Conform Oficiului Federal de Statistică (Destatis), volumul schimburilor comerciale (importuri și exporturi) dintre România și Germania în perioada ianuarie – iunie 2025 a totalizat 21,1 miliarde de euro, în scădere cu 1,9% față de aceeași perioadă a anului precedent.
Exporturile către Germania au însumat 9,7 miliarde de euro în prima jumătate a lui 2025, reprezentând o scădere de 4,7% față de aceeași perioadă a anului trecut, a punctat AHK România. Importurile au stagnat, urcând cu doar 0,5%, la 11,4 miliarde de euro.
Cu toate acestea, România se află pe locul 18 pentru exporturile germane și pe locul 19 pentru importuri.
„După ani de creștere continuă a comerțului bilateral, ne așteptăm la o scădere a schimburilor comerciale pentru întregul an. Faza de încetinire economică și reducerea activităților industriale din Germania își lasă amprenta și asupra schimburilor economice bilaterale. Dar și dinamica economică în scădere din România are impact negativ asupra comerțului bilateral. Cu atât mai mult este necesar ca în România măsurile fiscale să fie orientate astfel încât să nu mai reprezinte o povară pentru companii. În special, decizia recentă de a continua impozitarea pe cifra de afaceri (IMCA) are un impact negativ asupra companiilor. Acest tip de impozitare reduce disponibilitatea de a investi, punând în unele cazuri sub semnul întrebării chiar baza afacerilor și, prin urmare, veniturile fiscale viitoare, care sunt însă extrem de necesare din cauza situației bugetare precare. Acest impozit contrazice însăși dorința guvernului de a implementa politici economice care să stimuleze creșterea economică.”, a detaliat Sebastian Metz, director general și membru în Consiliul Director al AHK România.
Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentantul oficial al economiei germane. Înființată în 2002, AHK are peste 670 de companii membre și oferă companiilor o platformă importantă de networking, schimb de informații și experiențe. Prin serviciile pe care le oferă și evenimentele pe care le organizează, AHK România sprijină în mod activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească și este, de asemenea, un partener pentru companiile românești interesate de această piață. De la 1 ianuarie 2020, AHK România funcționează și în Centrul de competență pentru Republica Moldova. Scopul fiind intensificarea relațiilor de afaceri dintre companiile din România, Republica Moldova și Germania și de a aduce o contribuție semnificativă la dezvoltarea economică a Republicii Moldova.
Tema acestui an, People.Skills.Competitiveness, subliniază rolul central al angajaților în succesul unei companii. Angajații și competențele lor reprezintă coloana vertebrală a fiecărei întreprinderi și contribuie semnificativ la competitivitate. Angajații calificați și valoroși sunt baza inovării, a productivității și a creșterii. Investind în competențele acestora, companiile pot crea un mediu de lucru dinamic care încurajează creativitatea și angajamentul. Prin urmare, companiile membre AHK se concentrează pe gestionarea strategică a talentelor și pe bunăstarea angajaților, nu numai pentru a îmbunătăți performanța afacerii, ci și pentru a promova un mediu de afaceri durabil și competitiv în România și Germania.
Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), membru al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), consideră că menținerea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru companiile cu o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro afectează grav climatul investițional.
Decizia lovește întregul sector auto și va reduce competitivitatea industriei auto naționale, plasând-o la un nivel nesustenabil din punct de vedere al investițiilor.
Marile companii au adus și vor continua să aducă investiții importante în țară, iar efectul lor multiplicator asupra economiei naționale este evident atât direct, cât și indirect, în termeni de producție, exporturi, număr de angajați, inovare, responsabilitate socială etc.
„Înțelegem pe deplin dificultățile țării legate de deficitul bugetar crescut, dar nu putem pune recuperarea acestui deficit în sarcina companiilor care generează în Romania cifră de afaceri, care angajează direct zeci de mii de angajați, și împreună cu furnizorii și clienții au dus România pe locul 6 din UE ca nivel de producție autovehicule. Să nu uităm, totodată, că fară cele peste 14% contribuție la PIB, 35% pondere din export național, România ar avea astăzi o evoluție puternic negativă, fiind totodată afectați și cei peste 800.000 de angajați direcți și indirecți care sunt legați de sectorul auto. Am văzut pe parcursul unei săptămâni eliminarea și mai apoi reintroducerea IMCA și în plus a fost adăugată o nouă măsură fiscală – taxa pe afiliați. Acest lucru dovedește atât indecizia, cât și mai ales impredictibilitatea mediului politico/economico/fiscal din România și va avea un impact extrem de negativ în procesul de business/investițional. Nu putem continua proiectele actuale într-un climat fiscal nepredictibil și necompetitiv. În utima perioadă s-au pierdut deja multe proiecte în sectorul auto din România și în ritmul actual de modificări fiscale nesustenabile nu vom mai putea garanta continuarea celor actuale.” a declarat Mihai Bordeanu, Președinte ACAROM.
ACAROM solicită Guvernului României să se implice în dialog, predictibilitate și asumare pentru a asigura un mediu propice creării, dezvoltării și sustenabilității afacerilor din România.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit