN din Otopeni si Constanta vor fi finalizate in cursul acestui an.
Omul de afaceri Michael Schmidt mai detine si cinci service-uri BMW in sudul Mü#nchenului, unde este posibil sa deschida in curand si un service MAN, aceasta zona nefiind acoperita din acest punct de vedere.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit