Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a elaborat o prognoza anuală a pieței de automobile noi care oferă o perspectivă importantă asupra tendințelor emergente și a dinamicilor, atât în contextul dezvoltării electromobilității, cât și a decarbonizării motorizărilor cu ardere internă, într-o industrie a mobilității marcată de inovație și de transformare rapidă.

Noua analiză prezintă instrumente cruciale pentru planificarea strategică și adaptarea la schimbările de pe piață, servind ca o resursă indispensabilă pentru cei interesați de evoluția sustenabilă și inovativă a industriei auto, de la organismele statului și până la consumatori.

„În anul 2024, piața auto românească va continua să evolueze, anticipând o creștere moderată de 5,3%, reflectând o adaptare la noile dinamici economice, sociale și politice. Chiar și la 150.000 de autoturisme noi ce vor fi vândute în acest an, piața românească rămâne sub nivelul anilor 2018 și 2019, demonstrând impactul de lungă durată al pandemiei de coronavirus. În ciuda provocărilor, autoturismele electrificate vor rămâne în centrul atenției, cu o creștere estimativă de 24,4%, în timp ce vânzările autoturismelor pur electrice -chiar dacă într-un ritm mai lent- vor continua să crească, ajungând la o cotă de piață estimată la 12,7%. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Autovehicule (APIA) continuă să fie un pilon de referință în furnizarea de analize precise și perspective vizionare asupra industriei auto din România.”,

a menționat Dan Vardie, Președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România.

Principalele direcții estimate de APIA pentru piața auto din România

• În 2024, piața de autovehicule noi înmatriculate în România va continua să crească, dar cu un ritm încetinit, de doar 5,3% față de cel înregistrat în 2023, apropiindu-se ca număr de unități comercializate de anul 2019.

• Autoturismele „electrificate” vor genera o creștere de 24,4% față de 2023, menținându-se aproape la același ritm ca în anul precedent, în ciuda reducerii valorii voucherelor acordate prin programul Rabla Plus, în acest an.

• Vehiculele comerciale ușoare + minibuse, vor avea și ele o curbă mai lentă de creștere, de 7,2% față de anul 2023, iar pentru vehiculele grele + bus prognozăm o creștere cu 5,1%.

Prognoza APIA pentru autoturisme estimează menținerea ponderii de aproximativ 84% din totalul înmatriculărilor, cu un volum de aproximativ 150.000 de unități, în creștere cu 5% față de volumul lui 2023.

Clasificarea pe segmente.

Segmentele în care sunt încadrate autoturismele, precum Segmentul A (+4,3%), Segmentul B (-11,5%), Segmentul C (+15,9%), Segmentul D (+4,7%), Segmentul E (5,5%), Segmentul F (+3,6%), SUV (+3,9%), MPV (+2,6%) și Segmentul Sport (+14,7%), au raportat o evoluție mixtă pentru anul 2024, față de perioada similară a lui 2023.

În privința cotei de piață, segmentul SUV își menține prima poziție, cu o cotă de circa 43,5%, urmat de Clasa C cu 32%, în creștere cu 2,99%, și Clasa B cu o cotă de 13,3%, în scădere ușoară de 2,5%, comparativ cu cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, APIA estimează pentru acest an că motorizările pe benzină vor marca o ușoară creștere de 1,9% față de 2023, atingând o pondere de aproape 61% din total. Mai mult, autoturismele echipate cu motoare diesel, vor marca o scădere a numărului de înmatriculări de 16,1% față de anul trecut, ajungând la o cotă de piață de 10,3% din total.

Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% electrice și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), vor înregistra o cotă de piață de 29%. Din această analiză rezultă că în acest an vor fi înregistrate în țară aproape de 3 ori mai multe autoturisme „electrificate” față de cele cu motorizare diesel.

Anul 2023 a înregistrat o creștere, în general, susținută cu 11,6% a achizițiilor de autoturisme, în timp ce autoturismele „verzi” au performat foarte bine în continuare, cu toate că la jumătatea ritmului de creștere a avut în anul precedent peste 25,9% față de anul 2022. Prognoza pentru acest an va continua tendința de creștere a autoturismelor „electrificate” înmatriculate, la un nivel similar cu cel generat în 2023, mai exact de +24,4%.

Potrivit analizei, evoluției înmatriculărilor de autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4) în 2023, dar și a celei din ultimii 5 ani, această categorie va deține în 2024 o cotă de piață de aproximativ 25,9%, majorată cu 14,4% a numărului de înmatriculări față de anul trecut.

Prognoza pentru autovehicule comerciale ușoare

Categoria de autovehicule comerciale ușoare va crește în 2024 cu 7,2% față de 2023, cu o cotă de piață, din totalul autovehiculelor înmatriculate, de circa 10,8%, menținându-se aproape la același nivel atins în 2023, de 10,6%.

Conform previziunilor APIA, majorarea înmatriculările de autovehicule „electrificate” din acest segment este preconizată la aproximativ 87,2%, comparativ cu 2023, ceea ce ar presupune o ușoară încetinire a ritmului avut anul trecut.

Mai multe analize, dinamice și detaliate ale datelor de piață, pot fi găsite pe platforma de raportare https://www.apia.ro/platforma-raportare sau pe site-ul asociației https://www.apia.ro.

Potrivit informațiilor furnizate de DSV Road, piața de transport de mărfuri în România își va menține creșterile în 2024, însă ritmul de expansiune ar putea fi mai moderat din cauza incertitudinilor economice și tensiunilor geopolitice. Cu toate acestea, există preconizări că transportul intern de mărfuri va înregistra cele mai bune performanțe în acest an.

„Vedem în 2024 un an provocator pentru piața de transport de mărfuri, având în vedere mai multe tulburări la nivel național, cum sunt protestele transportatorilor, dar și la nivel internațional, unde au loc tensiuni. Atât războiul din Ucraina, dar și cel dintre Israel și Hamas afectează lanțurile logistice și de transport. Activând într-o piață globală suntem legați de tot ceea ce se întâmplă la nivel european și global. Faptul că Germania, cea mai mare piață europeană, a „ratat” la mustață intrarea în recesiune tehnica spune suficient despre situația pieței UE. Chiar și așa, rămanem optimiști însă rezervați în ceea ce privește dezvoltarea accentuată a sectorului de transport în 2024.”,

a declarat Sergiu Iordache, Managing Director DSV Road.  

În 2024, companiile vor adopta soluții de transport eficiente și rapide pentru a diminua cheltuielile cu transportul de mărfuri. De asemenea, DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de mărfuri din România și Europa, prognozează un interes crescut pentru transportul de tip grupaj, cu potențial de reducere a costurilor cu până la 80%, precum și pentru opțiuni intermodale.

Conform companiei DSV Road, principalele previziuni în industria de transport în 2024:

1. Camioanele electrice, tot mai vizibile pe drumurile din România

Industria de transport de mărfuri din România accelerează spre un viitor mai verde, iar în acest sens camioanele electrice vor începe să fie folosite pentru transportarea mărfurilor pe first și last mile.

Această tranziție către vehicule electrice în industria de transport poate aduce o serie de beneficii, printre care reducerea emisiilor, reducere de costuri pe termen lung, conformitate cu standardele de mediu, îmbunătățirea reputației și stimularea inovației.

2. Transportul de tip grupaj va rămâne cel mai folosit mod de transport

Transportul de tip grupaj rămâne cel mai solicitat mod de transport la nivel de piață, fiind preferat în special pentru import și, totodată, câștigând popularitate în sectorul exporturilor datorită multiplelor beneficii pe care le oferă. Aceste avantaje includ flexibilitatea de a încărca un singur camion cu mărfuri provenite de la mai multe companii, cu posibilitatea de a transporta greutăți variate între 10 kg și 2.500 kg, fără a fi necesară încărcarea completă a vehiculului. Acest model de transport permite optimizarea costurilor pentru companii, aducându-le economii de până la 80%, și o rapiditate în livrarea către diverse destinații.

Trendul ascendent al transportului de tip grupaj este alimentat în mare măsură de extinderea comerțului electronic și a serviciilor online, precum și de eforturile de minimizare a stocurilor. În cadrul DSV Road, serviciul de transport grupaj ocupă o poziție centrală, reprezentând 60% din totalul afacerilor companiei. Aceasta demonstrează nu doar relevanța continuă a acestui model de transport, dar și adaptabilitatea sa la nevoile actuale ale pieței.

3. Exportul mărfurilor, o activitate tot mai intensă

O tendință semnificativă în peisajul economic al României o constituie creșterea activității de export. Această tendință este susținută de o serie de factori, cum ar fi dezvoltarea infrastructurii, îmbunătățirea calității produselor și serviciilor, accesul la noi piețe și parteneriate comerciale, precum și adaptarea la schimbările din mediul economic global. În contextul unei economii în continuă evoluție, creșterea activității de export poate contribui la consolidarea resurselor financiare și la crearea unui cadru propice pentru dezvoltarea pe termen lung a țării.

4. Transportul intermodal se află în creștere accelerată

Combinarea a două moduri de transport, cunoscută sub numele de transport intermodal (de exemplu, feroviar și rutier), devine din ce în ce mai relevantă pe piața transportului din România. Această evoluție se datorează costurilor mai reduse și impactului pozitiv asupra mediului, o preocupare tot mai importantă pentru companii în prezent. În cadrul DSV Road, transportul intermodal ocupă locul al doilea în clasamentul serviciilor cele mai solicitate.

5. Soluțiile Green Transport prind viteză în România

Adaptarea la standardele Uniunii Europene și la directivele europene a generat o creștere semnificativă a interesului companiilor din România pentru reducerea emisiilor de CO2 și, implicit, pentru adoptarea soluțiilor de Green Transport (transport verde). Chiar dacă această inițiativă în domeniul sustenabilității este în stadiile incipiente în țară, preocuparea pentru aspectele legate de mediu devine tot mai relevantă, mai ales într-un context în care strategia ESG (mediu, sociale și guvernanță) a devenit o componentă esențială în strategia de afaceri a companiilor.

În acest context, DSV Road a dezvoltat CO2 Reporting Tool, un sistem de monitorizare a impactului amprentei de carbon generat de transportul rutier de mărfuri. Acest sistem permite reducerea în timp real a emisiilor de carbon per fiecare lot de marfă transportat și, implicit, per camion.

Recent, grupul DSV, din care face parte și DSV Road, a lansat un program ambițios de sustenabilitate, investind aproximativ 1 miliard DKK (peste 134 milioane de euro) în proiecte verzi, inițiative durabile și inovare în următorii cinci ani.

Prin acest program special, DSV Road din România se angajează activ în inițiativele de protecție a mediului, accelerând dezvoltarea diviziei Green Transport prin implementarea unor noi proiecte menite să reducă emisiile de carbon.

„Acordăm o importanță sporită serviciilor de tip green, iar prin utilizarea tehnologiei noastre de monitorizare a emisiilor de carbon, companiile pot evalua impactul asupra mediului. Acest demers este în concordanță cu misiunea DSV Road de a reduce cu până la 40% cantitatea de emisii de CO2 până în 2030.”,

a explicat Mihai Teodorescu, Country General Manager şi Sustainability Ambassador, DSV Road.